Wie kan mij helpen wat kan ik tegen de draadjes aan de planten doen


Drunick

Member
Lid geworden
5 juni 2022
Berichten
20
Leeftijd
54
Er zitten witte draadjes aan de blaadjes van mijn plant (waarschijnlijk alg)
hoe kan ik die draadjes (alg) verwijderen en hoe voorkom ik het ?
plant draadjes.jpg


alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Dit is een Staghorn alg. Je moet eens kijken naar je onderhoud. Een goede plantenvoeding is nodig zowel via de waterkolom als ook middels de bodem toe te voegen. Vervuiling en daardoor ammoniak zorgen voor de ontwikkeling van deze alg. Hoe is je lichtsterkte t.o.v. van de lichtvraag van je planten? Er kan ook altijd weer een CO2 tekort zijn.
 
Ik zie net als Ben veel Staghorn maar volgens mij wel meer algen. Weet je de waterwaarden en wat voeg je toe en hoelang draait de bak?
Om wat voor bak gaat het en welke filter gebruik je. Zoals Ben al aangeeft is deze alg vaak een gevolg van een nh3/4 piek.
 
De aquarium draait nu 2 halve maand , een maand geleden zijn de vissen er in gegaan, de verlichting is Juwel Helialux 1000, helaas geen dimmer, wel led verlichting besteld komt een deze dagen binnen met een TC-421.
vorige week nog water verwisseld 1/4 van aquarium.
planten voeding zit in de bodem JBL Aqua Basis, en ik had tijdens het water verversen JBL Pro flora Ferropol gegeven..

water test gedaan met die van Tetra 6-1
No3 -25
No2 - 0
Gh - 8od
Kh - voor de helft 10od andere helft 20od (het vakje heeft dus 2 kleurtjes)
pH - 7.2
Cl2 -0.8

Ik heb ook een foto van de CO2 meter gemaakt

ik heb een Co2 systeem en een wavemaker en aan de achterzijde een Spraybar.

Daar ik een beginner gen met het aquarium , kunnen jullie zeggen wat ik moet aanpassen?

en hoe krijg ik die Staghorn weer weg ?

al vast bedankt voor jullie hulp.
 

Bijlagen

  • co2.jpg
    co2.jpg
    134.4 KB · Weergaven: 52
Om te beginnen moeten planten net als elk ander levend wezen gevoed worden. Planten, afhankelijk van de soort, nemen meer of minder voeding op via de water kolom en via de hun wortels. Daarbij is voor een goede groei micro en macro voeding nodig. Voor een goed advies is het nodig om te weten welke planten je hebt. Planten vragen namelijk om een bepaalde lichtsterkte die voor elke soort kan variëren. En die lichtsterkte moet je zo rond de 8 uren exclusief dimtijden geven. Als je dat op orde hebt volgt daaruit hoeveel van de al aangegeven voeding, waar trouwens ook CO2 onder valt, je moet geven. Voeding is dus een afgeleide van je lichtinstelling. Zie hieronder de gouden driehoek!
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
Staghorn alg heb je waterwaardes ?
 

Terug
Bovenaan