Witte stip


Mikyboy40

Well-known member
Lid geworden
29 maart 2015
Berichten
504
Goedemiddag allen,

Sinds gisteren ben ik in het bezit van 5 Pethia padamya en 8 Celestichthys choprae.
Pethia padamya zitten in mijn bak, de C. choprae in een quarantaine-bakje (vooral omdat ik niet teveel vissen in een keer in mijn net ingedraaide bak wilde introduceren)
Nu zie ik net (uiteraard vlak nadat alle LFS'en gesloten zijn:() bij 2 barbelen enkele witte stipjes op de staart...

Ik heb (gelukkig) nog nooit last gehad van witte stip tot nu, maar momenteel zie ik door d ebomen het bos niet meer met informatie, medicijnen etc.

Nu heb ik een aantal vragen:
Ten eerste: ik lees veel over het toevoegen van zeezout aan het aquarium. Hoe belangrijk is deze stap (ik wil liever niet proberen de vissen uit te vangen en in een emmer te plaatsen ivm stress en het feit dat ze veel te snel voor me zijn:rolleyes:)

2e vraag: welk medicijn (of combi van medicijnen) kan ik het best gebruiken? Voor mijn gevoel zijn er zelfs van verschillende merken al meerdere middeltjes die witte stip behandelen, dus ik zie door de bomen het bos niet meer.

3e vraag: de quarantainebak met de danios zit vol met algen op het raam waardoor ik momenteel niet goed erin kan kijken. Kan het kwaad om een preventieve behamdeling te doen?

4e vraag: verhogen van de temperatuur. Ik lees veel dat de temperatuur naar 30 gradne verhogen goed werkt. Nu ben ik bang dat 30 graden voor langere periode te hoog is voor beide soorten (en de quarantaine bak is tevens onverwarmd maar zou eventueel wel verwarmd kunnen worden). Heeft iemand ervaring met verhoging naar 30 graden voor la gere periode (ik had gelezen dat 2 weken een beetje normaal is om witte stip te behandelen?) Van P. padamya en C. choprae?

Laatste vraag: hoe snel ontwikkelt witte stip zich? Ik ga proberen morgen een aquariumzaak te vinden dje open is (of eventuewl een tuincentrum) maar als dat niet het geval is, liggen de vissen dan maandag al op apegapen?

Alvast sorry voor de vele vragen en bedankt voor antwoorden
 
Je kunt morgen naar de Hornbach. Ze hebben daar de Serah lijn en die heeft er ook iets voor. Ik ken zelf eigenlijk enkel Methylene blue. Voor de rest weet ik het niet.
 
Plaats eerst eens een foto van de staarten met stipjes zodat we mee kunnen kijken of het uberhaupt stip is. Moet eruit zien als hele fijne zoutkorreltjes.

Zout en tempratuur verhogen is een optie maar als het inderdaad stip is zou ik kiezen voor een kuurtje. Als stip is beste zsm beginnen met bestrijding. Kan heel snel vermeerderen. Boven genoemd een optie, tuincentrum. Pak inderdaad een bekend merk, sera, sera pro, Colombo. Je moet wel meerdere doseringen doen om alles te doden. Dus als in beschrijving staat dag 1 en dag 3 en bij ernstige aantasting ook op dag 5 doe gewoon de dag 5 erbij. Als je gebruik beter goed doen dan dat de ellende terug komt.

Niet preventief behandelen. Als ze niets hebben verzwakken de vissen alleen maar door de medicatie. Als je ze niet kan zien even met een bakje een paar uit scheppen en dan kan je het beter zien.
 
Plaats eerst eens een foto van de staarten met stipjes zodat we mee kunnen kijken of het uberhaupt stip is. Moet eruit zien als hele fijne zoutkorreltjes.

Zout en tempratuur verhogen is een optie maar als het inderdaad stip is zou ik kiezen voor een kuurtje. Als stip is beste zsm beginnen met bestrijding. Kan heel snel vermeerderen. Boven genoemd een optie, tuincentrum. Pak inderdaad een bekend merk, sera, sera pro, Colombo. Je moet wel meerdere doseringen doen om alles te doden. Dus als in beschrijving staat dag 1 en dag 3 en bij ernstige aantasting ook op dag 5 doe gewoon de dag 5 erbij. Als je gebruik beter goed doen dan dat de ellende terug komt.

Niet preventief behandelen. Als ze niets hebben verzwakken de vissen alleen maar door de medicatie. Als je ze niet kan zien even met een bakje een paar uit scheppen en dan kan je het beter zien.

Bedankt voor de duidelijke uitleg! Zorg dat ik morgen 11 uur op de stoep sta bij het tuincentrum. Het ziet er inderdaad uit als kleine zoutkorreltjes. Ik zal even kijken of ik eem foto kan maken

Edit: hier een foto van degene die de meeste stipjes heeft
20181013_191230.jpg
 
Yep stip. Niet geheel duidelijk of deze in je aquarium zitten of in quarantaine. Trigger kan zijn koude verversing. Op doseerdag een verversing erin doen. Vers water dezelfde temrpatuur als in aquarium of quarantaine bak. Afhevelen met slang over bodem waaien en planten beetje laten waaien. Veel stip stadiums op bodem en planten etc. Probeer niet de Colombo alparex mee te nemen. Dit is voor parasieten maar ligt je filter plat!! als er niets anders is kan het wel maar na Alparex gaan je waterwaardens oplopen.
 
Yep stip. Niet geheel duidelijk of deze in je aquarium zitten of in quarantaine. Trigger kan zijn koude verversing. Op doseerdag een verversing erin doen. Vers water dezelfde temrpatuur als in aquarium of quarantaine bak. Afhevelen met slang over bodem waaien en planten beetje laten waaien. Veel stip stadiums op bodem en planten etc. Probeer niet de Colombo alparex mee te nemen. Dit is voor parasieten maar ligt je filter plat!! als er niets anders is kan het wel maar na Alparex gaan je waterwaardens oplopen.

Dit is de gewone bak, niet de quarantaine. De vissen zitten sinds gisteren in de bak, maar zijn in de trein vervoerd voor 1 een uur dus ik denk dat dat ze een beetje van slag heeft gemaakt. Ik heb ze wel een half uur laten hangen in de bak en gedurende 4 uur aquariumwater in een emmer gedruppeld alsvorens de vissen over te zetten. Maar inderdaad, transport zal de boosdoener zijn geweest.

Die verversing, ik neem aan dat die vóór de nieuwe dosis moet?
 
Hornbach heeft Costapur van Sera,

Maar ik kan niet vinden of ze eSHa EXIT hebben. Dat is Methylene blue. Ze hebben dit wel bij de PetsPlace dacht ik, maar die is maandag pas open denk ik.
 
Ja de verversing voor de dosering. Gaat met name om afhevelen om vermeerdering tegen te gaan. de medicatie dood bepaalde stadiums van ontwikkeling van stip niet. Hangt van tempratuur af, hogere tempratuur eerder tot "leven". Stel er liggen nog wat stipjes op de bodem te wachten om tot leven te komen en die komen bij jouw tempratuur na 6 dagen tot leven en dan ben je al gestopt met de kuur zwemmen die krengen weer rond.
 
Ja de verversing voor de dosering. Gaat met name om afhevelen om vermeerdering tegen te gaan. de medicatie dood bepaalde stadiums van ontwikkeling van stip niet. Hangt van tempratuur af, hogere tempratuur eerder tot "leven". Stel er liggen nog wat stipjes op de bodem te wachten om tot leven te komen en die komen bij jouw tempratuur na 6 dagen tot leven en dan ben je al gestopt met de kuur zwemmen die krengen weer rond.

Hahaha ja precies, dat dacht ik. Gaat goed komen! Nu nog hopen dat morgenochtend vroeg genoeg is voor de behandeling om aan te gaan slaan. Vooralsnog zwemmen de aangetaste vissen goed mee met de rest en eten ze nog prima! Allee schuurt er 1 af en toe langs plantjes, maar das niet zo gek xD
 
Geen paniek hoor. Liggen morgen echt niet dood. Tenminste niet van de stip. Heb ergere gezien die helemaal vol zaten en die het gered hebben. Maar des te eerder je ingrijp des te beter. Het stipje wat je ziet is ophoping van huidcellen niet het beestje. het beestje kun je niet met blote oog zien. Onder dat hoopje huidcellen ligt een rond kreng in de huid van de vis rondjes te draaien. Dat iriteerd de vis en gaat schuren om hem weg te krijgen. Zo iets als honden als een gek gaan zitten bijten bij vlooien.
 

Terug
Bovenaan