Wie weet wat voor wormen dit zijn?


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
E-SKL_z_QO3KQ8xIXZuKYyHnqIO8HJ7n.jpeg


Vanmiddag heb ik mijn filterhuis van binnen schoongemaakt en nu kom ik deze wormen tegen. Ze zitten tussen het filterhuis en het glas aan de achterkant waar het vrij domker is. Als ik er met een zaklamp op schijn dan krimpen ze heel langzaam dus ze lijken niet tegen licht te kunnen. Ze lijken op kleine regenwormen of na googelen op tubifex. Ik heb in geen tijden iets toegevoegd of veranderd aan mijn aquarium. Kan iemand zeggen wat voor wormen dit zijn en nog belangrijker of ze schadelijk zijn?
 
De foto is enorm zeg! En sterk vergroot. De afmeting is ca 2 cm. De prut wat lijkt op kalk zit alleen op die plek achter het filter, ook de enige plek waar de wormen zitten.
 
Waarom haal je ze niet weg ,dan?
als je het niets vind?

en die rommel ook.
 
Doet denken aan tubifex inderdaad, heb je die wel eens levend toegevoegd?
Op zich onschadelijk maar zou het wel weghalen.
 
Omdat ik er niet bij kan. Dit is de kant waar het filter tegen de ruit zit geplakt. Deze kant staat bijna tegen een muur in de hoek dus ik heb er geen last van dat dit er zit maar nu ineens spotte ik deze wormen en wil ik graag weten of het kwaad kan. Als de medebewoners er geen last van hebben heb ik het ook niet. Het enge wat ik de laatste tijd wel toegevoegd heb is catappablad. Dus kunnen deze wormen kwaad?
 
Ik voer nooit tubifex. heb ik n een ver verleden wel eens gevoerd in de vorm van een droog blokje maar dat is al wel een jaar geleden.
 
O, nee, joh. dan laten zitten.
Zullen er best wel ook in de bodem zitten, die de bodem onderhouden.
 
Herken je ze dan Bertus? Had her en der inmiddels gelezen dat ze als het licht uit was overal uit de bodem staken maar dat is hier niet het geval. ik heb alle bakken met een zaklamp beschenen en kwam veel tegen maar geen wormen ook niet in de bak waar ik de foto van gemaakt heb. Ik stond wel versteld van het aantal garnalen en slakken.
 
Lijkt op tubifex maar hoe je daar dan aankomt is de vraag.
 
Ik heb toch het vermoeden via catappablad. Het is ook mogelijk dat onze kat met de aanhoudende regen een regenwormp naar binnen heeft gesleept via haar vacht of pootjes en aangezien ze vaak op het aquarium ligt dat ze op deze manier in de bak zijn gekomen. De wormen leefden wel maar bewogen niet vreselijk. Toen ik er met de zaklamp op scheen trokken ze zich heel langzaam terug dit was met het blote oog amper te zien. Bij mijn weten zitten ze niet in de bodem maar omdat ze nu spoorloos zijn kunnen ze er nu wel inzitten. Is er afgezien van tubifex geen andere worm die hierop lijkt?
 
Ik zou het zo niet durven te zeggen. Via droog catappablad lijkt me sterk en via de kat ook om eerlijk te zijn. maar ja, ik ben er niet bij geweest natuurlijk en zou ook geen andere oorzaak kunnen noemen.
Zolang het bij deze paar blijft zou ik me er niet zoveel zorgen nog om maken.

In nood kun je altijd nog Flubenol proberen in te zetten maar dat zou ik nu zeker nog niet overwegen.
 
Ach je gaat al wat bedenken he. Via de kat is geen vreemde optie hoor want zo hebben we wel vaker regenwormen binnen gehad. Vooral na heftige regen komen de wormen naar boven, onze katten kunnen wel in de tuin komen en als ze op de tegels gaan zitten wil er wel eens een worm aan hun vacht blijven hangen. Als de wormen geen kwaad kunnen ga ik zeker niet naar middeltjes grijpen. Voorlopig gedraagt alles in de bak zich heel normaal, ik zal er extra goed op letten en mocht ik de wormen nog zien dan verwijder ik ze wel. Lijkt me toch beter.
 
Ja ok, als ze zo met de kat mee kunnen komen dan bestaat er natuurlijk wel een kans.
Ik zou goed het in de peiling houden en me er nu nog niet echt druk om maken hoor.
 
Lijken ook wel op rode muggenlarven.
 
Klopt Pjotr, maar als je alleen diepvries geeft dan kun je ze niet daardoor krijgen lijkt me :D
 
Via haar kat..langs slootje gelopen of plas water...;)
 
Kunnen ook eijes in de bodem gezeten hebben,of aan een plantje, en nu uitgekomen.
 
Ja dat kan zoals ze al aangaf ook misschien de oorzaak zijn. Waarom denk je dat wij geen kat hebben :p.
 
Heb je met een hond geen last van,hahahah
 
Onze kat komt alleen in de tuin hoor, daarbuiten kan ze niet maar.........we hebben wel een vijver.
 
Bertus zei:
Heb je met een hond geen last van,hahahah

Haha ik zie onze labrador al op het aquarium springen, denk dat het aquarium dan toch een probleem heeft :D
 
Bij ons mag er maar 1 op van de 4. De lichtste is ca 3 kg de zwaarste is ca 9 kg en die mag er dus ook niet op, zakt de hele kap van door. Het is natuurlijk ook lekker warm, als de verlichting uitgaat 's avonds dan is mevrouw ook bnnen no time van de bak af. De wormen zitten trouwens ook in de bodem en zitten er misschien al heeeeel lang in. In de begintjd heb ik wel eens levende watervlooien gevoerd, misschien dat ze er zo ingekomen zijn. Zal wel geen kwaad kunnen.
 
Misschien dat er bij de watervlooien iets heeft gezeten. Ik heb daar ook weleens torretjes enzo in aangetroffen.
 
jessicapilon zei:
Misschien dat er bij de watervlooien iets heeft gezeten. Ik heb daar ook weleens torretjes enzo in aangetroffen.

:thumbs: dat zou ook kunnen.
 

Terug
Bovenaan