Wildvang


Mandykuh

Well-known member
Lid geworden
5 november 2012
Berichten
1,873
Ik kreeg vandaag de vraag of ik interesse had in wildvang

Altum Orinoco
altum inirida
leopoldi
scalare fenotype
rio mancaparu
rio nanay
santa Isabel

De scalare fenotype en altum inirida kende ik niet. Als ik google kom ik eigenlijk niet veel verder omdat de namen bij dezelfde soorten ook voorkomen. Welke zijn dat nu precies ?
 
Ik ben benieuwd wat Jos Hut zijn antwoord zal zijn Mandy.
 
Deze foto kreeg ik van de verkoper van de scalare fenotype
received_168509257328665.jpeg
 
De scalare fenotype zegt me niets, nog nooit van gehoord. Op internet staat dat fenotype gebruikt voor een organisme met alle uiterlijk waarneembare kenmerken. Trek je conclusie.
De andere soorten ken ik. De Altums, en Leopoldi’s worden vaak ingevoerd als wildvang. De andere soorten zijn verkrijgbaar als wildvang en als nakweek.
Ik zie te vaak dat de begrippen wildkleur en wildvang door elkaar gebruikt worden. Importeert deze handelaar zelf of koopt hij ze als wildvang bij een groothandel of andere importeur?

Hobbygroet Jos Hut
 
De scalare en altums zijn allemaal wildvang, ik importeer zelf en heb zo mijn adressen van andere importeurs. Ik importeer zelf meestal apistogramma Zelf ken ik de fenotype ken ik zelf ook niet, daarbij kan ik er wel vanuit gaan dat het wildvang is.
 
Pterophyllum scalare. Het zegt niets over waar die precies vandaan komt en hoe hij als volwassen maanvis eruit ziet. De Redback Rio Manucapuru, de Rio Nanay en de Santa Isabel zijn ook Scalares , en die verschillen behoorlijk onderling als ze volwassen zijn.


Hobbygroet Jos Hut
 
Pterophyllum scalare. Het zegt niets over waar die precies vandaan komt en hoe hij als volwassen maanvis eruit ziet. De Redback Rio Manucapuru, de Rio Nanay en de Santa Isabel zijn ook Scalares , en die verschillen behoorlijk onderling als ze volwassen zijn.


Hobbygroet Jos Hut


Jos ik heb even verdere navraag gedaan... het principe fenotype komt er op neer dat het hybride zijn en dus daadwerkelijk ook F1 zijn. De erkenning voor het nieuwe gen is nog niet rond vandaar dat jullie en ik hier niets over terug vinden
 
F1 is nakweek en hierboven was het nog wild vang........

Wildvang (WV)
F1 Dit is nakweek van 2 wildvang ouders
F2 Nakweek van twee F1 ouders
F3 Nakweek van twee F2 ouders
Dat snap ik... het gaat ook enkel om de fenotype, omdat hier niets over bekend was ik kweek zelf met wildvang apistogramma dus snap hoe het werkt :engel:
 
De fenotype is een hybride van 2 wv soorten maar niet de zelfde soort scalare... en dus hebben ze dit “fenotype” genoemd omplaats van hybrid, dit willen ze ook zo laten erkennen
 

Het fenotype is het totaal van alle waarneembare eigenschappen (kenmerken) van een organisme. Het is het resultaat van de genetische aanleg (het genotype) van een individu en de invloed daarop van zijn omgeving.

Oftewel de Scalare zijn wildvang vissen, waarvan de eigenschappen nog geen officiele naam hebben gekregen, alhoewel er een vang gebied bekend zou moeten zijn, of zijn het F1 vissen van Scalare's wildvang, onbekend welke papa en mama?

De term hybride doet namelijk de illusie wekken dat het om een combinatie gaat......

Ik vind het met de gegeven informatie nog niet bepaald duidelijk worden, maar dat kan natuurlijk volledig aan mij liggen.
 
Het fenotype is het totaal van alle waarneembare eigenschappen (kenmerken) van een organisme. Het is het resultaat van de genetische aanleg (het genotype) van een individu en de invloed daarop van zijn omgeving.

Oftewel de Scalare zijn wildvang vissen, waarvan de eigenschappen nog geen officiele naam hebben gekregen, alhoewel er een vang gebied bekend zou moeten zijn, of zijn het F1 vissen van Scalare's wildvang, onbekend welke papa en mama?


De term hybride doet namelijk de illusie wekken dat het om een combinatie gaat......

Ik vind het met de gegeven informatie nog niet bepaald duidelijk worden, maar dat kan natuurlijk volledig aan mij liggen.


Klopt het is mij zelf ook niet duidelijk... maar dit is de info die de importeur van de lokale vissers heeft gekregen, het blijft een raadsel wat het is enkel leek het mij persoonlijk een goede verklaring maar klopt die niet helemaal.. omdat zoals jij hierboven ook vermeld dag het fenotype om de kenmerken gaat
 
En heb je intresse?

Ik durf die stap niet te nemen maar was benieuwd naar die 2 scalare fenotype en altum inirida omdat ik ze niet ken en wellicht iemand hier wel aangezien de kennis op het forum soms nog beter is dan google :D
 
Je komt de namen tegen Altum Orinoco, de Altum Atabapo, de Altum Irinida, de Altum Sao Gabriel en de red Altum. De Altum hier in de handel zijn vaak Orinoco Altums. Ze worden regelmatig geimporteerd maar ook in Duitsland nagekweekt. In Nederland is de kweek ook gelukt maar die liefhebbers zijn daar mee gestopt. Je ziet het: de naamgeving van maanvissen is eenvoudig......

Hobbygroet Jos Hut
 
Het visje hoeft maar een naam te hebben he :)
 

Terug
Bovenaan