Witte puntjes op 1 discus


VetteV8

Well-known member
Lid geworden
23 maart 2017
Berichten
246
Locatie
Zuid Drenthe
Sinds 3 dagen zie ik op beide kanten van èen discus twee witte puntjes: op het kieuwdeksel, laag en dicht bij de achterrand, ziet er op de foto echter uit als een bruinige vlek, en hoog op het lichaam bij de vin, ook iets aan de achterkant.(eerste foto)
Met name de puntjes op de kieuwdeksels zien er uit als uitstekende witte staafjes van ca 1 mm rond en 2 mm lang. (tweede foto).
Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om een goede foto te maken, maar de resultaten zijn teleurstellend; ook heb ik vandaag de vis uitgevangen en in een platte glazen vaas gezet, zodat hij niet weg kon om te verschuilen, maar dat resultaat is niet beter; dus wat U hier ziet is het beste wat ik er van kon maken.
Wat is dit en wat te doen?
Tenslotte, soms is het hele achterlijf helemaal donker, soms bijna op het zwarte af, (laatste foto, ter info) maar dat trekt zomaar weer bij.
Cor

IMG_0300.JPG


IMG_0298.JPG


IMG_0295.JPG
 
Dat klinkt als iets van een parasiet. Mijn discussen hebben dit ook wel eens en dit verhelp ik door een paar druppeltjes Seagem Garlic quard toe te voegen aan het smeltwater van het diepvriesvoer. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat parasieten niet tegen knoflook kunnen. Bij mij werkt het iig goed want na 1 of 2 dagen zie ik ze niet meer op mijn vissen zitten.

Het kan geen kwaad om eens in de week preventief een paar druppeltjes aan het voer toe te voegen. Mijn discussen vinden het nog heerlijk ook!

Mvg Robin
 
Dat is te proberen natuurlijk, maar mijn plaatselijke winkel heeft het niet, dus : postorder.
Het lijkt het voordeligst bij Veldhuis voor 500 ml, incl. verzenden €21.20; in Duitsland een paar centen goedkoper, maar dan duurt het ook weer langer.
In elk geval lijkt het een middel om vissen aan het eten te krijgen, wat soms een beetje een probleem is.
Bedankt Robin.

En dat zwarte achterlichaam: ik merkte vandaag dat dit alleen aan de Linker kant is; de andere kant is dan normaal, alleen wat zwarte verticale strepen dan.
Cor
 
Symptomen passen ook bij "Hole in the head" disease.

Behandeling zou kunnen met biofish food garlic (zie ook post Robin-S) en bv. Aquarium Munster hexamor?
 
Seagen garlic guard is onderweg...
Vis is niets veranderd..
 
Ik dacht niet dat dit mijn probleem is:
OCTOCIL tegen Darmflagellaten,
en voor darm flagellaten heb ik wel wat in huis.
Cor
 
Denk meer in de richting van een ontstoken schub :)
En dat zwart worden heeft met stemming te maken of met een lichte zenuwbeschadiging.
Aangezien dat zwart worden niet constant is, is het waarschijnlijk ook niet echt ernstig.
 
Ik heb nu een paar dagen het visvoer geweekt in 'garlic guard' en alle vissen eten het voer goed, behalve dan degene waarvoor het bestemd is, die eet momenteel niets ....
Dus zover geen resultaat, behalve de stank dus
Cor
 

Terug
Bovenaan