Wit stipje goudvis hoofd


B

Bilal

Guest
Hoi. Ik heb een probleempje. Mijn vis heeft een raar wit stipje van ongeveer 5 minimeter. En ongeveer 2 minimeter hoog. Hij heeft er maar een ik heb hem grondig bekeken. Hij hapt soms naar lucht maar niet erg vaak. Hij is een betje drukker dan normaal maar dat scheelt ook niet veel. Ik heb niet heel veel vissen ervaring dus daarom kon misschien een van jullie mij Helpen.
 
Kan iemand mij alsjeblieft spoedig helpen
 
Ik wil je niet in de stress jagen, maar ik zou starten met iedere dag 40% water te verversen, daarnaast wil ik je adviseren een testkit aan te schaffen zodat je je waterwaardes kan meten zodat je meer inzichten krijgt. En het meest nare van mijn verhaal: je aquarium is veel te klein voor deze vis, dus ik zou ook kijken of je een fiks groot aquarium voor d evis kan kopen (minimaal 120 cm breed) want dat is de reden waarom die dus die stip heeft en straks nog meer ziektes gaat krijgen: te klein gehuisvest, slechte filtering en te slechte waterwaardes
 
Oké erg bedankt voor het advies. Ik zal er mee aan de slag gaan. Maar moet ik me ook zorgen maken over dat stipje
 
Bekijk bijlage 318268Hoi. Ik heb een probleempje. Mijn vis heeft een raar wit stipje van ongeveer 5 minimeter. En ongeveer 2 minimeter hoog. Hij heeft er maar een ik heb hem grondig bekeken. Hij hapt soms naar lucht maar niet erg vaak. Hij is een betje drukker dan normaal maar dat scheelt ook niet veel. Ik heb niet heel veel vissen ervaring dus daarom kon misschien een van jullie mij Helpen.
Hoi Bilal,

Zoals bovenstaande post al aangeeft: je hebt een erg klein aquarium om een goudvis in te houden. Het probleem is, dat een Goudvis eigenlijk in zijn eigen WC zwemt. Hij eet en poep/plast daarna. In het water komt dus poep terecht, en die bestaat voor een deel uit Ammoniak. In je aquarium zitten ook bacterien ( dat is dat bruine spul dat je op de ananas ziet zitten, dat zit ook in je bodem, op je planten en in je filter) en deze bacterien eten Ammoniak en Ammonium uit, en dan maken die bacterien daar Nitriet van. Nitriet is erg giftig, en als er teveel van in je aquarium zit, wordt je vis erg onrustig. De Nitriet brandt in zijn kieuwen. Hij krijgt het benauwd en gaat lucht happen. Gelukkig zijn er ook bacterien die dat giftige Nitriet opeten en er Nitraat van maken. En het plantje dat ik op je filmpje zie, Waterpest, neemt Nitraat op en geeft zuurstof af. Maar... omdat een Goudvis heel veel poept, zijn er heel veel " Nitrificerende Bacterien" nodig om daar Nitraat van te maken.

Sommige Goudvissen zijn van jongsaf besmet met een bacteriele infectie. Als ze ziek worden, bijvoorbeeld door Nitrietvergiftiging, kunnen ze zweertjes krijgen. Die beginnen vaak als een stipje. Soms kunnen zoutbadjes helpen, maar hieronder volgt het allerbelangrijkste:

Wat moet je doen? Om je vis meteen te helpen, moet je zoveel mogelijk van het water met giftige Nitriet weggooien, en vervangen door schoon water. Iedere dag 50 - 60 %. En je moet een setje met druppeltests kopen, waarmee je Nitriet en Ammoniak kunt meten. Die moeten 0 zijn, anders worden vissen ziek. En je moet op zoek gaan naar een grotere bak, want een gewone Goudvis kan erg groot worden, wel 20 cm. Als je die hebt gevonden, moet je er ook een hele grote filter op zetten, zodat er genoeg van die Nitrificerende Bacterien in kunnen wonen. Nog beter is het, om hem in een vijver te houden. Want gewone Goudvissen zijn snel, zwemmen graag en veel, en een aquarium is eigenlijk te klein. Tenzij je een bak van 2 meter hebt. En een gewone Goudvis zit het liefst op een temperatuur tussen de 10 en 20 graden.

Wil je met het stipje ( zweertje?) aan de gang gaan, dan staat in de volgende link het recept voor zoutbadjes:

 

Terug
Bovenaan