Witte waas, kaamlaag, schuim


CD7

New member
Lid geworden
10 februari 2024
Berichten
3
Hallo iedereen,

Sinds kort ben ik begonnen met het opstarten van mijn allereerste aquarium. Alle decoratie/planten toegevoegd en hij is nu een kleine 2 weken in aan het draaien (zonder bewoners uiteraard).

Na een aantal dagen begon er een witte waas te ontstaan alsook een kaamlaag. Vervolgens dingen hierover opgezocht maar dit leek niet schadelijk en normaal te zijn bij een opstart. De planten deden het ook goed in eerste instantie en groeiden hard. Nu zijn 2 planten die het eerst erg goed deden binnen een bestek van rond 1 dag plotseling volledig in elkaar gestort (dood gegaan?). Op een andere plant is nu ook een soort witte schimmellaag(?) ontstaan alsook een soort schuimlaag op het wateroppervlak. Zie bijgevoegde foto's voor de hierboven omschreven situaties.

Ik heb de sinds de opstart geen chemicaliën of wat dan ook toegevoegd en heb de filter en het aquarium gewoon zijn gang laten gaan, maar inmiddels begin ik mij toch af te vragen of er niet ingegrepen moet worden. De aquariumplanten komen vanuit de Maxizoo en deze specifieke soorten zouden zonder externe co2 toevoeging gemakkelijk moeten overleven (aldus de verkoopster..).

Wat denken jullie over deze situatie? Is dit normaal of moet er toch ingegrepen worden, en hoe (oppervlakte skimmer, co2 toevoegen, ...?)? Ik ben een beginner wat betreft aquaria dus alle hulp is welkom.

Bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • aqua2.jpg
    aqua2.jpg
    131 KB · Weergaven: 33
  • aqua3.jpg
    aqua3.jpg
    94.8 KB · Weergaven: 29
  • aqua4.jpg
    aqua4.jpg
    117.8 KB · Weergaven: 28
  • aqua5.jpg
    aqua5.jpg
    95.8 KB · Weergaven: 29
Je bak moet nog de goede bacteriecultuur ontwikkelen en dit zijn verschijnselen die je vaker ziet bij de opstart. Dat verschilt nogal per bak.
 
Dus het feit dat een aantal plantjes doodgaan kan gebeuren bij dit process als ik het goed begrijp? Dus het aquarium gewoon nog even zijn lang laten gaan?
 
Veel planten moeten zich aanpassen aan veranderde omstandigheden (temperatuur, pH en hardheid van het water, voedingsstoffen, in plaats van boven water groeien onder water) en reageren daarop door hun bladeren af te stoten. Voorlopig zou ik niet in paniek raken. Zolang de wortels niet rotten, gaan ze het waarschijnlijk wel weer doen.

Verder adviseer ik je -aangezien je zegt volledige beginner te zijn- een paar dingen:
* Ga NOOIT meer op het advies van de Maxizoo af! Je kunt er prima -als je weet wat je hebben moet-, datgene kopen, maar de hoeveelheid kennis van de maxizoo verkopers op aquariumgebied is triest. (Eigen ervaring).
* Planten hebben voeding nodig:
1) licht, (kies je planten op de hoeveelheid licht die je ze bieden kunt: de hoeveelheid lumen, daar kunnen we je verder mee helpen.)
2) mineralen en sporenelementen
3) NO3 (nitraat)
4) K (kalium)
5) PO4 (fosfaat)
Veel "All in one" plantenvoedingen voorzien alleen in 2, dus let goed op wat je erbij koopt!!
Verder moet deze plantenvoeding in de waterkolom én in de bodem aangeboden worden.
* Als je aangeeft (merk, type, formaat) welk aquarium met welke verlichting je exact hebt, wat voor bodemsoort je hebt en welke planten je hebt, kunnen we een eindje mee denken en bekijken wat het advies van mevrouw/ meneer Maxizoo waard is geweest.
* Overigens kan het geen kwaad om ook te checken of de vissen die je van plan bent, te gaan nemen even met ons door te nemen....
 
Bedankt voor alle info.

Het aquarium zelf hebben we overgenomen van een kennis, maar geen idee wat voor merk het is. Het is 92cm lang, rond de 150L. Als verlichting heb ik een Sera Daylight Sunrise 82cm. In de bodem ligt zwart zand. De exacte soort planten durf ik helaas niet te zeggen, het zijn standaard planten, niks exotisch in ieder geval. Op de foto´s hierboven zijn ze te zien.
 
Bedankt voor alle info.

Het aquarium zelf hebben we overgenomen van een kennis, maar geen idee wat voor merk het is. Het is 92cm lang, rond de 150L. Als verlichting heb ik een Sera Daylight Sunrise 82cm. In de bodem ligt zwart zand. De exacte soort planten durf ik helaas niet te zeggen, het zijn standaard planten, niks exotisch in ieder geval. Op de foto´s hierboven zijn ze te zien.
Het aantal lumen per liter is dan:
1067 lumen (opgezocht op internet aan de hand van de specs van je lamp: https://www.beest.nl/led-daylight-sunrise-820-sera.html?id=257237550 ) gedeeld door 150 liter=7,1. Ik hoop dat die 150 liter bruto is, dan is het aantal liters dus iets lager en het aantal lumen/liter nog een beetje hoger. 7,1 is erg weinig, de meeste planten gaan het hier niet op doen, en zeker je rode planten niet.
Even voor vergelijking: ik heb een low-tech bak (geen CO2, laag licht etc) met 15 lumen per liter. Vallisneria, cryptocoryne, javavaren doen het hier goed in, maar andere planten hoef ik niet aan te beginnen.
In mijn andere bak heb ik ongeveer 25 lumen/liter, daar hoef ik de alternanthera (de plant met de roodpaarse blaadjes) die in jouw bak staat ook niet eens te proberen.
Je hebt dus voor het gros van de plantensoorten (veel) te weinig licht, en moet dan dus de keuze maken: andere lamp, of andere planten. (Bij veel aquariumplanten op internet staat de lichtbehoefte bij vermeld).

Als je zand op de bodem hebt, kun je prima planten houden, maar die zullen (naast voeding in het water) wel bodemvoeding nodig hebben.
Ik ben zelf (na een aantal mislukte pogingen met andere merken/ middelen) inmiddels een groot fan van aquariumbemesting.nl, en wil je daar je graag mee verder helpen wat je precies nodig hebt. Maar er zijn natuurlijk ook genoeg andere opties.

MAAR: alles begint met het licht, dus daar moet je eerst een dubbelcheck op doen en besluiten wat je precies wilt.
 

Terug
Bovenaan