Wie kan mij helpen bij het maken van een verstandige viskeuze?


S

Sliph

Guest
Hallo,

Sinds enkele weken heb ik opnieuw een aquarium, vroeger had ik er al een maar dat is jaren geleden.

Hij is 1m20 lang, 50 cm diep en 40 cm breed. Ik heb er een buitenfilter, 2 TL lampen en CO2 systeem in zitten.
De bodem is zand. Verder heb ik er heel wat rotsen (schuilplaatsen), hout en plantjes inzitten.

Sinds vorig weekend zitten er een 10tal Neon tetra in en een koppel Colisa lalia red.
Nog vrij leeg dus, ik dacht zelf aan het lijstje hieronder, maar of dit een goede keuze is, is mij niet duidelijk.
Pseudotropheus socolofi
Pseudotropheus acei
Pseudotropheus Aurora
Pseudotropheus Lombardoi
Pseudotropheus-saulosi

Als er van deze vissen al een goede keuze bij zit (of zijn er betere voorstellen?), kan ik hiervan dan meerdere soorten een groepje plaatsen of niet? Ik dacht aan 2 of 3 soorten telkens 3 vissen te nemen.

Thx!
Sliph
 
Welkom Sliph.
Ik heb zelf geen kennis van cichliden maar is iig een slechte combinatie met je huidige vissen.
 
De soorten die je noemt zijn allemaal malawi mbuna. Alleen te houden in een malawi speciaalbak: in 1.2m kun je alleen maar mbuna houden, niks anders erbij! De lombardoi is zeer agressief, en kan vanaf 1.5m, de rest is medium aggressief en kan wel in 1.2m. Maar dan moeten al je huidige vissen er dus wel uit zijn. Alle hout er ook uit (ivm beinvloeding waterwaardes), en waarschijnlijk je planten ook (want deze worden gesloopt/opgegeten/uitgegraven).

Dan je bak helemaal opnieuw inrichten, met een plaatpiepschuim op de bodem, dan een stenenstapel langs de gehele achterwand en liefst zo hoog als de waterlijn, stenen zo stapelen dat er veel holen tussen ontstaan. Dan pas je zandbodem erin doen (ivm ondergraven van de stenen -> glasbreuk).

Dan krijg je z'n soort bak:
NygVS943YVmmB9rBL3lqXY6f9Papbq0s.jpeg
 
Nog een toevoeging bij saskia:
Je kan ook beter die CO2 set van je wegdoen als je voor malawi gaat. Heb je nergens voor nodig, zorgt alleen voor veel minder zuurstof in je water. Daarnaast zou ik ook niet alleen maar pseudotropheus soorten bij elkaar doen aangezien je dan ook een kans hebt dat verschillende soorten gaan kruisen. En dat moet je niet hebben. Als ik jou was had ik de pseudotropheus saulosi zeker doen. Zijn erg leuke visjes.
 
Of zo. Maan kalkstenen.
JixCM9o95Hzh5RT5XnKryIPzj2gcGTjP.jpeg

Nieuwe opstart. na lekkage.
 
Maanstenen kunnen idd ook. Er kan een hoop qua steen, zolang er maar veel gaten tussen/inzitten en zolang het maar geen lavasteen is (dat is te scherp). Als de stenen kalk afgeven (bv maansteen) is dat in dit geval juist een voordeel, in ieder geval geen nadeel zoals bij de meeste andere aquaria.
 
ok ... ik ben blij dat ik het eerst checkte voor ik er gekocht heb...
Ik denk dat ik met deze soorten dan wat op de verkeerde weg was. De aquariums op de fotos zijn wel mooi, maar ik wil eigenlijk liever iets met planten etc. Als ik alle planten etc moet weg doen denk ik dat op dit moment deze vissen niet voor mij zijn.... dan kan ik misschien toch beter vissen nemen die beter passen. Nog (niet veel) gekocht, dus kan nog alle richtingen uit.
Blijft de vraag welke vissen ik dan wel kan nemen.
 
Z.Amerikaans?

Heb je ook mooie vissen.
Ook weer oppassen dat niet alles zomaar bij elkaar kan.

Of , zoenvissen?
Met sturisoma,s als bodemvis.
 
:thumbs:

Ik heb zelf al aardig wat mbuna bij lfs weg, omdat die waren teruggebracht: "Al mijn andere vissen gaan dood en ze slopen de bak".

Beter eerst vragen voordat wat je wat binnenhaalt waar je spijt van krijgt :thumbs:
 

Terug
Bovenaan