Winterharde (Sub)tropische vissen


R

Rommer

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om een vijver ontwerp te maken omdat ik van de herfst een vijver wil aanleggen. En ik ben me daarbij ook aan het ori�nteren op welke vissoorten ik wil houden.

Nu zijn er wat (sub)tropische vissen die jaar rond in de vijver gehouden kunnen worden maar ik kan geen goed lijstje daarvan vinden, weet iemand waar zo'n lijstje staat of kan iemand mij anders helpen met mijn lijstje

Zijn er nog andere soorten geschikt: En staat alle soorten op de juiste plek


Winterhard
Chinese danio
Aphanius anatoliae anatoliae
Aphanius danfordii
Amerikaanse hondsvis (Umbra krameri)
Macropodus opercularis (winterharde stam)
Macropodus ocellatus, rondstaartparadijsvis

twijfelachtig
Roodvinwinde, Cyprinella lutrensis
Rainbowshiner, Notropis chrosomus

Zeer twijfelachtig
corydoras paleatus
 
Vanwaar heb je de paleatus bij zeer twijfelachtig gezet als ik vragen mag?
In hoeverre maakt in dit topic/m.b.t. jouw vraag nog uit hoe diep de vijver is?

~ Ivo
 
Ivo, bedankt voor je reactie.

De grens tussen twijfelachtig en zeer twijfelachtig is vaag. Bij winterhard ga ik vanuit dat het kan en minstens 50% van de vissen de winter overleefd.

Diepte maakt niet echt uit. Ik ga uit van 1 meter diep en een pomp die aanblijft (waardoor niet de hele vijver dichtvriest). Mocht dieper nodig zijn om vissen te kunnen overwinteren dan is dat geen probleem, daarom begin ik nu ook al met verdiepen in de vissen. Het zou zonde zijn als bv achteraf blijkt dat mijn vijver dieper had gemoeten.
 
Hallo Rommer,

Chinese Danio's en Cyprinella lutrensis hebben bij mij gewoon de winter buiten overleeft.
Een Cyprinella zelfs de winter 2 jaar terug, met een dikke ijslaag erop en heb zelf niet eens een grote vijver.
Aphanius mento's heb ik ook, maar durf die swinters niet buiten te laten. Forumlid Tuinfluiter heeft wel ervaring met deze soorten buiten.
Een filter/luchtpompje lijkt mij niet zo'n goed idee, omdat door de stroming het koude water van boven naar beneden haalt..
Een meter diep lijkt mij wel genoeg.
 
panchax zei:
Hallo Rommer,

Chinese Danio's en Cyprinella lutrensis hebben bij mij gewoon de winter buiten overleeft.
Een Cyprinella zelfs de winter 2 jaar terug, met een dikke ijslaag erop en heb zelf niet eens een grote vijver.
Aphanius mento's heb ik ook, maar durf die swinters niet buiten te laten. Forumlid Tuinfluiter heeft wel ervaring met deze soorten buiten.
Een filter/luchtpompje lijkt mij niet zo'n goed idee, omdat door de stroming het koude water van boven naar beneden haalt..
Een meter diep lijkt mij wel genoeg.

In de zomer geen probleem lijkt me, in de winter kun je de uitstroom iets hoger zetten zodat het oppervlakte water alleen in beweging is.
 
Rommer zei:
...Diepte maakt niet echt uit. Ik ga uit van 1 meter diep en een pomp die aanblijft (waardoor niet de hele vijver dichtvriest). Mocht dieper nodig zijn om vissen te kunnen overwinteren dan is dat geen probleem, daarom begin ik nu ook al met verdiepen in de vissen. Het zou zonde zijn als bv achteraf blijkt dat mijn vijver dieper had gemoeten.

1 meter is echt heel diep. Meestal word ongeveer 80cm aangehouden, dat blijkt wel het beste te werken. Bij zo'n diepe vijver warmt je water in het voorjaar te langzaam op, waardoor je problemen kunt krijgen met je plantengroei. (En ze krijgen op die diepte natuurlijk minder zonlicht)

Het is wel zo dat de diepte in verhouding moet staan tot de oppervlakte. Dit heeft oa te maken met het uitwisselen van gassen met de lucht en het ontstaan van gassen in het water door plantenresten op de bodem. Als je dus een vijver gaat aanleggen van 20m2 dan zal je wel richting de 100 of 120 gaan.

Verder is de diepte van de beplantingsrand afhankelijk van wat je erin wilt zetten. Bij mij is hij rondom 25 centimeter, en een klein stukje 45 centimeter (voor dwergwaterlelie).
 
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Ik ben zelf ook weer wat verder op onderzoek geweest en heb nu dit lijstje

Zeker
Notropis chrosomus
Chinese danio
Aphanius anatoliae anatoliae
Aphanius danfordii
Macropodus ocellatus, rondstaartparadijsvis
Macropodus opercularis (winterharde stam)
Amerikaanse hondsvis (Umbra krameri)

Zeer Waarschijnlijk
corydoras paleatus
Roodvinwinde, Cyprinella lutrensis
Etheostoma Spectabile
Etheostoma caeruleum
Gobiomorphus huttoni


Ik denk dat ik in eerste instantie voor de Notropis chrosomus en de Chinese danio ga. En dan misschien nog de corydoras paleatus of een Etheostoma soort erbij.

De vijver zelf wordt circa 5 bij 3 meter met een groot ondiep (50 cm) en een groot moerasgedeelte (20 tot 7 cm). Hoe het filter wordt geplaatst weet ik niet. Ik wil graag dat er een waterval komt die in een bak water komt, van daaruit met een klein kanaaltje stroomt het water dan de vijver in. Als 80 centimeter diep genoeg is dan ga ik daarvoor. Hoe ondieper hoe mooier...

Hier is een slechte onduidelijke schets te zien:
https://lh3.googleusercontent.com/--WZi ... erpbar.jpg
 
Houd er rekening mee dat een stroompje en waterval veel water kan kosten in de zomer. Wij moesten regelmatig bijvullen. (We hadden een moerasje wat de vijver instroomde). Hou dit dus zo kort/laag mogenlijk.

Hoe groot gedeelte wil je ondiep gaan maken?
 
In Nederland is bijna niets zo goedkoop als drinkwater dus dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem.
 
Jones zei:
In Nederland is bijna niets zo goedkoop als drinkwater dus dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem.

Neemt niet weg dat er alsnog watertekorten zijn in Nederland, althans in het gebied waar ik woon.
 

Terug
Bovenaan