Wie lost het misterie rond mijn Sera PH/CO2 controller op?


2Fast4u

Well-known member
Lid geworden
10 januari 2004
Berichten
315
Ik heb al enkele jaren een CO2 installatie (C02 drukverdeler en Seramix PH Controller) op mijn aquarium aangesloten. Maar ik had altijd last van het correct instellen van het aantal CO2 bellen.
Al die jaren ben ik er blind vanuit gegaan dat het aan mijn drukverdeler lag, tot dat ik verleden week een nieuwe drukverdeler met bellenteller had aangesloten.

Tot mijn verbazing stelde ik vast dat als ik bijv. het aantal bellen instelde op 30 bellen/minuut op mijn bellenteller, dat ik dan na mijn Sera PH controller geen enkele bel door kreeg en de PH Controller stond op CO2 aan. Pas bij bij 50 a 60 bellen/minuut komen er bellen door de PH controller heen het aquarium in.
De garantie op deze PH controller is natuurlijk verlopen, maar wat kan de oorzaak zijn?

Een lekkage in mijn PH controller? Iets anders of is het normaal gedrag bij PH controllers ivm een ingebouwde terugslagklep bijv. die zich enkel bij voldoende druk opent?
Alle tips/ervaring/hulp is welkom :)
 
Wat gebruik je om uw co2 op te lossen?
Op hoeveel werkdruk staat hij afgesteld?

Als de klep van uw controller open is moet je daar gewoon door kunnen blazen.
 
Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed ergens rond de 1,2 bar? Zou thuis anders nog eens even moeten checken... verder gebruik ik de JBL Taifun Reactor


jbl_proflora_reactor_cGb6umODCX28.JPG
 
Zit er een terugslagklep bij? OF een etra bellenteller? Haal die er even tussenuit. Vaak zijn die de oorzaak van de ellende.

Een pH controller heeft twee standen. Open of toe. Als die open staat is er geen weerstand voor de co2.
 
Op de CO2 drukregelaar zit een magneetventiel en een bellenteller, verder zijn er geen bellentellers in het spel.

Maar ik kan het verhaal zo samenvatten: als ik de PH controller er tussen zet, dan zie ik geen bellen (bij 30 bellen/minuut) in de aquarium terecht komen. Als de PH controller er tussen uit haal, dan komen het aantal bellen in mijn bellenteller min of meer overeen met het aantal bellen in mijn aquarium/co2 reactor... m.a.w. 30/minuut dus.
 
Oooo, je hebt dus wel bellen op uw bellenteller aan de fles, maar niet in het aquarium? Dan zit je idd met een lek.
Check eens of hij netjes aangelsoten is, anders wordt het retourneren denk ik.
 
Yep idd... dat vermoeden had ik al :) maar wou even hier checken.

Alles is netjes aangesloten, maar het jammere is dat de garantie ondertussen al verlopen is.
 
heb je de naam van je controller wel goed opgeschreven is het niet de SERAMIC CO2 REGELSYSTEEM
kan namelijk niets vinden met de naam die je opgeeft
of zit bij de jouwe de co2 magneetschakelaar in de controller
het lijkt er op dat de magneet schakelaar dan defect is laat geen co 2 meer door

groet
jaap
 
@Jaap Je hebt gelijk... het is idd de Seramic PH controller.

Wat je zegt van de magneetschakelaar klopt niet, zal de situatie ff schetsen: CO2 fles > drukregelaar > magneetventieel > bellenteller > slang/darm (hier heb ik nog gewoon CO2 bellen) > Seramic PH controller > hier heb ik plots geen bellen meer (pas vanaf 50/60 per minuut)

Mijn vraag was dus:
a) Zit ik met een lekkage?
b) Of zit er een ingebouwde terugslagklep in die pas bij een bepaald aantal bellen/druk opengaat?
c) Iets anders......
 
Loopt de co2 DOOR de pH controller? Dan heb je twee magneetkleppen erop? Eentje op de controller en eentje op de fles? Heb je de schakelaar van de controller al getest met een ander apparaat? Een bureaulamp of zo?
 
oké duidelijk je hebt dus geen co2 als het magneetventiel wordt aangestuurd door de controller.
lekkage lijkt me sterk want je hebt wel co2 als je de controller er tussen uitlaat.
er tussen niet alleen bij hoge bellen toevoeging.
volgens de beschrijving controller meet co2 en schakelt magneetschakelaar tussen ingestelde waarde aan/uit.
co2 loop dus niet via de controller maar nog steeds via drukregelaar en magneetschakelaar en deze wordt aangestuurd door de controller.
dan denk ik dat de magneetschakelaar niet goed open gaat als hij geschakeld wordt via de controller.
immers als je de aan tal bellen verhoogt krijg je wel co2 dan druk je de co2 gewoon door de magneetschakelaar heen is niet goed voor de schakelaar trouwens maar dat ter zijde
dacht de controller op 220 volt schakelt en geen 12 volt zoals de jbl uitvoeringen
wat je nu kan doen meet de uitgang van de controller of deze goed schakelt of met een universeel-meter
heb je deze niet dan een schemerlamp waar niet een te zware lamp in zit er op aansluiten controller laten schakelen en je weet het

groet
jaap
 
Ok... dat wist ik niet. Mijn CO2 loopt inderdaad door de PH controller (via in / out)

Ik heb ondertussen ook al met Sera zelf gebeld, mogelijk zit er inwendig in de controller (een of ander ventiel) niet helemaal juist. M.a.w. opsturen dus... hopelijk wordt het allemaal niet te duur.
 
Ben je zeker dat hij goed ingesteld is? Kan onnozel klingen, maar gebeurt oooo zo vaak.
Hoor je een klik bij het open en dicht gaan? Blaas er manueel eens door of zo. Mogelijk is het wat stof. Kan soms echt over details gaan.
 
@Jaap het 2de magneetventiel zit in de behuizing van de Seramic ph controller. Het andere magneetventiel zit bij de fles zelf.

Anyway... allemaal bedankt voor jullie hulp. Ik ga even terug met de PH controller naar de winkel. Hopelijk willen ze hem (onder garantie of zo) opsturen naar Sera.
 
ah je hebt nog de eerste uitvoering van de sera
ben zelf uitgegaan van deze http://www.aquariaveldhuis.nl/index...EGELSYSTEEM-nieuw-type----SERA&productID=4545
uitvoering twee dus komt om dat je aangaf met een losse magneet schakelaar te werken.
vandaar de verwarring die losse magneetschakelaar is overbodig wordt immers al geregeld door de controller.
nu ben ik bang dat ik gelijk de oorzaak ook te pakken heb voor je schakelde je met de extra magneet ventiel soms je co2 snachts uit.
zo ja dan zal de controller zijn schakelaar wel overleden zijn.

groet

jaap
 
Als hij buiten garantie is kan je dat zelf fixen.
Manipuleer de draden zodat hij een extern magneetventiel kan gebruiken. Kwesie van een verlengsnoertje solderen op de stroomaansluiting van de ingebouwde klep.
 
Kies altijd voor een Ph controller zonder ingebouwde magneetklep! Een afzonderlijke magneetklep is het beste advies welk je kan geven bij aanschaf van een automatisch CO2 systeem.
 

Terug
Bovenaan