Witte aanslag op glas


M

mkatoen

Guest
Ìk heb altijd binnen 1 á 2 dagen na het schoonmaken weer een witte aanslag op de ruiten van m'n aquaria (SF Panorama 60 en Home 8). Is dit eigenlijk normaal? Kan het komen door relatief veel kalk in het kraanwater hier? Het geeft zo'n doffe uitstraling!
 
Kun je wat beter omschrijven wat je bedoeld?

-aan de binnen of buiten zijde?
-kun je het makkelijk wegpoetsen?

Kalk zie je enkel op plekken waar geen water zit. Waar het water is opgedroogd.
Dus bijvoorbeeld de rand vlak boven het water.

Maar ook opgedroogde waterdruppels aan de buitenkant van het glas.
 
Kun je wat beter omschrijven wat je bedoeld?

-aan de binnen of buiten zijde?
-kun je het makkelijk wegpoetsen?

Kalk zie je enkel op plekken waar geen water zit. Waar het water is opgedroogd.
Dus bijvoorbeeld de rand vlak boven het water.

Maar ook opgedroogde waterdruppels aan de buitenkant van het glas.
Het zit aan de binnenkant en ik kan het makkelijk wegpoetsen.
Heb je een foto en wat versta je onder schoonmaken precies? Hoelang draaien de bakken?
Ik zal proberen of ik het op foto kan krijgen. Met schoonmaken bedoel ik het wegpoetsen met een sponsje. Bakken draaien zo'n 2 a 3 maanden. Het gaat trouwens meer om m'n Panorama 60. Bij de Home 8 is het veel minder en misschien is dat wel gewoon andere viezigheid. Zou het kunnen komen door wit aquariumzand wat af blijft geven?
 
Ik ben geen scheikundige en weet dus niet of veel kalk de oorzaak kan zijn icm de waterwaarden bij jou. Wellicht kan een ander daar iets meer over zeggen.
 
Ìk heb altijd binnen 1 á 2 dagen na het schoonmaken weer een witte aanslag op de ruiten van m'n aquaria (SF Panorama 60 en Home 8). Is dit eigenlijk normaal? Kan het komen door relatief veel kalk in het kraanwater hier? Het geeft zo'n doffe uitstraling!

Ik denk dat ik hetzelfde heb. Het zijn kleine geconcentreerde vlekjes of niet?
 
Ik denk dat ik hetzelfde heb. Het zijn kleine geconcentreerde vlekjes of niet?
Precies! Van een afstandje oogt het wel of het glas geheel wazig is. Ik kan het helaas moeilijk op de foto krijgen (niet de beste camera op m'n telefoon).
 
Precies! Van een afstandje oogt het wel of het glas geheel wazig is. Ik kan het helaas moeilijk op de foto krijgen (niet de beste camera op m'n telefoon).

Ja, ik weet ook niet wat het is. Ik denk of kalkaanslag maar dan zo plaatselijk en zo melkachtig vind ik wat vreemd. Of misschien dat het iets met kleine slakjes te maken heeft?? Of inderdaad dode bacteria net zoals de waas die je dan in je bak hebt. Maar dan nog het zou ook kunnen dat een vogel er tegenaan gekakt heeft wat daar lijkt het, het meest op maar dan superklein.
 
Ìk heb altijd binnen 1 á 2 dagen na het schoonmaken weer een witte aanslag op de ruiten van m'n aquaria

Doe je misschien dan ook je bodem of de filter? Normaliter zou dit na zoveel maanden haast niet kunnen tenzij je actief bent geweest.
 
Ìk heb altijd binnen 1 á 2 dagen na het schoonmaken weer een witte aanslag op de ruiten van m'n aquaria (SF Panorama 60 en Home 8). Is dit eigenlijk normaal? Kan het komen door relatief veel kalk in het kraanwater hier? Het geeft zo'n doffe uitstraling!
Ik denk dat ik hetzelfde heb. Het zijn kleine geconcentreerde vlekjes of niet?

Werken jullie met bio Co2?
 
Doe je misschien dan ook je bodem of de filter? Normaliter zou dit na zoveel maanden haast niet kunnen tenzij je actief bent geweest.
Als ik water ververs dan hevel ik ook de bodem een beetje af, maar nooit heel veel en dan vaak alleen wat op de bodem ligt. niet onder. Toevallig afgelopen zondag het filter uitgeknepen (in aquariumwater) dus het kan zijn dat het deze week sneller zichtbaar was. Ik maak het filter alleen schoon als ik merk dat de uitstroom minder wordt. Heb er zo'n 2 maanden niet aangezeten. Maar ook als ik niet aan het filter zit zijn aan de het eind van de week de ruiten weer behoorlijk dof.
 
Geen bioco2, Co2 d.m.v. drukfles/diffusor. Hmm ik heb het nog niet eerder gezien en dit is mijn eerste bak met co2 toevoeging dus het klinkt aannemelijk.
 
Geen co2 installatie. Voeg alleen dagelijks Easycarbo toe, meer niet.
 
Dan zou ik ook aan een aanslag van bacterien denken maar wat de oorzaak kan zijn is dan de vraag. De bekende witte waas in het water is bacteriebloei en dat zie je vaak bij de opstart of wanneer er veel te eten is voor heterofobe bacterien.
 
..........bacteriebloei..........heterofobe bacterien.

Bacteriebloei. Overweldigende vermenigvuldiging van bacterien.

Alleen die bacterien die John noemt, zijn niet zo geinteresseerd in vermenigvuldigen.:D

Hij bedoeld denk ik de heterotrofe bacterien.:sorry:
 

Terug
Bovenaan