Wit/bruine waas in het aquarium


D

Deleted member 4537

Guest
Hallo allemaal,

In december hebben mijn discussen eitjes gelegd.
Nadat ze steeds werden opgegeten heb ik een plaat in het aquarium gedaan zodat ze gescheiden waren.
De pomp heb ik toen uit moeten zetten omdat het aquarium logischerwijs gedeeld werd in tweeën.
Vorige maand heb ik de plaat er weer uitgehaald en de discusjes bleven gelukkig leven en groeien.
Ik heb toen mijn water ververst (ongeveer de helft) en heb mijn pomp weer aangezet.
Echter is sindsdien mijn water wit/bruinachtig.
Weken later, nu ongeveer 2 weken geleden, heb ik de pomp bekeken hoe vuil deze was.
Dit viel wel mee en heb de filters alleen uitgewrongen zonder volledig te verschonen (ik weet dat als ik dat wel zou doen er geen goeie bacterieën meer inzitten)
Nu blijft na bijna 2 maanden mijn water nog steeds troebel en ben van plan om snelgroeiers waaronder cabomba aan te schaffen.
Dit schijnt te kunnen helpen.
Wat kan ik nog meer doen?
 
Hoelang heeft je pomp exact stil gestaan ?
 
Zo te lezen een week of 2 tot 4, dus exit bacteriën in filter.
 
Zo te lezen een week of 2 tot 4, dus exit bacteriën in filter.


Dat is wel zeker en dat zal de witte waas ook veroorzaken want in je filter zitten veel dode bacterien.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n vermoeden had ik inderdaad al.
Nu staat mijn aquarium een aantal weken zo te draaien, maar de witte waas word niet minder, zelfs niet iets helderder.
Het liefst doe ik geen vloeibaar spul in mn aquarium, maar wat zou ik kunnen gebruiken om het proces wat te versnellen?
 
Je hebt de sponzen enige tijd terug deels schoongespoeld lees ik terwijl na zolang er waarschijnlijk geen levende bacterien meer hebben ingezeten. Er zal denk ik dus voldoende organisch materiaal in je sponzen hebben gezeten om deze witte waas te veroorzaken. Ik denk dat het nu een kwestie van geduld zal worden tot het moment dat deze bacterien alle voeding wat vrij is gekomen hebben opgegeten.
 
Dankjewel.
Echter lees ik daar helaas geen tips of oplossingen om het proces te versnellen.
Het is nu bijna een maand verder zonder enig resultaat.
Kan ik desondanks nog wat water verversen? want op deze manier afwachten zonder iets te doen ziet het er naar uit dat het niet helpt.
 
Ik zou water verversen ja de helft van je bak.
 
De oorzaak zit in teveel organisch afval/stoffen en dat moet eerst opgegeten worden door die bacterien.
 
Hmm de 1 zegt dus water verversen en de ander juist niet.
Ikzelf zou gaan voor water verversen, dit omdat het na weken wachten geen vorderingen maakt.
 
Dat is waar.
Ik ga er morgen mee aan de slag.
Ik zal ook vantevoren nog even een foto maken en hier plaatsen zodat jullie ook kunnen zien wat momenteel de situatie is.
 
Hmm de 1 zegt dus water verversen en de ander juist niet.
Ikzelf zou gaan voor water verversen, dit omdat het na weken wachten geen vorderingen maakt.
Water verversen op zich is prima in dit geval, maar je zult voor een sneller resultaat wel extra bacteriën toe moeten voegen.
 
een UVC lamp versnelt dit proces! in ieder geval de witte waas die verdwijnt. de bacteriën moeten gewoon rustig weer op gang komen
 
een UVC lamp versnelt dit proces! in ieder geval de witte waas die verdwijnt. de bacteriën moeten gewoon rustig weer op gang komen
Zo'n UVC lamp is niet zo'n goed idee omdat de lamp eencellige organismen dood. Niet alleen dus de verkeerde bacteriën, maar ook de bacteriën welke benodigd zijn om het water te zuiveren.
 
Dat klopt maar de uvc zit aan de uitstroom en in het aquarium worden de bacteriën gekweekt en in de filter blijven ze zitten alleen de dode bacteriën gaan weg zo gauw ze langs de lamp gaan. Ik weet zeker dat de waas zo eerde weg is. Heb ik zelf ook meegemaakt. De goeie bacteriën blijven in het filter zitten he. Ik zou zo gauw de waas weg is sowieso de lamp weer uit doen. Ik heb die ook niet aan. Als ik nergens last van heb
 
Ik zou nog even een foto posten.
Dus bij deze hoe het aquarium er vorige week bij stond:

IMG_20180219_152703.jpg


Daarna had ik mijn aquarium voor 75% verversd.
Foto:
IMG_20180224_154115.jpg


Omdat het niet hielp heb ik gisteren de stoute schoenen aangetrokken en maar liefst 3x 50% water ververst.
Bij deze een foto van gisteravond nadat het ververst was:
IMG_20180224_212021.jpg


Zal vandaag ook nog even een foto posten hoe het er nu bij staat.
 
Een foto plaatsen lukt even niet op mijn mobiel.
Het aquarium was een stuk helderder.
Echter is het na 2 dagen weer helemaal wit geworden.
Ik vermoed dat het uit de pomp komt, maar wat kan dat veroorzaken?
Bacteriën zijn het niet omdat het eerst helderder werd en daarna verslechterde.
Nu is het dus weer net als voorheen.
Heb ook heel wat cabomba in mijn aquarium gedaan alleen heeft dat niet geholpen.
 
brikbnu.jpg

Zo zag het aquarium eruit na het verversen.

En zo ziet het er nu uit.
5sdh1k91.jpg
 
Te veel water verversen helpt ook niet. Dit komt gewoon weer terug. Is even goed een verstoring van dr bacteriën
 
Maar daarvoor was het water niet ververst en toen werd het ook wit.
Een vloeistof word nu wel aantrekkelijk gezien het feit dat dit nu al maanden zo is en het met niet verversen of zo zijn gang laten gaan helaas niet werkt.
 
Nee maar dit komt omdat er dode bacteriën in je pomp zitten door het uitschakelen van de pomp. 1 keer veroorzaakt is het niet zo makkelijk weg te krijgen. bij de 1 gaat het makkelijker dan bij de ander. Maar 50% water verversen roept het probleem steeds weer op. 50 % is veel he vergis je daar niet in. Zo komt het biologisch proces niet echt terug. Maar toch bij de 1lukt dat soms wel en bij de ander weer niet. Het blijft lastig
 
Ik zou ook een uv lamp proberen.
 
Het is een overschot aan heterotrofe (ik hoop dat ik het goed schrijf) die afval omzetten in nh3/4. eerst moet alles zijn verbruikt en dan pas zie je dat ze in aantal minder worden en je weer helder water krijgt.
 
Hmm ik snap het.
Echter heb ik geen zin om weer maanden te gaan wachten zonder enig verschil te zien.
Dit overschot aan eventuele bacterieën zou na 1 a 2 maanden dan toch wel zichtbaar moeten zijn?
De pomp is ook schoongemaakt waardoor de dode bacterieën uit de pomp zijn gegaan, dus dan zouden er toch niet zoveel meer in de pomp moeten zitten?
 
De uv lamp heeft bij mij zijn werk gedaan op +/- 48 uur toen was de witte waas weg.
 
Heb je niet iemand met een aquarium in de buurt? Zo ja dan zou je daarvan de filterwatten in jou filter kunnen uitknijpen om zo de filter te "enten" met goede bacteriën.
 
Je hebt de filter schoongemaakt zeg je maar daarmee heb je ook de goede bacterien weer weggespoeld.
 
Iemand in de buurt met een aquarium heb ik niet.
Een uv lamp klinkt interessant, alleen lees ik nogal wat haken en ogen ivm het aansluiten.
Ik ben een pomp onder het aquarium staan, daarop kan die niet aangesloten worden.
Je heb extra apparatuur nodig waaronder een compressor, extra slangen?
 
Om het water langs de lamp te krijgen en op te pompen.
Ik kan op internet maar vrij weinig vinden over het monteren, aanschaffen en gebruiken van een UV lamp.
 
Zo'n UVC lamp is niet zo'n goed idee omdat de lamp eencellige organismen dood. Niet alleen dus de verkeerde bacteriën, maar ook de bacteriën welke benodigd zijn om het water te zuiveren.
Dit valt wel mee omdat de lamp alleen het water zuivert dat de lamp passeert. De goede bacteriën zitten ook en vooral in de bodem en in je filter. (De UV-C Lamp zit ,als het goed is, na het filter) Dit als aanvulling.
 

Terug
Bovenaan