Witte harige schimmel dry-syart


gertgordijn

Well-known member
Lid geworden
1 december 2011
Berichten
135
Locatie
Gelderland
Hi Allen,

Ik probeer via dry-start methode weeping moss op een stuk spiderwood te hechte/groeien.
Hiervoor heb ik snoeisel uit mn bak gebruikt, gesneden en over het hout verdeeld.
Hout zit in een vaas afgedekt met huishoudfolie met wat gaatjes.
Dagelijks lucht ik ongeveer 20 minuutjes en spray ik met water (met wat all-in-one plantenvoeding).

Na een weekje zie ik nu echter witte draad schimmel en ook wat donkere schimmel vlekjes ontstaan.

Wat gaat er verkeerd? Lucht ik te weinig? Of is het te nat? Ik spray best veel omdat het mos er anders wat droog uit lijkt te zien.

Hoe kan ik de schimmel het beste verwijderen zonder dat ook alle stukjes mos loskomen?

IMG_20231117_075921.jpg
IMG_20231117_075929.jpg
 
Schimmel ontstaat als het te vochtig is; te weinig gelucht of te nat gehouden. Das best lastig, je moet namelijk balanceren tussen teveel en te weinig.

Ik zou met en pincet zoveel mogelijk verwijderen. Op de schimmel blazen met een rietje wil ook wel helpen.
Heb je geen yoghurt gebruikt dan?
 
Dan zal het te vochtig zijn, ik spray elke dag flink veel omdat ik bang ben dat het mos anders te droog wordt. De tak staat ook in een vaas, waardoor het ook moeilijk is om gericht te sprayen..

Ik heb overigens geen yoghurt gebruikt juist omdat ik bang was voor schimmel.

Hoe lang lucht je per dag? Ik lucht nu 15-20 minuten per dag ongeveer
 
15 tot 20 minuten is vrij lang. Ikzelf belucht eigenlijk nooit met een drystart, alleen als de folie en een minuut af gaat om de boel te vernevelen.
Ik zou boven in het folie een weerszijden een klein gaatje je maken, dan krijg je een 'schoorsteen effect'

Volgende keer is het beter om Vesicularia en Taxiphyllum soortjes gewoon op te binden met draad of te lijmen.
 
15 tot 20 minuten is vrij lang. Ikzelf belucht eigenlijk nooit met een drystart, alleen als de folie en een minuut af gaat om de boel te vernevelen.
Ik zou boven in het folie een weerszijden een klein gaatje je maken, dan krijg je een 'schoorsteen effect'

Volgende keer is het beter om Vesicularia en Taxiphyllum soortjes gewoon op te binden met draad of te lijmen.

Opbinden heb ik in m'n nano bak wel gedaan, op lavasteen.
Op steen is dat nog wel te doen, maar op Spiderwood is dat wel wat lastiger. Plus dan heb je ook wel veel meer nodig, ik heb nu snoeisel in stukjes van 1 cm gesneden, dat bestrijkt meteen heel wat meer oppervlak.
Het zou theoretisch ook sneller moeten gaan met een dry-start, in ieder geval het vasthechten maar ook het vermeerderen. Dat is tenminste het idee dan...

Misschien dat ik minder lang moet luchten, dan droogt het ook minder uit en hoef ik minder te sproeien.ik heb sowieso wat gaatjes in het folie overigens.
 

Terug
Bovenaan