Witte stip of paaipukkels??


Johan Visser

Active member
Lid geworden
24 december 2018
Berichten
39
Leeftijd
37
Hey,

Één van mijn sluiers heeft sinds vanmorgen ineens witte puntjes op zijn staart.

Is dit witte stip of zijn het paaipukkels?

Het zit ook op zijn oog zo lijkt.

Dat laatste vraag ik omdat deze vis en een andere wat actief met elkaar bezig zijn.

Voordat ik die vis ga behandelen dacht ik vraag het even.

Bedankt alvast!
 

Bijlagen

  • PXL_20210106_115242404.jpg
    PXL_20210106_115242404.jpg
    418.6 KB · Weergaven: 95
Breeding Tubercles Not White Spot Disease (Ich) - Goldfish Care Information Diseases & Treatments

Ben bang dat het witte stip is. Paaipukkels vertonen niet deze verspreiding.

Voordat ik die vis ga behandelen dacht ik vraag het even.
Behandel gelijk de hele bak zou ik zeggen. Zieke vis isoleren heeft bij stip niet zoveel nut. :)

Kun je nagaan wat er de laatste tijd gebeurd/veranderd is waardoor dit nu de kop opsteekt?
 
Hey Gino,

Ben er bang voor.

Ik ben sinds kort (ivm winkels dicht zijn) wat planten gaan kopen bij een andere partij.

Waaronder onlangs ook 2 nieuwe sluiers.

Sindsdien heb ik problemen, een tijdje terug was er ook zomaar een sluier ziek (waterwaardes zijn groen/goed).

De behandeling bij deze gestart, koolstof eruit gehaald.

Hopelijk waait het weer voorbij.

Bedankt.
 
paaipukkels zitten voornamelijk op het hoofd en met name op de kieuwdeksel. Op de staart zal dan ook wat anders zijn. Ik vind dit er gewoon uit zien als witte stip.
Je zegt dat de waterwaardes goed zijn, maar wat zijn ze? en hoe zijn deze gemeten? Witte stip is een oppertunist die eigenlijk alleen tot uiting komt wanneer vissen zwakker zijn. Dit kan stress zijn(achterna gejaagd worden, zeer fel licht, slechte waterwaarden, transport etc.). Wat voor bak heb je? en wat voor filter?
 
Hey @Kikkervis

Ik heb zon JBL watertest kit en daarmee meet ik eens in de maand.
Heb amoniak/nitriet/nitraat en ph gemeten en die zitten in de groene waardes.
350 liter en 1500lh (2 eheim).

Maar ik bedenk me dat ik ook nieuwe lampen heb gekocht die een stuk feller/witter zijn.
Kan het daar ook mee te maken hebben?
 
Alles wat je in een bak verandert, kan stress geven, en zoals Kikkervis zegt: dat verlaagt de weerstand. Ook nieuwe vissen kunnen stress opleveren, nieuwe bacteriën van de planten etc etc.
Wat dat betreft zijn vissen niet anders dan mensen, of andere dieren....
 
Duidelijk. Ik heb ook al jaren niks veranderd aan de bak.
Gisteren de bak met exit behandeld en de stippen zijn nu al volledig weg.
Nu even de komende 2 dagen afmaken en daarna goed verversen.
 
Ik vind de vis er op de stippen na ook goed uitzien, dan maak ik me meestal ook nog geen zorgen.
 

Terug
Bovenaan