Witte substantie


S

Steven

Guest
Beste mede-aquarianen,

De afgelopen tijd heb ik in mijn garnalenbakje waargenomen dat er een rare witte substantie in "huist".
Het tast tot nu toe niets aan, geen vissen of garnalen en geen planten.
Het gekke is dat de witte substantie zich verplaatst in de bak. De ene dag plakt het aan de ruiten in een soort kristalvorm en de andere dag hangt het in druppels aan sommige planten, zoals onderstaand.
Heeft iemand een idee waarmee ik te maken kan hebben? Ik heb dit nog nooit gezien in mijn aquariumverleden.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

L0JYKU.jpg
 
Prachtig zeg al weet ik niet wat het is.
 
Inderdaad vrij mooi en speciaal!!
Zoek eens op "slijmzwammen (Eumycetozoa) in aquarium", ik vermoed dat het iets dergelijks is. In dat geval is het onschadelijk en eigenlijk vrij zeldzaam! Ik zou ze laten doen ;)

https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=areas&func=news&id=197
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder zeg.. ben wel benieuwd!
 
Inderdaad vrij mooi en speciaal!!
Zoek eens op "slijmzwammen (Eumycetozoa) in aquarium", ik vermoed dat het iets dergelijks is. In dat geval is het onschadelijk en eigenlijk vrij zeldzaam! Ik zou ze laten doen ;)

https://www.jbl.de/?lang=nl&mod=areas&func=news&id=197


Ja dat is het inderdaad, dank voor je hulp! Heb ook geen idee hoe het in m'n bak terecht is gekomen. Gelukkig zijn mijn vermoedens bevestigd dat het onschadelijk is. Zolang het niet mijn bak overneemt, het is maar een 40 liter bakje, laat ik het lekker zitten. Verwijderen van de slijmzwammen zoals door JBL beschreven zie ik niet zitten.

Lijkt er wel op ja.



Dat is inderdaad wat ik ook in mijn bakje zie. De ene dag plakt het aan de ruiten als een soort spinneweb, de volgende dag als een soort snottebellen aan een plant, een andere dag ligt het weer op een steen en soms is het volledig weg (waarschijnlijk teruggetrokken in de bodem). Vind het wel wat hebben moet ik zeggen, het ziet er niet vies uit.
 
Het is ook de eerste keer dat ik dit zie en kende het dus nog niet. Lijkt wel mooi al moet ik toegeven het liever bij een ander te aanschouwen;).
Zou verder niet weten hoe je deze zomaar krijgt.
 
Dat is inderdaad wat ik ook in mijn bakje zie. De ene dag plakt het aan de ruiten als een soort spinneweb, de volgende dag als een soort snottebellen aan een plant, een andere dag ligt het weer op een steen en soms is het volledig weg (waarschijnlijk teruggetrokken in de bodem). Vind het wel wat hebben moet ik zeggen, het ziet er niet vies uit.

Ik ben toch een beetje jaloers ;)
Vind het zeer mooi en intrigerend, vooral het rondkruipen in de bak onder verschillende vormen is super!
Als je het ooit kwijt wilt mag je me dus gerust een portie opsturen want ik vraag me wel af in hoeverre het zou aanslaan als je het bewust in een bak introduceert en toegegeven: ik zou het wel eens live willen zien...
 
Ik vind het ontzettend mooi en ben blij dat het onschuldig is. Je zou eigenlijk eens moeten proberen om een timelapse video te maken hiervan, ik ben wel heel nieuwsgierig naar hoe het zich dan voortbeweegt!
 
Ik ben toch een beetje jaloers ;)
Vind het zeer mooi en intrigerend, vooral het rondkruipen in de bak onder verschillende vormen is super!
Als je het ooit kwijt wilt mag je me dus gerust een portie opsturen want ik vraag me wel af in hoeverre het zou aanslaan als je het bewust in een bak introduceert en toegegeven: ik zou het wel eens live willen zien...

Mijn bak heeft zeer weinig stroming onderin, mogelijk dat het daardoor in deze vorm is ontstaan. JBL gaf aan dat dit wel in meerdere aquariums voorkomt, maar dan alleen in de bodem. Waarnemingen buiten de bodem zijn best zeldzaam.
De bak heeft een filter welke in de bak aanzuigt, dan het water boven het waterpeil in een bak met filtermateriaal laat stromen en daarna komt het water met hulp van de zwaartekracht weer in het aquarium. Bovenin zorgt dit voor wat stroming, maar onderin wordt alleen door aanzuiging van de pomp wat stroming gecreëerd. In het verleden heb ik door dat filter een hoop problemen gehad met plantengroei (met als gevolg veel plantafval), het is dan ook zeker geen bak welke ik ooit nog zou kopen en aanraden aan beginners (ook al wordt deze wel zo verkocht). Het stabiel krijgen van deze bak heeft ruim 6 maanden geduurd. Mogelijk dat dit factoren zijn die mee hebben geholpen aan dit fenomeen.
Laatst heb ik wat stukken hout met javamos geplaatst en heb ik deze als test tegen de slijmzwam aangeduwd. Deze leek kapot, maar na een dag was de vorm weer helemaal herstelt. Het regenereert erg snel, maar vermeerdert zich langzaam tot niet waarneembaar.
 
Ik vind het ontzettend mooi en ben blij dat het onschuldig is. Je zou eigenlijk eens moeten proberen om een timelapse video te maken hiervan, ik ben wel heel nieuwsgierig naar hoe het zich dan voortbeweegt!

Als ik vanavond thuis ben zal ik eens kijken of ik een mooie timelapse kan maken. Het is alleen niet zo dat je het ziet bewegen, de verplaatsing gaat erg langzaam en is met het blote oog niet waarneembaar in mijn geval.
 
Zou toch leuk zijn als je dat zou lukken;)
 
Aan de andere kant beste mensen een slijmzwam is OOK een schimmel. en helaas niet zo'n onschuldige als de schitterende vorm laat vermoeden. De schimmeldraden maken ter bescherming van zichzelf bepaalde chemische stoffen aan, die absoluut dodelijk zijn voor lagere levensvormen ( slakken e.d.). Ook garnalen en minikreeften kunnen er van doodgaan. Niet direct maar gaande weg, het schijnt dat de chemische stoffen van de slijmzwammen, de spijsvertering van deze dieren in de war stuurt.

Vissen, en amfibieën hebben er geen last van. Deze zwammen zijn overigens een essentieel onderdeel in de voedselketen waarbij organische stoffen worden omgezet in anorganische. En inderdaad dat doen ze meestal letterlijk ondergronds, omdat ze zo ontiegelijk teer gebouwd zijn, een beetje stroming kan hun habitus al vernietigen.
 
Nou dat verhelderd een boel BigSmoke. Bedankt voor je toelichting hierop:thumbs:. Als ik de topicstarter was dan zou ik het snel verwijderen gelet op de cr s.
 
Nou dat verhelderd een boel BigSmoke. Bedankt voor je toelichting hierop:thumbs:. Als ik de topicstarter was dan zou ik het snel verwijderen gelet op de cr s.
Dat lijkt me inderdaad wel verstandig! Zou zonde zijn om m'n garnalen kwijt te raken
 
Aan de andere kant beste mensen een slijmzwam is OOK een schimmel. en helaas niet zo'n onschuldige als de schitterende vorm laat vermoeden. De schimmeldraden maken ter bescherming van zichzelf bepaalde chemische stoffen aan, die absoluut dodelijk zijn voor lagere levensvormen ( slakken e.d.). Ook garnalen en minikreeften kunnen er van doodgaan. Niet direct maar gaande weg, het schijnt dat de chemische stoffen van de slijmzwammen, de spijsvertering van deze dieren in de war stuurt.

Vissen, en amfibieën hebben er geen last van. Deze zwammen zijn overigens een essentieel onderdeel in de voedselketen waarbij organische stoffen worden omgezet in anorganische. En inderdaad dat doen ze meestal letterlijk ondergronds, omdat ze zo ontiegelijk teer gebouwd zijn, een beetje stroming kan hun habitus al vernietigen.
Dank voor de informatie, dit maakt het een stuk duidelijker :)
Ik kon in eerste instantie alleen terugvinden dat het veilig was voor vissen en planten, maar niets over garnalen. Loop liever geen risico met m'n Crystal Reds en zal de zwammen proberen te verwijderen
 

Terug
Bovenaan