Wie kan mij helpen met instellen van de bellensnelheid


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedemiddag,

Ik heb een jbl u501 set gekocht. Inmiddels een u-m adapter met hervulbare fles gehaald. Ik heb een bellenteller, magneet ventiel en taifun reactor.

Het probleem zit er in dat als ik de snelheid instel op minder als 2 bellen per seconden, ik de volgende dag geen bellen meer heb omdat er te weinig druk uitkomt. Stel ik hem dan zo in dat die wel 2 bellen heeft per seconden, stroomt die de volgende dag net 5 bellen per seconden.

Wie kan mij helpen het afstellen van dit systeem ?
 
Je bent iets nodig om je CO2 level te bepalen. In jouw geval zou ik daarbij denken aan een dropchecker. Wanneer je ziet dat het ding geelgroen wordt zou je daarmee je CO2 afstelling hebben bepaald. Je schrijft er verder niet over maar heb je zoiets? Het aantal bellen zeggen namelijk op zich niet zoveel. De bellen in een taifun zijn veel groter als die uit bijvoorbeeld een diffuser. Je moet er ook rekening mee houden dat een afstelling tijd vraagt. Na verloop van tijd wanneer de druk zich heeft gestabiliseerd op een gevraagde waarde, en neem daar een half uur voor, weet je pas of je CO2 instroom voldoet. Maar eerst is het belangrijk te weten hoeveel CO2 je inbrengt. Wanneer je niet kan "meten" ben je mogelijk gevaarlijk bezig voor je dieren in je bak.
 
Een dropchecker laat ook snel zien of er teveel wordt toegevoegd inderdaad maar ook als de fles leeg is want ja die controleer ik niet telkens en zie het dan snel aan de dc.
 
Ja drop checkers heb ik er 2 inhangen (zat er 1 bij en had er nog 1). Maar het gaat puur om een stabiele instroom te krijgen. Ik vind het verschil nogal veel namelijk dat die opeens 30-50 bellen per 10 seconden doet ipv de 2-3 per seconden die ik de dag daarvoor ingesteld heb.
 

Nee vandaar dat ik ook om hulp vraag, heb geen zin dat me vissen straks dood zijn.

Als de co2 begint te lopen sochtends en de druk is opgelopen tot het moment dat er veel meer bellen als normaal door heen gaan, die normale opstart co2 rush zeg maar. Hoelang zou het systeem (goed werkend) maximaal er over mogen doen om te stabiliseren naar de geweest hoeveelheid. Is dat een half uur is dat een uur ?
 
Ik werk nu met een controller maar in de tijd dat ik dat niet had en met een flipper werkte zak ik bij het aangaan vaak een grote bel en niet ver daarna liepen de bellen rustig als de dag ervoor. Misschien dat het ook met de lengte van de slang te maken heeft maar ik heb niet de ervaring dat dit lang duurt.
 
Oke, ik lees in een oud topic dat het verhogen van de werkdruk iets zou kunnen doen voor het probleem, iemand ervaringen hier mee ? Ik begrijp dst er vaker zulke problemen zijn met jbl manometers
 
Voor zover ik weet speelt dat laatste eigenlijk vooral bij het gebruik van een inline diffuser. Dan moet de werkdruk wat hoger worden ingesteld dan standaard geleverd.
 
Vanochtend even lopen knutselen en proberen. Het magneet ventiel liep gewoon door als die aan stond als ik er in blies dus die was het niet. Echter toen ik bij de bellen teller aankwam kreeg ik ook niet met vol blazen bellen in de bellen teller. Uit elkaar gehaald en hij zat goed gemonteerd. Is er 1 van jbl met ingebouwd terugloop ventiel. Dat ventiel der uit gesloopt, een losse tussen het magneet ventiel en de bellenteller gedaan ter bescherming van het magneet ventiel en nou loopt die prima, denk dat ondanks dat de bellen teller wel geteld 2 weken oud was al lamp was.

Er zitten nu alleen 2 terugloop ventielen in de lijn. Ik zit er aan te denken ivm de extra weerstand die het kost om het 2e ventiel wat aan de rand van het aquarium zit weg te halen. Hij trekt toch eigenlijk alleen maar volledig water als de fles leeg is ? Die ene keer in de zoveel tijd de bellenteller opnieuw legen en vullen overleef ik wel.
 
Waarom co2? Veel planten hebben het helemaal niet nodig. Maar ik ben van de oude stempel 😁
 
Omdat vanaf de lente er blijkbaar Minimaal een uur zon licht per dag mijn bak in schijnt en ik daarnaast niet mijn aquarium heb om het licht niet aan te hebben.

Tevens begonnen bijna alle planten doorzichtige bladeren te krijgen en groeide ze heel slecht.

Verder zat mijn bak vol met BBA en groene alg.
 
Waarom co2? Veel planten hebben het helemaal niet nodig. Maar ik ben van de oude stempel 😁
Alle planten hebben CO2 nodig, ze kunnen absoluut niet zonder. Maar of je al of niet extra CO2 zou moeten toevoegen hangt af van de lichtvraag van je planten. Bij een hoge lichtintensiteit ontkom je niet aan CO2 toevoegingen. Het is wel degelijk mogelijk om bakken te hebben zonder extra CO2 toevoeging, ik heb ze zelf wel gehad, maar het beperkt je in je plantenkeuze. Daarnaast vraagt het om een andere werkwijze. Zoals bemesting maar ook waterverversingen bijvoorbeeld.
 
Omdat vanaf de lente er blijkbaar Minimaal een uur zon licht per dag mijn bak in schijnt en ik daarnaast niet mijn aquarium heb om het licht niet aan te hebben.

Tevens begonnen bijna alle planten doorzichtige bladeren te krijgen en groeide ze heel slecht.

Verder zat mijn bak vol met BBA en groene alg.
Wanneer je planten verglazen moet je naar je bemesting kijken. Er zijn dan tekorten in bemesting waaronder ook CO2.
 
Hygrophila siamensis
Vallisneria spiralis
Echinodorus amazonicus
Echinodorus magdalenensis
Watersla
Amazone kikkerbeet

Dit is mijn planten bestand nu. Weet niet of er planten tussen zitten die met onderstaand licht schema perse co2 nodig hebben. Echter tegen de algen, met name de bba werkt het top en ik denk dat de planten ern boost nodig heeben aan voeding en co2 zodat ze gezond genoeg raken om Minimale co2 toe te gaan voegen.
Screenshot_20220530-201141_Chrome.jpg
 

Terug
Bovenaan