wildvang c. Habrosus


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Goedemiddag allen,

Ik ben van plan om een schooltje corydoras habrosus te nemen. Nu kom ik erachter dat dit (meestal) wildvang is. Nu is mijn vraag, overlijden er ook veel corydoras habrosus dankzij de wildvang?

Dit vraag ik omdat ik ook otocinclussen heb, waarbij tijdens de transport en dergelijke veel visjes sterven. Dit wist ik pas achteraf en als aquariaan wil je natuurlijk het minste dierenleed veroorzaken.

wie weet hier het antwoord op?

mvg,

Kikkervis
 
ik denk het wel .

bij die masale transport zijn er dus steeds veel doden....

denk ik toch he als iemand het tegendeel kan bewijzen ;)
 
Wat een jammer antwoord, omdat dit geen uitsluitsel geeft. Het is niet wit of zwart, maar grijs.

Dan denk ik dat ik ze wel ga nemen. Het zijn verder wel sterke vissen?
 
Ja, een jammer antwoord omdat de realiteit nu eenmaal zo is. Bij elk transport gaan er vissen dood, maar bij de een meer dan de ander. Er zijn nu eenmaal geen precieze lijsten van welke vis er het minste doodgaan onderweg.
 
De habrosus is geen sterke vis. Zelfs Aad houdt ze niet lang in leven.
 
Hoe is dit gesteld met de Pygmaeus en hastatus?
Dit zijn mijn andere keuze's namelijk.
 
Botia zei:
De habrosus is geen sterke vis. Zelfs Aad houdt ze niet lang in leven.

Klopt, maar bij andere lukt het wel. Denk dat de aanvoer overigens beter is dan bij Oto''s.
Dat heeft vnl te maken met het feit dat Corys wat makkelijker wennen aan ander voer dan Oto's. Oto's verhongeren vaak of zoals ik laatst las : dat de darmflora afsterft.

Ik heb zo en zo moeite met dwergjes. Denk nog altijd dat ze, ondanks hun afmeting, het beter doen in een goed gefilterde grotere bak. Maar dat is een vermoeden.

Jammer want de Habrosus is echt een favorietje.
 
Met de oto's zijn van de 6 er 5 overgebleven bij mij, dus dat viel bij mij in verhouding tot sommige anderen mee. (hoewel elke uitval 1 teveel is)

Ik heb verder geen ervaring met cory's, maar ik weet dat ik voor dierlijk voedsel moet geven zoals sera vipachips, is dit een goed merk?
Zijn er verder nog speciale voorwaarden voor dit beestje?
Want ik denk dat ik het dan wel aandurf.
 
Goed merk volgens mij maar varieer met diepvries / levend.
Je wil alleenniet weten hoeveel Oto's er zijn gestorven voordat er 6 in jouw bak terecht zijn gekomen. .
Iets koeler en wat stroming (net als Oto's)
Op zich prima maatjes !!
 
@bertus, google is mijn beste vriend, maar die vertelt ook wel eens flinke onzin. Ik had vroeger mijn dwerggourami het hele jaar rond op 25 graden op advies van Dr. Google, maar forumleden en tegenwoordig ik ook, zeggen dat ze koeler moeten s winters. Of wel, kennis van de mensen hier vind ik betrouwbaarder.

@Aad, vandaar heb ik deze topic gestart, achteraf kwam ik daar ook achter, nu wil ik dit voor zijn en weten of dit ook het geval is bij de habrosus.
 
Botia zei:
De habrosus is geen sterke vis. Zelfs Aad houdt ze niet lang in leven.

Toen ik deze uitspraak deed kreeg ik destijds Joost op mijn nek, hij had ook wel gelijk, in de kweekstelling houden wij ze nu al langer dan een jaar op een wat lagere Ph (Ph rond de 6.5-7.0) dan het leidingwater. Vinden ze wel prettig.
 
AadMec zei:
Ik heb zo en zo moeite met dwergjes. Denk nog altijd dat ze, ondanks hun afmeting, het beter doen in een goed gefilterde grotere bak. Maar dat is een vermoeden.

Jammer want de Habrosus is echt een favorietje.

Hier Hastatus en habrosus, 60*40*30 (LXBXH) (express een diepere bak, meer oppervlakte voor ze.) Ik filter met twee keer een Superfish aqua flow 100. Ph ietsje lager zoals ik al zei, doen het perfect ;).

Pygmaeus is erg makkelijk op leidingwater te houden, alleen ze worden nogal schuw bij grote vissen. (Eten dan niet etc.)
 
Kikkervis zei:
Met de oto's zijn van de 6 er 5 overgebleven bij mij, dus dat viel bij mij in verhouding tot sommige anderen mee. (hoewel elke uitval 1 teveel is)

Ik heb verder geen ervaring met cory's, maar ik weet dat ik voor dierlijk voedsel moet geven zoals sera vipachips, is dit een goed merk?
Zijn er verder nog speciale voorwaarden voor dit beestje?
Want ik denk dat ik het dan wel aandurf.

Inderdaad voornamelijk dierlijk voedsel, maar ook afwisselen is belangrijk (Naar mijn mening). Gewoon een beetje gevarieerd voeren en dan komt het wel goed (Dus niet enkel tabletjes)
 
AadMec zei:
Botia zei:
De habrosus is geen sterke vis. Zelfs Aad houdt ze niet lang in leven.

Klopt, maar bij andere lukt het wel. Denk dat de aanvoer overigens beter is dan bij Oto''s.
Dat heeft vnl te maken met het feit dat Corys wat makkelijker wennen aan ander voer dan Oto's. Oto's verhongeren vaak of zoals ik laatst las : dat de darmflora afsterft.

Ik heb zo en zo moeite met dwergjes. Denk nog altijd dat ze, ondanks hun afmeting, het beter doen in een goed gefilterde grotere bak. Maar dat is een vermoeden.

Jammer want de Habrosus is echt een favorietje.
Hier doen de C. habrosus het prima. De eerste maanden zijn er twee uitgevallen, maar de rest doet het al anderhalf jaar goed. Over het algemeen zijn ze actief en niet schuw, maar ze chillen ook graag onder wat beschutting. Ze zaten voorheen in een 125l. bak en nu in een 160l. bak, dus misschien zit het 'm in de grotere stabiliteit van grotere bakken. Ze zitten op pH 7,2.
 
Ik mis eigenlijk nog een beetje het onderscheid tussen nakweek en wildvang, als wordt gesproken over sterk of zwak.
Zou niet het eerste soortje zijn waarvan de wildvang een stuk gevoeliger is dan nakweek.

Jij had nakweek toch, Fabi�nne?

~ Ivo
 
Als het goed is 4x wildvang en de rest nakweek. Het is een voormalige kweekgroep van Joost met een aantal van hun jongen.
 

Terug
Bovenaan