witte/doorzichtige ontlasting


D

denemarkw

Guest
mijn ryking doet al vanaf vorige week donderdag raar, lag plat op de bodem, op zijn zij, bleef met zijn ontlasting in de planten hangen, had heen kracht om eruit te komen.
op advies van een vriendin hem appart gezet in een emmer (gebrek aan extra aquarium) met schoon water en een beluchtingspomp.
elke dag 50% water wissel gedaan.
sinds een paar dagen ligt hij niet meer op zijn zij, eet slecht, is ook magerder geworden zag ik vandaag toen ik de hele emmer heb verschoont. en ik zag ook weer doorzichtige plakkerige ontlasting. hij zwemt nu wel weer inplaats van in een hoekje te gaan liggen, en toen ik er eten in gooide zocht hij dat wel op.
voor het eerst sinds een week.
normaal een hele goede eter.

de andere 2 zijn sinds zijn vertrek wel rustiger, zitten al 2 jaar zo samen.

een paar maand geleden heb ik wel karperluis in de bak gehad dankzij mosselen, hij was de enige die nergens last van had, mijn zwarte was kantje boord, maar die is er gelukkig weer boven op gekomen.
wat er laatst nieuw bij is gekomen zijn appelslakken en een calico (komt uit een dierenwinkel waar ze allemaal er gezond uit zagen en goed actief waren)
ze eten voorderest allemaal goed en zien er ook goed uit.

wat kan ik nu nog met mijn ruyking doen?? ik weet dat voordat ik hem weer terug kan zeten zeker 50% water wissel moet gaan doen in mijn aquarium. maar ik wil graag dat hij eerst weer aan sterkt en gezonde ontlasting krijgt
 
Slakken zijn leuk, maar kunnen ziekte met zich mee brengen, de reden dat ik geen slakken bij de sluiers heb gedaan.
Ik hoop het lucht is, je zou hem doperwtjes kunnen voeren velletje eraf, en kijken hoe die het daar op doet.
Als je nou helemaal geen verbetering zie, zou ik hem dood maken, te lang doorsukkelen en je ziet geen verschil is ook zielig.
Maar het zou ook een infectie kunnen zijn, en je zou nog een kuurtje bactifec kunnen proberen.
Is alleen op internet verkrijgbaar of bij dierenwinkels die af en toe dokterspreekuur hebben.
 
Kan inderdaad van alles zijn. Mosselen, appelslakken en nieuwe vis toegevoegd. Doorzichtige ontlasting kan ook van de stress komen dus zegt niet zoveel.

Ik zou voorlopig blijven doen wat je nu doet alleen een grotere curverbox aanschaffen als quarantainebak want een emmer is echt te klein om hiervoor door te gaan.

Eventueel lichte zouttoevoeging doen (zout zonder jodium) van 1 gram per liter.
 
hij had vanochtend gekleurde ontlasting.

ik wilde hem vanmiddag nog een zoutbad geven. en de andere 3 ook voor dezekerheid.
 
ik heb hem laten inslapen (kruidnagelolie) hij had zijn goede momenten, maar kreeg overal zwarte stippen ademde heel snel, en was zo mager geworden, dit leek me het beste.

gelukkig zijn de andere nog steeds het zelfde, zwemmen goed en eten goed.
 
Goed gedaan, als het alleen maar erger wordt is dit de beste beslissing. ;)
 
vond het wel heel moeilijk, vooral juist omdat hij de sterkte was, en hij geen karperluis heeft gehad, mijn zwarte, was bijna dood daardoor, zijn zelf zijn ogen werden zwarte, en nu... zwemt hij kern gezond en weer met mooie doorzichtige ogen
 
Vissen dood moeten maken is de keerzijde van onze hobby, nooit leuk, maar het hoort erbij. ;)
 

Terug
Bovenaan