Witte waas water


DemiEllina

Well-known member
Lid geworden
20 maart 2023
Berichten
78
Leeftijd
26
Hallo allemaal,
Visbestand: circa 20 vuurgarnaaltjes, waarvan 3 met eitjes. 4 ringbandsnoekjes, 5 corydoras habrosus (1 helaas overleden na de reis van de lfs).
Oud aquarium: superfish aqua 30 zilver
Nieuw aquarium: superfish home 30 wit

Om beter aan de wensen van de Corydoras habrosus te voldoen en omdat wij een moderner aquarium wilden hebben wij de vissen verhuisd. Alles is meegegaan naar het nieuwe aquarium: planten, ornamenten, boom met javamos, het water en het oude filter. Alleen de bodem is veranderd naar heel fijn grind. Nu is het water nog heel wazig.. hoelang duurt het voordat dit zakt?

En hoe groot achten jullie de kans op een nitrietpiek..? En de overlevingskans van de vissen en garnalen?

Laatste vraag🙊: het oude filter hangt er in, maar zou graag op den duur het nieuwe netjes in behuizing willen gebruiken, alleen de oude filterspons paste hier niet in. Heb de nieuwe er wel inhangen, maar niet aan. Gaan de bacteriën naar verloop van tijd over van het oude naar het nieuwe filter?

Foto van nieuwe en oude aquarium. Nieuwe wordt nog beter ingericht, maar laat het eerst even met rust.
 

Bijlagen

  • 16837150260294039254384751272752.jpg
    16837150260294039254384751272752.jpg
    121.8 KB · Weergaven: 47
  • IMG20230503134731.jpg
    IMG20230503134731.jpg
    170.7 KB · Weergaven: 47
Wat is het type van het oude filter?
 
Wat is het type van het oude filter?
Superfish aqua flow 50 en die we erbij hebben gekregen is een aqua flow 100. Die past dan in zo'n bakje samen met het verwarmingselement.
 
Gewoon allebij de filters aanzetten. En de oude niet meer schoonmaken.
Deze gaat dan geleidelijk steeds minder werken, en moetbde nieuwe steeds meer gaan doen.
Dan kun je na een maand de oude er wel uit halen.
 
Superfish aqua flow 50 en die we erbij hebben gekregen is een aqua flow 100. Die past dan in zo'n bakje samen met het verwarmingselement.
Ik vindt dat huis geen schoonheid en meerdere leden hebben deze al verwijderd. Dat scheelt ook ruimte maar goed dat is aan jou.
 
Gewoon allebij de filters aanzetten. En de oude niet meer schoonmaken.
Deze gaat dan geleidelijk steeds minder werken, en moetbde nieuwe steeds meer gaan doen.
Dan kun je na een maand de oude er wel uit halen.
Bedankt voor de tip 👍 het enige waar ik dan mee zit. Die nieuwe heeft een best harde uitstroom. Twee filters met uitstroom, wordt dat niet teveel stroming voor mijn ringbandsnoekjes?
 
Ik vindt dat huis geen schoonheid en meerdere leden hebben deze al verwijderd. Dat scheelt ook ruimte maar goed dat is aan jou.
Tot nu toe nog niet veel last van, maar wie weet gaat hij er ooit uit vanwege ruimte. Vind het ook wel mooi lijken dat je niet een losse filter en verwarmingselement ziet.
 

Bijlagen

  • 1683719770635.png
    1683719770635.png
    605.3 KB · Weergaven: 47
Tot nu toe nog niet veel last van, maar wie weet gaat hij er ooit uit vanwege ruimte. Vind het ook wel mooi lijken dat je niet een losse filter en verwarmingselement ziet.
Hoh die foto erbij ging perongeluk 🙊
 
Als je garnalen hebt dan is het nadeel dat die makkelijk in het huis kunnen geraken maar er vaak lastig uit kunnen en zelf eruit vangen is ook bijna geen doen. Maar goed de een laat hem zitten en de ander haalt hem eruit.
 
Als je garnalen hebt dan is het nadeel dat die makkelijk in het huis kunnen geraken maar er vaak lastig uit kunnen en zelf eruit vangen is ook bijna geen doen. Maar goed de een laat hem zitten en de ander haalt hem eruit.
Ahh okee. Bedankt voor de informatie, dat wist ik niet.. ik ga het in de gaten houden.
 
Ik weet het omdat ik zelf ook garnalen erbij heb gehouden en ze zaten heel vaak in dat huis.
 
Is dat troebele ook niet gewoon van je nieuwe bodem? Ik gebruik bij nieuwe opzets vaak al een ingedraaid filter maar blijf erbij zeker wel twee weken meten (op ammoniak en nitriet). Want een oude bodem zet veel schadelijke stoffen om daar waar een nieuwe nog geen goede bacteriën daarvoor bezit. Dus fijn, dat ingedraaide filter maar mijn advies is om er wel bij te blijven meten en water te verversen wanneer nitriet en/of ammoniak aanwezig is.
 
Is dat troebele ook niet gewoon van je nieuwe bodem? Ik gebruik bij nieuwe opzets vaak al een ingedraaid filter maar blijf erbij zeker wel twee weken meten (op ammoniak en nitriet). Want een oude bodem zet veel schadelijke stoffen om daar waar een nieuwe nog geen goede bacteriën daarvoor bezit. Dus fijn, dat ingedraaide filter maar mijn advies is om er wel bij te blijven meten en water te verversen wanneer nitriet en/of ammoniak aanwezig is.
Ja denk het wel.. is al aardig gezakt zag ik toen ik net van m'n werken kwam. Ben ook van plan om te meten inderdaad. Haal morgen nog even iets op om het ammoniak te meten. Hoeveel water moet ik verversen als nitriet en of ammoniak aanwezig is?
 
Ik doe minstens 70 procent bij hogere waardes (0,5). Ook doe ik wat zout aan t water, dat maakt nitriet wat minder giftig. Spaarzaam voeren en een bosje waterpest in het water vind ik ook wonderen doen 😊.
Zout moet trouwens jodiumvrij zijn en ongeveer een kleine eetlepel op een flinke bak (100liter). Waarom zout nitriet minder giftig maakt, weet ik niet. Mocht iemand dat weten dan hoor ik t graag!
 

Terug
Bovenaan