wie weet raad


Rambovis

New member
Lid geworden
19 februari 2020
Berichten
3
Leeftijd
45
Wie weet wat dit is en weet raad
 

Bijlagen

  • 20221229_214133.jpg
    20221229_214133.jpg
    118.4 KB · Weergaven: 113
  • 20221229_213959.jpg
    20221229_213959.jpg
    174.3 KB · Weergaven: 111
  • 20221229_213906.jpg
    20221229_213906.jpg
    240.3 KB · Weergaven: 111
Naar mijn mening zijn dit zwammen en de enige oplossing is je complete inhoud weggooien, filter schoonmaken met bleek, filterinhoud weggooien, ornamenten weggooien, bodem weggooien, bak schoonmaken met bleek en dan opnieuw inrichten met nieuwe materialen
 
1. what the fcuk
2. als het uit zichzelf is gaan groeien, gaat het waarschijnlijk ook weer uit zichzelf weg (wanneer voedingsstof X en/of omstandigheid Y weg is)
3. hoe lang is dit er al, hoe snel is het ontstaan, en neemt het qua oppervlak nog steeds toe?
4. wat is er de afgelopen tijd veranderd en/of toegevoegd aan de bak?
 
oke na wat onderzoek : red spot algea
'there are six freshwater Hildenbrandia usually found in nature, including H. rivularis, H. angolensis, H, arracana, and H. ramanaginaii, H. jigongshanaensis, and H. Japanese.'

als je ervan af wilt:

Higher iron and nitrates levels in the water are often associated with red spot algae appearance.
hoe zijn je waterwaardes en hoevaak doe je wissels?

en hoelang staan je lampen aan?

op basis van dat zou je groei kunnen verminderen van deze rhodonphyten. Planten zijn groenalgen dus dezelfde dingen waarmee je plantgroei bestrijd bestrijd je alggroei mee.
 
Wie weet wat dit is en weet raad
Wie weet wat dit is en weet raad
heb al 35 jaar aquariums nooit problemen gehad heb alles wat jullie opnoemen al gedaan. belichting uren verandert, waterwaarden zijn ok filteren met silicaat, meer waterwissels, bodem stofzuigen , zelfs zwaardere pomp.
Ik zou alles eruit willen doen maar ben bang dat het terug zou komen daarom zou ik iemand moeten vinden die hetzelfde heeft gehad. Probleem is dat dit zelden voorkomt op internet vind men ook geen info over dit verschijnsel.
Dit is nu bijna 3 jaar bezig van 1 klein puntje šŸ˜ž
 
Als het nog niet veel is zou je het met de hand kunnen bestrijden. Maar het lijkt best veel in de foto helaas.

En anders zoals ik vroeger ook heb gedaan met algproblemen : bak afdekken van licht, vissen tijdelijk verplaatsen en wachten tot alle algen dood zijn. Wat best lang kan duren.


Maar vind je het echt zon probleem? het is niet schadelijk voor de vissen,
 
Ik weet dat een carbokuur ook tegen vrij veel algen werkt en ik zou dat eens proberen in de vorm van een stootkuur.
Zelf heb ik dat wel tegen baardalgen gebruikt en daar werkt het prima tegen.
 
Naar mijn mening zijn dit zwammen en de enige oplossing is je complete inhoud weggooien, filter schoonmaken met bleek, filterinhoud weggooien, ornamenten weggooien, bodem weggooien, bak schoonmaken met bleek en dan opnieuw inrichten met nieuwe materialen
ik ben geen ervaren aquarium houder maar zwammen in een aquarium heb ik nog nooit van gehoordā€¦.
Waarom denk je aan zwammen?
 
ik ben geen ervaren aquarium houder maar zwammen in een aquarium heb ik nog nooit van gehoordā€¦.
Waarom denk je aan zwammen?
Slijmzwam komt soms eens voor in het aquarium maar hoor je niet vaak nee (op het forum zijn er wat topics over te vinden) en ik vond de vlekken op de ramen op een zwammensoort lijken dus vandaar
 
heb al 35 jaar aquariums nooit problemen gehad heb alles wat jullie opnoemen al gedaan. belichting uren verandert, waterwaarden zijn ok filteren met silicaat, meer waterwissels, bodem stofzuigen , zelfs zwaardere pomp.
Ik zou alles eruit willen doen maar ben bang dat het terug zou komen daarom zou ik iemand moeten vinden die hetzelfde heeft gehad. Probleem is dat dit zelden voorkomt op internet vind men ook geen info over dit verschijnsel.
Dit is nu bijna 3 jaar bezig van 1 klein puntje šŸ˜ž
Als je even vermeld wat je al gedaan hebt dan hoeven we geen onnodige tips te geven ;)

Ik ben groot fan van waterstofperoxide ;)
 
Het lijken wel kalkalgen zoals je dat in zeeaquariums ziet, alleen zijn deze niet paars.
 
Pneophyllum cetinaensis
 

Als het zoetwater kalkalgen zijn heb je wel iets bijzonders...
 
Als het zoetwater kalkalgen zijn heb je wel iets bijzonders...
Zuinig op zijn dan en je aquarium er om heen inrichten!

Nee grapje, ik vind ze wel mooi eigenlijk.
 
Het lijken wel kalkalgen zoals je dat in zeeaquariums ziet, alleen zijn deze niet paars.
Dat had mn vader destijds ook onder op de ramen en daar had ik ook aan gedacht. Dit voelde echt hard aan als een kalklaag en dat waren niet de rode puntalgen vermoed ik.
 
Als je even vermeld wat je al gedaan hebt dan hoeven we geen onnodige tips te geven ;)

Ik ben groot fan van waterstofperoxide ;)
Dacht ik ook gelijk aan! Better safe then sorry šŸ˜„
 

Terug
Bovenaan