Witte vlekken op mijn sluierstaart, wie weet waar hij last van heeft?


L

Lois_vis

Guest
Goedenavond,

Sinds ongeveer een week heeft mijn sluierstaart last van witte vlekjes op zijn buik. Nu zag ik vandaag dat er ook vlekjes op de staart bij zijn gekomen. Ik dacht eerst aan witte stip of vinrot en heb behandeld met exit en esha 2000, zonder resultaat. Vis eet goed, zwemt zoals gewoon. Ik heb de vis nu al bijna een half jaar en hij heeft het altijd goed gedaan.

In het aquarium zitten nog andere sluierstaarten, de bak staat al een tijd. De waterwaarden zijn goed, PH, No2, No3, KH, GH en TC lieten geen afwijkende waarden zien. De andere vissen hebben er geen last van. Het zit alleen aan de ene kant van de buik, de andere niks aan de hand.
 

Bijlagen

  • tempImagemELkW6.jpg
    tempImagemELkW6.jpg
    244 KB · Weergaven: 220
  • tempImageQrbVRD.jpg
    tempImageQrbVRD.jpg
    183.6 KB · Weergaven: 233
Op zich ziet je vis er goed uit, maar ik kan de foto niet scherp krijgen om de vlekken beter in beeld te krijgen. Het kan een gewone verkleuring zijn, een beschadiging of toch een onderliggend probleem. Ik zie dat je een oxydator in de bak hebt. Hoe groot is de bak, hoe is je filtering en hoeveel vissen zitten er in? En hoe vaak doe je waterwissels, en hoe groot zijn die waterwissels? En sinds wanneer draait je bak? En... welke methode gebruik je om je waterwaarden te meten? Dit zijn allemaal vragen bedoeld om nog meer inzicht in je bak te krijgen.
 
Hoi! De link die ik zie zou het nog wel eens kunnen zijn... Wat ik lees is dat het door een bacteriele infectie komt. Met esha 2000 had ik die moeten kunnen verhelpen toch? Ik zie dat een zoutbadje helpt, kan ik dit het beste voor het hele aquarium doen of de "besmette" vis apart zetten en daar behandelen.

Ik heb een bak van 120l die nu al een jaar staat. Elke week ververs ik ongeveer een derde van het water door kraanwater + aquasafe. Ik heb de oxydator geplaatst omdat ik zuurstof happen bij mijn andere sluierstaart zag. Dit ondanks het regelmatige schoonmaken, mijn filter (aquaflow XL) en de vele zuurstofplanten. In de bak zitten in totaal 4 sluierstaarten van ongeveer hetzelfde formaat als mijn zieke vis (een duim in lengte, heb even geen meetlat).

De waterwaarden meet ik met teststrips van de dierenwinkel.
 
Hij is wel heeeeel erg mager als je em al een half jaar hebt, lijkt wel een baby visje.
Witte vlekken lijkt op schimmel. Te grote druk op het biologisch filtersysteem denk ik. Zijn er plekken in het aquarium waar zich veel vuil ophoopt?
Ik zou voor nu meer water verversen dan je normaal doet en daarna/daarnaast em wat meer eten geven.
1 keer per week minimaal de helft water verversen is bij dit soort vissen in zo'n aquarium meer dan noodzaak.
Aquasafe is niet echt nodig in NL naar mijn mening, we hebben zowat het schoonste kraanwater van heel de wereld.
4 sluiers is eigenlijk ook te krap voor 120 liter. Is het een 80 cm aquarium?

Ik denk dat behandelen van de schimmel symptomen in dit geval alleen symptoombestrijding is. Beter om meer water te gaan verversen en alles schoon te houden, dan zal je zien dat die schimmel vanzelf weg gaat.
Esha2000 werkt vrijwel nergens meer voor, bijna elke bacterie is daar inmiddels resistent voor.
 
Laatst bewerkt:
120 liter bakinhoud is te krap voor 4 sluierstaarten. Sluierstaarten hebben 50 liter water per vis nodig, omdat ze nogal groot kunnen worden. De filter die je hebt, past volgens de fabrikant bij de bak, alleen bij Sluierstaarten is dat een ander verhaal. Sluierstaarten hebben een bak nodig van in jouw geval omdat je er 4 hebt, 120 cm breed. Daarbij komt dan minimaal 1, liever nog 2 liefst externe filters van voldoende inhoud. Of een sump, dat is nog beter. Verder moet een Sluierstaartenaquarium 2 keer in de week een Waterwissel krijgen van tenminste 50 %. Ik heb zelf een 200 l bak met 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus en ververs iedere 3 dagen 60%. Verder moeten je filtersponzen eigenlijk alleen af en toe uitgeknepen worden in een emmertje oud aquariumwater. Als je ze echt schoonmaakt haal je nl. de nitrificerende bacterien weg die je nodig hebt voor de Stikstofcyclus.

De vis in kwestie kan inderdaad zo'n bacterieel probleem hebben. Voor het testen van je water kun je het beste een testkoffertje aanschaffen met druppeltests. Je Ammoniak en nitriet moeten nl. 0 zijn, en teststrips staan er bekend om dat ze onnauwkeurig zijn. Voor nu zou ik uit voorzorg dagelijks 50 % gaan verversen, water meten en pas overgaan op om de dag verversen/om de twee dagen verversen als nitriet en ammoniak 0 zijn. Verdere uitleg in de link hieronder:

 

Terug
Bovenaan