Witte stip of schimmel of vinrot?


variatietip

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2013
Berichten
123
Dit is mijn platy:
variatietip1.jpg


Ze is gewoon levendig, maar sinds een paar dagen heb ik een witte vlek opgemerkt op haar staart. Als ik van dichtbij kijk, ziet deze vlek er een beetje korrelig uit. Iemand een idee wat het is?
 
Ik zou hier helemaal niets aan doen en het even afwachten. vaak trekt zo'n kleinvlekje vanzelf weg.

Mooie Platy! Met zeer veel maculatus bloed. De meeste platy's hebben ook veel variatus bloed maar dat lijkt deze niet of miniem te hebben.
 
Hehe, deze platy komt gewoon uit de dierenwinkel. Ik zal even afwachten!
 
Ook dierenwinkels kunnen goede vis verkopen. ;)
 
Heel mooie platy zeker en vast,

Op de foto ziet de staart er toch wat verdacht uit,je kan de aflijning niet goed uitmaken en het valt op basis van de foto niet uit te sluiten dat hij wat rafelig aan het worden is.

Als enkel dat plekje het probleem is kan je het inderdaad nog wat afwachten.
 
Inmiddels lijkt dit witte vlekje ietsepietsie minder te zijn geworden. Maar het zit nog steeds niet helemaal lekker. Haar gedrag is sinds haar aankoop normaal geweest. Alleen valt mij op dat haar ontlasting al sinds het begin anders is. Het is als ik het in mijn woorden verwoord: korrelig en wit/doorzichtig. Ik lees op internet over 'slijmerige' ontlasting, maar ik vind het eerder droger uitzien dan die gangbare rode slierten. De ontlasting brokkelt uit elkaar. Bovendien zijn haar kieuwen in vergelijking met de andere zeer rood. Het lijkt wel alsof die kieuwen er helemaal niet zitten? (Zie foto bovenaan.)

Hier komt nog bij dat meerdere platy's een schuine duikeling maken tegen de planten in het kiemhout op. Ik neem aan dat dit een vorm van jeuk is. Ze mikken ook juist op de kieuwen. Het mannetje begon hiermee en hij heeft een lichte irritatie. Maar als je dit vergelijkt met de gele/oranje platy hierbovenaan, dan valt het in het niet. Misschien ligt het aan een te hoge nitriet- of nitraatgehalte. Mijn planten heb ik namelijk laatst nog verzet en ze hebben soms moeite om aan te slaan. De toppen slaan meestal wel aan, maar de oude bladeren redden het niet. Dit heeft als gevolg dat ik iedere dag losse bladeren eruit schep. Sowieso schep ik iedere dag de ontlasting en andere troep van de bodem. Meestal ligt deze troep bij elkaar.

Ik heb vanmorgen 2 gram zeezout in het water opgelost, want de jeuk is misschien ontstaan/teruggekomen nadat ik gestopt ben met zout toevoegen.
 

Terug
Bovenaan