Witte waas in nieuw aquarium.


G

Guppenhouderr

Guest
Hallo allemaal,

Sinds 2 dagen heb ik mijn aquarium gevuld met water. En het water is sinds gister best troebel. Het ziet er uit als een witte waas. Ik zal er een foto bij doen. Is dit normaal voor een nieuw aquarium. En moet/kan ik er iets aan doen? En wat kan de oorzaak zijn hiervan?

Alvast bedankt!

15225993655515468109507895338013.jpg
 
Dat is bacteriebloei, niets bijzonders, het wil zeggen dat de bacteriën zich aan het vermenigvuldigen zijn over een dag misschien 2 is dat over, verder niets doen, komt heel vaak bij opstartende bakken voor.
 
Dat wordt veroorzaakt door een explosie aan bacteriën. Over een aantal dagen zal het weer minder gaan worden. Komt vaker voor bij nieuw ingerichte aquaria. Verder niets aan doen, ook geen water verversen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind dat zo bizar,geen idee hoeveel bakken ik de afgelopen 30 jaar heb gestart maar heb dat nog nooit meegemaakt!
Heb je middeltjes toegevoegd guppenhouder?
 
Het is een reactie op de toegevoegde stoffen (voeding) ik verdenk soms dat een voedingsbodem (mede) daar de oorzaak van is.
 
Oké, ik heb er geen middeltjes ingedaan en er zit ook geen voedingsbodem in.
 
In alle gevallen, geduld hebben en het verdwijnt vanzelf.
 
Wellicht dat het hout ook organische stoffen loslaat en dat dit ook debet hieraan is maar dat durf ik niet met zekerheid te stellen.
 
Wat voor bodem zit erin?
 
Het kwam wel van de Hornbach ja. Maar of het cosmetic zand is weet ik niet
 
Het kwam wel van de Hornbach ja. Maar of het cosmetic zand is weet ik niet

kan haast niet anders dan het zand wat ik bedoel :)

Het kan bacteriebloei zijn hoor maar:

er was onlangs ook een topic met ditzelfde zand, die ook deze waas had na de opstart.
ik heb zelf meerdere bakken gehad, die altijd allemaal zeer snel helder waren op 2 na.
Deze waren allebei ingericht met het zwarte zand van de Hornbach.

In de grote bak heb ik lang gewacht tot het helder was, maar in een klein bakje was ik het na een week beu.
ik heb toen het zand in de bak zelf nogmaals een keer goed uitgewassen en daarna de bak nogmaals gevuld.
binnen 1 dag kraakhelder......

ik zeg niet dat het t zand is, maar hoe vaak / hoe goed heb je t gewassen?
 
Laatst bewerkt:
Bedoelen jullie het Aquasand want dat heb ik ook in een 60cm maar herken dit niet verder.
 
ik zeg niet dat het t zand is, maar hoe vaak / hoe goed heb je t gewassen?
Ik heb het 1 keer gewassen maar niet bijzonder goed ofzo.
 
Ik heb het 1 keer gewassen maar niet bijzonder goed ofzo.

mijn ervaring is dat je het echt heel goed moet wassen, zelfs als het schoon lijkt nog een paar keer goed spoelen / wassen / hoe je het ook doet :)

Maargoed het kan ook bacteriebloei zijn hoor... maar een goed gewassen bodem voorkomt m.i. veel van dit soort klachten.
 

Terug
Bovenaan