Witte bulten op tetras en haaivinbarbeel, waas op oog haaivinbarbeel


S

Sjefkuh101

Guest
Goedendag,

Ik merkte gisteren op dat er 3 van mijn 20 cardinaal tetras een witte bult op de lip hadden en 1 had soort van witte bulten op de staart.

Is dit witte stip ziekte?

Nu net ook opgemerkt dat een van mijn kleinere haaivinbarbeel een witte vlek op zijn kop heeft.
IMG_20180603_135944.jpg


Nu al enkele dagen/week in de gaten dat mijn grootste haaivinbarbeel een wazig oog heeft, niet wetende ofdat hij dit altijd al heeft fehad of niet. Dus niet veel aandacht aan gegeven.

Nu ik dus op die tetras aan het letten was, zag ik dat het wazige oog dikker is geworden en waziger. Maybe een verband met de tetras?
IMG_20180603_114253.jpg

IMG_20180603_132923_1.jpg

De haaivinbarbeelen zijn best groot en enorm snel. Misschien zijn oog gestoten en ontstoken geraakt?

Is het mogelijk dat mijn bak te klein word nu voor de barbeelen, lengte is 120x50x60.

Ik ververs elke week zeker 50%
 
Zoals ik reeds vermeld heb in je voorstel topic zijn jouw haaivinbarbelen inderdaad niet geschikt voor jouw aquarium en feitelijk voor geen enkele aquarium.
 
Ik heb de 3 haaivinbarbeelen gered van de dierenwinkel uit ons dorp een jaar geleden. Hij had ze ingeruild van iemand en bij hem zaten in een hele kleine bak. Wat is de reden dat je ze niet in een aquarium thuis hoort vinden? Lichelijk een te kleine bak voor ze?
 
wit aan bekken en het oog duid op een bacterieel probleem in je aquarium. kuurtje bactopur direct tabletten. tijdens kuur licht uit licht breekt bestandsdeel medicatie af.. na de kuur goed waterwaardes NH3 en NO 2 meten. Medicatie dood ook goede bacterien dus biologisch evenwicht tijdje minder goed.

2e foto zie ik ook een rafelige staart van een vis. Weet niet wat voor vis het is en of hij z on staart hoort te hebben maar kan vinrot zijn. Ook bacterieel.


Veel verversen, wat grotere verversingen zolang je nog niets in huis heb. Brengt bacteriedruk naar beneden.

weet niet wat optimale omstandigheden zijn voor jouw vissen maar ziektens kunnen ontstaan door slechte omstandigheden.
 
An aquarium with base dimensions of 240 ∗ 60 cm should be the smallest considered to house a group of adults.

Bron: https://www.seriouslyfish.com/species/balantiocheilos-melanopterus/

Als je geen bak van 240 cm lang hebt, zijn deze vissen niet geschikt om te houden. Bovendien is het een scholenvis, waarvan je minimaal 6 exemplaren dient te houden voor hun welbevinden.
 
Oke denk je voor de info. Dacht zelf aan een bak van 2mtr. Maar 2,4mtr word wel veel, misschien voor de vissen een ander onderkomen zoeken.

Moeten ze wel eerst beter zijn, ik ga morgen die bactopur halen en toevoegen.

Voor zover ik eeet is die vis met kartel staart op foto 2 de nieuwste maanvis. Die doet het goed en heeft die staart altijd al zo gehad.
 
Heb je maar 1 maanvis? Die horen ook in een school gehouden te worden. En voor een school is deze bak ook helaas weer te klein.

Je weet wat Bactopur met de bacteriën van je filter doet?
 
De bactopur direct tabletten moet je hebben niet de vloeibare. Zijn niet overal te verkrijgen dan beter niets mee nemen als ze niet hebben en op net bestellen. Als je medicatie gebruik beter meteen goeie gebruiken anders een hoop werk voor niets en je vissen zitten dan veel langer in rotzooi wat ze niet ten goede komt. Veel LFS zaken willen toch wat verkopen..........

Ik heb weinig tot geen kennis van tropische vissen maar je heb al wat reacties. Zo te lezen heb je wat verkeerde keuzes gemaakt qua bestand. Op het forum veel gedeelte waar je veel info kan lezen over bepaalde soorten of vragen kunt stellen. De kartelstaart van de maanvis weet ik niet want geen verstand van maanvissen maar die op de foto die geheel te zien is heeft geen kartelstaart die ziet er goed uit als de andere zijn staart wel kartelig is lijkt me niet logisch. Anders even foto plaatsen bij maanvissen gedeelte. Daar zul je meer reacties krijgen van mensen met verstand van maanvissen.

Maakt voor nu ook niet uit want de bekrot, het oog en de schimmelplekken zegt al genoeg. de kuur die je inzet zal ook het eventuele probleem van de staart oplossen.

Waterwaardes zijn belangrijk maar ook leefomgeving van de vis. Ook bepaalde soorten bij elkaar kan goed of fout zijn. Sommige soorten worden erg gestrest van drukke visjes of missen van schuilplaatsen etc. Als de omstandigheden niet goed zijn werkt dit ziektens in de hand Door de stress verzwakken vissen en worden vatbaar voor van alles wat in je aquarium leeft.

Het vervelendste en moeilijkst te behandelen is bacterieel. De kuur dood bacterieen dus ook je goede bacterieen. Meten en veel verversen is na een kuur een must.

Ga wat info verzamelen. De kuur zal het probleem voor nu oplossen als het nog niet te ver heen is maar veranderd er niets aan de omstandigheden krijg je nog meer ellende. Dat maakt de hobby niet erg leuk en zal zeer frustrerend gaan worden.

Vergeet niet eventuele kool of koolspons (zwarte) uit filter te halen tijdens kuur.

Succes en ik hoop dat je het onder controle kan krjjgen.
 
Dankje Michelle voor je uitleg.

En nee ik heb niet maar 1 maanvis.

En ja qua vissen bestand heb ik niet het meest voor de hand liggende gekozen, maar dat kan ik nu nog goed gaan maken.

En ja hierboven is al gezegt, wat de voor en meteen de nadelen zijn van bactopur.
Ik geef de bak extra aandacht als ik het erin ga doen.
 
Hoeveel en welke vissen zwemmen er dan allemaal in de bak en welk filter heb je?
 
3 haaivinbarbeelen van +/-20cm
2 maanvissen van +/-15cm
2 gouramies van +/-10cm
+/-25 tetras
+/-15 algeneters a max 7cm meeste +/-4cm

In een rio300 121x50x60cm
Eheim pro 3 1275 1250L/h
Met 300watt heater
Hydro 4400L/h
 
Das qua grootte van de vissen zwaar overbevolkt.
 
Das qua grootte van de vissen zwaar overbevolkt.

Oke duidelijk, ben nu al op marktplaats aan het kijken voor een rio400.
En dan de gouramies eruit plaatsen en de zilverhaaien ook.
 
Oke duidelijk, ben nu al op marktplaats aan het kijken voor een rio400.
En dan de gouramies eruit plaatsen en de zilverhaaien ook.
ligt eraan, wat voor g ourami's zijn het?
 
IMG_20170407_190845.jpg
 
Als je de school maanvissen wil uitbreiden is dat een strak plan. Je kunt echter ook kiezen om een bestand te bouwen om de diamantgourami's natuurlijk. Dit zijn geen grote vervuilers in vergelijking met maantjes.
 

Terug
Bovenaan