Witte stip en meer


J

Joan1995

Guest
Zoals laatst beschreven in het voorsteltopic heb ik sinds enkele weken een aquarium. Sinds 3 weken zitten de vissen erin. Dit is gebeurd na controle van de waterwaardes in de dierenwinkel. In de eerste week heb ik last gehad van stip en vinrot. Na behandeling heb ik de helft van mijn vissen kunnen redden.

Toen alles weer is bijgetrokken beviel een van de vrouwtjesguppen, waardoor ik besloten heb nieuwe planten te gaan halen waar ze zich goed in konden verstoppen. Een plant heb ik direct mee naar huis kunnen nemen, de ander moest besteld worden. Nu (drie dagen later) hebben alle guppen last van stip, de gourami's lijken gelukkig nergens last van te hebben. Gelukkig heb ik exit en esha 2000 in huis en ben met de kuur begonnen. De plant die ik besteld heb is waarschijnlijk niet meer te annuleren, waardoor ik over niet al te lang genoodzaakt ben nog een plant toe te voegen. (Hier zal ik sowieso wel mee wachten tot na de kuur)

Ik heb de plant die ik geplaatst heb afgespoeld voordat ik hem in de bak heb geplaatst. Ik vraag me dan ook af of er voorzorgsmaatregelen zijn die ik in het vervolg kan nemen alvorens een plant in het aquarium toe te voegen, om ziektes te voorkomen. De guppen heb ik helaas niet veel hoop meer voor, omdat er intussen al een is overleden.
 
Er kan gif op een plant zitten en ik week ze altijd 4-5 dagen in een emmer water en ververs dat dagelijks. Day zal denk ik niet de stip hebben veroorzaakt en ik denk meer dat de Guppen niet sterk genoeg zijn geweest. Guppen worden vaak al behandeld met antibiotica en worden zo minder sterk.
Een vis die verminderde weerstand heeft is gevoeliger voor ziekten.
 
Dankjewel voor de tip, dat ga ik zeker volgende keer proberen.

Dat de guppen uit de dierenwinkel niet zo sterk zijn had ik ook al gelezen (helaas pas na de aanschaf). Ik hoop dan ook dat de kleintjes het overleven zodat ik langzaamaan minder problemen zal hebben met de guppen. Eventueel ga ik de vissen die het nu niet overleven aanvullen met guppen van marktplaats, als daar over het algemeen minder problemen mee zijn.
 

Terug
Bovenaan