Witte kleine beetjes... mosseldiertjes of toch niet


Jonas123

Member
Lid geworden
27 juni 2022
Berichten
11
Leeftijd
14
Op internet vind ik niet precies een antwoord. Misschien hier wel? Op het raam zitten heel kleine witte diertjes. Ze krioelen snel en soms "springen" ze een stukje. Het zijn er best veel. En we twijfelen of het mosseldiertjes zijn of misschien baby garnalen (kleiner dan 1 mm zou ik zeggen). Misschien zijn het verschillende diertjes... Iemand een idee?
Screenshot_20220722-001437_Gallery.png

Screenshot_20220722-001343_Gallery.png
Screenshot_20220722-001437_Gallery.png
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220722-001410_Gallery.png
    Screenshot_20220722-001410_Gallery.png
    896.4 KB · Weergaven: 77
Lijken me eerder een soort van kreeftjes toe dan jonge garnalen.
 
Lijken me inderdaad geen mosseldiertjes.

 
Jonge garnalen denk ik zo. Vooral in de bovenste 2 foto's zie je dat vrij duidelijk en de omschrijving die je geeft past er ook bij.

Gr. Ed
 
Ik vindt het lijf veel te breed in verhouding tot de lengte en zo n staartje hebben jonge garnalen ook niet volgens mij.
 
Dat zijn Copepods of Roeipootkreeftjes.

Hieronder wat meer info:

Grootte: 0,1 – 0,2 cm


Copepods zijn kleine schaaldieren met één oog. Ze verplaatsen zich vooral over het raam in kleine sprongetjes. Onschuldig, schattig en ze komen in een heleboel verschillende kleuren. De vrouwelijk vorm van dit beestje draagt twee eizakken op haar staart.

Volledige uitroeiing is alles behalve onmogelijk. Voldoende aquarium onderhoud en goede filtratie houdt hun nummers beperkt, waardoor ze bijna niet opvallen. Tevens is goede stroming essentieel bij het in toom houden van deze diertjes.

Copepods zijn, binnen normale getallen, compleet ongevaarlijk. Ze kunnen zelfs dienen als eerste voedsel voor zowel vissen als baby vissen.


1658471842644.jpeg


1658471792064.jpeg
 
Ja heel duidelijk met dat rare staartje waar ik al over had daarnet.
Klopt, dat zijn de vrouwtjes. Degene zonder die twee bolletjes naast de staart zijn de mannetjes.
 
Hier had ik niet aan gedacht, lijkt erop dat we een winnaar hebben 😉.

Gr. Ed
 
Jeetje. Hoe komen we eraan... maar fijn om te weten wat het is. Voor baby garnalen leken ze me heel erg klein. De bak verzorgen we goed, er komen na de zomer vissen bij (eerst ingedraaid met alleen garnalen, zeker zo'n 40 kleintjes erbij). Dus goed om te weten. We kunnen daar de keuze voor de vis op afstemmen.

De link naar de pagina bewaar ik ook, kan ik volgende keer zelf het antwoord misschien vinden.

Dank jullie wel. En... visvis2021... gefeliciteerd met de prijs!
 

Terug
Bovenaan