Wildvang gupjes


A

Alby41

Guest
Hallo allemaal,

Pas las ik een artikel dat bij de koelwater uitlaat van Tatra Steel( vroeger Corus) gupjes zijn uitgezet en dat ze het daar besr goed doen?

Weet iemand hoe ik aan deze visjes kan komen ? (denk niet dat met een net gaan zitten vroeten data is toegestaan.
Of mischien ergens anders waar je wildvang ( dus niet door gekweekte ) gupjes kan krijgen.


Groetjes
Albert
 
Die "Hoogovenguppen" zijn dus geen wildvang, zoals jezelf al zegt die zijn daar in het verleden eens uitgezet door bepaalde onverlaten die niet wisten waar ze met hun jongen moesten blijven en door de warmte van het koelwater van de hoogovens gewoon in leven gebleven.
 
Waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen wist ik niet ook de reden niet hoe ze er gekomen zijn. Maar ze schijnen goed te gedijen omdat het water nooit echt koud word.
Ik denk dat ze inmiddels door natuurlijke selectie niet veel meer te maken hebben met de prachtguppen uit de winkel en daarom vind ik ze wel intressant. Maar je hebt gelijk het is niet echt wildvang in de oorspronkelijke betekenis van het woord.
 
Het zijn wel mooie wildvormguppen, daar. Ze zitten er al tientallen jaren. Ik heb een jaar of veertig geleden een aantal daar gevangen. Mocht niet, maar er zitten er zoveel. Snel een haal doen en weg gaan.
 
@Tuinfluiter , Had je er niet wat voor mij kunnen scheppen?

Ik heb gelezen dat ze zeker 12cm groot kunne worden. Dus voor iemand die grote sterke guppen wil i.p.v. kleine zwakke sier gupjes lijkt dit me een goede start.
Het is een uitheemse soort dus ik zie het probleem niet echt maar mischien zien ze het als stropen. Ook wel eens gehoord dat vissen met een ktuisnet ook als stropen wordt beschouwt
 
Wat ik daar toen zag waren kleine visjes. ik heb trouwens nog nooit grote wildvormguppen gezien. Altijd kleiner dan de showguppen. Wat ik ving waren allemaal vrij jonge dieren. En de enorme baarzen maar met open bek door de massa zwemmen.
Maar ik had vissen voor je meegeschept hoor! Veertig jaar geleden. Alleen heb je ze niet opgehaald.
 
40 jaar geleden, had ik ze best opgehaald. Wel is waar aan de hand van m'n vader. Denk dat ik rond die tijd m'n eerste guppebakje van m'n opa had gekregen. Met tijger gupjes :)

Nu doe ik het zelfde voor m'n dochter van 7
 
Alby41 zei:
@Tuinfluiter , Had je er niet wat voor mij kunnen scheppen?

Ik heb gelezen dat ze zeker 12cm groot kunne worden. Dus voor iemand die grote sterke guppen wil i.p.v. kleine zwakke sier gupjes lijkt dit me een goede start.
Het is een uitheemse soort dus ik zie het probleem niet echt maar mischien zien ze het als stropen. Ook wel eens gehoord dat vissen met een ktuisnet ook als stropen wordt beschouwt

Met kruisnetten werd er VROEGER aan de Merwedehavens gevist.

Die had een vergunning.
Kreeg 25 ct,en een emmer mee ,vis halen.
Door vervuiling afgelopen.
 
ik heb geen plaats bekebdheid maar merwede havens is dat bij hoogovens ?
zouden er nog meer vam deze plekken zijn in NL, koelwater lozingen genoeg
 
Alby41 zei:
Het is een uitheemse soort dus ik zie het probleem niet echt maar mischien zien ze het als stropen. Ook wel eens gehoord dat vissen met een ktuisnet ook als stropen wordt beschouwt

Het gebruik van kruisnetten is in Nederland verboden, als ze je betrappen ben je echt zuur
 
Dus toch wat ik al dacht en zei;
Kruisnetten valt onder stropen. En een watervlooi netje ? Dat zou het probleem niet mogen zijn
 
Alby41 zei:
ik heb geen plaats bekebdheid maar merwede havens is dat bij hoogovens ?
zouden er nog meer vam deze plekken zijn in NL, koelwater lozingen genoeg

Wat dacht je van Rotterdamse havens?

In den HAAG is ook een warm water uitlaat,Weet ik nog van vroeger, Stikte het van de guppen.

Bij de Booomsluiterskade. in de Rivierenbuurt.

Heb ik nog in het water gelopen, mijn bril was in het water gevallen.
Dus met voetje zoeken,Gevonden.
 
Alby41 zei:
Dus toch wat ik al dacht en zei;
Kruisnetten valt onder stropen. En een watervlooi netje ? Dat zou het probleem niet mogen zijn

Nee,Niet als er een vergunning voor is.

Waterluizen scheppen mag gewoon.
 
Bertus,
als jij precies weet waar ze zitten gaan we een keer samen guppen scheppen. ( Maar niet als het rot weer is of koud )
 
Ik zou de Poecilia wingei wel willen, zijn ze zeldzaam dat je ze nergens ziet? (athans, heb ze nog nergens gezien)
 
Polarbear zei:
Ik zou de Poecilia wingei wel willen, zijn ze zeldzaam dat je ze nergens ziet? (athans, heb ze nog nergens gezien)
Daar is heel gemakkelijk aan te komen. Zet een advertentie op marktplaats en ze worden je ws snel aangeboden.
 
Polarbear zei:
Ik zou de Poecilia wingei wel willen, zijn ze zeldzaam dat je ze nergens ziet? (athans, heb ze nog nergens gezien)

Ze gooien je er mee dood onder de naam Endler guppy
 
Botia zei:
Polarbear zei:
Ik zou de Poecilia wingei wel willen, zijn ze zeldzaam dat je ze nergens ziet? (athans, heb ze nog nergens gezien)
Daar is heel gemakkelijk aan te komen. Zet een advertentie op marktplaats en ze worden je ws snel aangeboden.

Ik ben niet zo van Marktplaats.

AquaVISie zei:
Polarbear zei:
Ik zou de Poecilia wingei wel willen, zijn ze zeldzaam dat je ze nergens ziet? (athans, heb ze nog nergens gezien)

Ze gooien je er mee dood onder de naam Endler guppy

3 Dierenzaken en een speciaal aquariumzaak hadden ze in iedergeval niet hier in de buurt.
Zijn endler (wildvang) ook sterker dan gewone?
 
bestellen bij de aquariumzaak moet ook wel lukken ;)
 
Alby41 zei:
Bertus,
als jij precies weet waar ze zitten gaan we een keer samen guppen scheppen. ( Maar niet als het rot weer is of koud )


Nou ,zoek even iemand anders,ja. ;)
 
Polarbear zei:
nilo1804 zei:
bestellen bij de aquariumzaak moet ook wel lukken ;)
Maar zijn endler (wildvang) ook sterker dan gewone?
Ja, en ze eten hun eigen jongenniet op. Helaas is veel van het aangebodene bastaarden tussen Guppen.

Winkels kunnen momenteel bij Ruinemans (groothandel) wel diverse Endler strains kopen.

http://www.ruinemans.com/nl-NL/3789/gup ... arlet.html

http://www.ruinemans.com/nl-NL/85006/gu ... ingei.html
 
Is er nu helemaal geen plek meer waar je Guppen kan vangen in NL?
 
Waar ze zwemmen is het vaak in koelwater van bedrijven en daar kan je niet bij. Dus dat wordt een reisje voor je naar Zuid/midden Amerika. Vooral in Colombia zitten mooie stammen.
 

Terug
Bovenaan