wie helpt mij meedenken?


I

Inuz

Guest
Omdat de 60cm straks leeg komt te staan.
Zit ik met het volgende idee in mijn hoofd: een interessant visje er in, daar voor een biotoop maken. Of misschien toch niet?
De volgende ideetjes spelen in mijn hoofd, ik zet het even op een rij:
- bakje voor dwergkogeltjes. biotoop/speciaalbak maken. Is wel mogelijk, heb een stevige filter. Nadeel, kogeltjes worden minder in het wild. Idee: tweedehands kogeltjes aanschaffen van mp. vuurgarnaaltjes er bij. eventueel nog een visje.
- bakje voor chocolade gourami. Dus ook een speciaalbak hiervoor, voor een kleine groep. Vuurtjes er bij. Nadeel: water moet erg aangezuurd worden, dus helft regenwater is net niet genoeg. Daar heb ik nu een ph van 6,5 van. Dus turf/bladeren/meer regenwater/ph verlagende bodem er bij? moeilijk visje.
- Blauwe tijgergarnalen. Voordeel, geen gedoe met zuur water. Nadeel: ik vind die cr's nu wat saai worden, doen niet zoveel. Blauwe tijgers planten niet heel snel voort, dus visjes er bij is ook lastig. voordeel: kan ik wel leuke slakken bij stoppen.

Open voor andere idee�n. Denk wel, het is maar een 60 bakje en het leukste zou zijn een interessant visje zoals de kogeltjes of choco's. Eventueel om te kweken, maar niet het hoofddoel. Ik wil daar niet allemaal moeilijke handelingen voor uit halen.
Regenwater is beschikbaar evenals een flinke filter.
Wie helpt mij mee?
 
Ik zou voor een chocolade gourami gaan. Zeker als regenwater het hele jaar beschikbaar is. En anders kun je misschien die 6,5 bereiken door pH-verlagende bodem, over turf filteren, catappa bladeren en mooi stukje kienhout.
Weet ook niet wat je pH nu is?
 
Mijn ph is nu 6,5. Ik gebruik de helft regenwater en een gewone bodem.
Ik las dat de choco net even een lagere ph nodig heeft.
Ik heb even albums bekeken, en ben van mening dat de choco wel het mooiste is in donker water, dus dat wil ik zeker proberen. Door hout en bladeren krijg je dat wel toch?

suggesties voor andere visjes zijn ook zeker wel welkom hoor :)
Ik vind ramirezi's wel heel mooi, maar vind het bakje daar wel te klein voor.
 
En een speciaalbakje voor de apistogramma Borelli dan?? Vind ik zelf een prachtige vis en erg leuk als ze jongen hebben...
 
Is ook een mooi visje, wordt hij niet wat te groot voor een 60cm met zijn 8cm?
 
Volgens mij als het een speciaalbak word dus zonder andere vissen moet dit kunnen..... maar goed dat is mijn mening. Heb ze zelf in mijn 120 bak gehad en ze verbleven voornamelijk aan 1 kant.

Moet je anders eens aan prullenbak vragen......
 
Een borellii koppel kan zeker in 60cm, als je het bakje goed inricht, dus met het veel structuur onoverzichtelijk maken. Eigenlijk net zoals je voor de kogeltjes zou moeten doen.

Er kan ook zeker een tweede soortje bij, mits chosen with care. Een van de volgende soortjes bijvoorbeeld:
Aphyocharax rathbuni
- Aphyocharax paraguayensis
- Aphyocharax nattereri
- Megalamphodus megalopterus
- Hyphessobrycon herbertaxelrodi
- Hyphessobrycon elachys
- Hyphessobrycon scholzei
- Hyphessobrycon serpae

Die komen allemaal in dezelfde rivieren voor als de Apistogramma borellii. Als je verder met sterrekruid als plantje gaat werken en met flink wat bladeren heb je eigenlijk gewoon een biotoopje gemaakt. Pistia als drijver en het is af. Dit kan trouwens in een onverwarmde bak, als die in een verwarmde (huis)kamer staat.

Qua niet biotoopcorrecte visjes zou je kunnen denken aan Hyphessobrycon flammeus of de classic neontetra, die kleuren toch echt het mooist in een donker bakje.

Voorbeeldjes:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 383&page=1
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1300415
(Beiden bakjes van Ren�, de eerste een 60cm, de tweede een 80cm.)
http://www.youtube.com/watch?v=kS3GC1Dd1Ls
http://www.youtube.com/watch?v=1Yd9C33BItw
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2011/show89.html
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2011/show38.html
https://sphotos-a.xx.fbcdn.net/hphotos- ... 4807_n.jpg

~ Ivo
 
Andere ideetjes:
  • Tanganyika. Het fijne weet ik er niet vanaf, behalve dat 60cm Tanga kan, maar er dan niet al te veel opties zijn qua vissoorten en het misschien bij 1 soort in het bakje moet blijven. Inrichting is vrij kaal: zand+schelpen of zand met een paar stenenhopen, in beide gevallen met hoogstens een paar sprietjes vallisneria.
  • West-Afrika: killies of dwergklauwkikkertjes, een groepje blauwoogjes (Poropanchax normani)
  • Azie: groepje Trichopsis pumila als hoofdvis, misschien een groepje Boraras brigittae.
  • Azie: groep Pseudomugil gertrudae als hoofdvis. Flink beplant bakje.
  • Azie: Betta imbellis (koppel dacht ik), misschien een groepje Microdevario kubotai. Flink beplant bakje.
Ik noem bewust even een paar biotoopjes, omdat je het daar eerder al eens over had.

~ Ivo
 
Tanga; bewezen koppel occelatus (gold), lamprologus simmilis of multifasciatus. Nadeel, vaak problemen met vooral penseel en blauwalg. Of een schooltje tanga killis kan volgens mij ook. Op tangaforum staan bestandjes voor 60cm. Ik zou voor een groep similissen of multi's gaan.
 
Tanganyika was niet echt mijn idee, vind ik zo kil
Ik zat meer met black water in het hoofd, van die slagtandenhout en wat beplanting. Vind ik wel een heel mooi sfeertje hebben eigenlijk. Ik zie zoveel mooie bakken en het lijkt me leuk om dit in het klein te hebben.
Azie of west afrika is ook nog een idee. Kikkertjes zijn wel leuk voor de kindjes, hoewel ik daar zelf niet zo fan van ben (hihi mietje)
Pseudomugil gertrudae is een scholenvis zie ik als ik google. Ik wou toch een keus maken tot een interessant koppel/groepje. vooral het interessant gedeelte ;)
Het is leuk als de vissen bijv. van een pincet kunnen eten en we ze kunnen bestuderen, het interessant blijft om naar het gedrag te kijken. Ook omdat de kinderen hier van kunnen leren en ik natuurlijk ook.
De dario dario die ik nu net heb vind ik trouwens ook best een interessant visje, een echt rovertje. Ik zie nu al dat ze wat meer intelligentie hebben dan de corydoras. Wat natuurlijk ook wel logisch is, dat zijn vaak de domme goedzakken in de bak ;)

edit: ik neig toch nog het meest naar de choco's. Ook omdat ik ze wel vaak in de speciaalzaak zie zitten en ik ze echt wel mooi vind. Maar de kogeltjes... blijven toch zo schattig. Welke vrouw houd nou niet van kleine ronde beestjes met grote puppy-oogjes ;)
 
Choco's passen wel ook erg goed in de inrichting die je voor ogen hebt. Trichopsis pumila ook. Apistogramma borellii ook. Betta imbellis lijkt me hartstikke interessant qua hele voortplantingsritueel: schuimnest bouwen, vrouw versieren, paren, schuimnest beschermen, etc. Maar die past dan weer niet helemaal in die inrichting die je voor ogen hebt denk ik.

Ik vind zelf in 60cm dat je moet oppassen met al te forse stukken slagtanden. Die kunnen al snel erg massief ogen. Goed zoeken naar wat subtiele stukken zou ik zeker aanraden.
Welke van die voorbeeldjes die ik gaf vond je eigenlijk leuk en welke minder? Vind zelf de inrichting van de eerste youtube het mooist en de kleuring in het tweede video'tje. Die twee combineren :smitten:
 
Ik was voor de blauwe tijgergarnalen gegaan haha.
 
Ik zat eerder aan dikkere takken te denken, het echte slagtandengebeuren. Ik weet wel een adresje om die in kleine versie te krijgen. Een soort mini versie van het grote eigenlijk. Of kleinere "wortel" stukken,... Maar die kleine takjes zijn ook wel interessant, maar lijken me niet erg houdbaar?
Het donkere is inderdaad mooi. Genoeg eikenbomen hier, heel joure staat er vol mee. Groeien als onkruid in ons gras ;) Maar heb ook nog een bult catappa liggen.
Betta's, tja ik denk dat je daar van moet houden? ben niet zo fan van die overdreven vissen zoals betta's, discus, killi, maanvissen... vind ze wel mooi om te zien.. bij een ander

visstisck zei:
Ik was voor de blauwe tijgergarnalen gegaan haha.
bespeur ik hier wat sarcasme?
Was ook best een idee, dan met meer steen te werken ipv hout. En het voordeel is dat ik het water niet hoef aan te zuren. Net als de kogelvisjes, daarbij hoef ik ook niet zoveel aan het water te doen.
 
- Hout
Kijk hier maar eens, allemaal kienhout, maar een verschil waar je u tegen zegt. Die dunne takjes daarvan zijn prima houdbaar. Het probleem met schimmelende takjes is meestal met eiken- of beukentakken. Wat ik bedoelde met al te forse stukken is dus: je hebt slagtanden die een cm of 2-3 in doorsnee zijn, maar ook van een cm of 6-8cm. Vooral die laatste kunnen in een 60cm bakje snel gaan overheersen. Hier bij de bak van Mark kun je het verschil zien. Dat is een 1m20. Deel je die bak horizontaal gezien door de helft (en beeld je je in dat die bak 50 hoog is, tegenover jouw 30cm), dat zie je dat de takken iets links van het midden lekker subtiel zijn, maar die twee wat rechtopstaande stukken rechts al wat meer overheersen op een gebied van 60 centimeter..
Dit is Marks 60 centimeter. Met een paar kleinere slagtandjes en allemaal kleine takjes kienhout. Wat hier de 'grote' stukken zijn, waren in de 1m20 bak die subtiele stukken iets links van het midden.

- Bladeren
Catappa bladeren kun je prima gebruiken. Wij hebben nu ook van die grote catappa bladeren in de bakken. We scheuren ze wel in kleinere stukjes, staat wat natuurlijker vind ik. Je kunt ook mixen met stukjes catappa, beuken- en eikenbladeren. Voor de functie van bladstrooisel in het aquarium is het simpel: blad is blad.

- Visjes
Ik vind een Betta imbellis (maar dan wel de wildkleuren) helemaal niet overdreven, maar inderdaad het is ook smaak. Als de voortplanting bijvoorbeeld iets is wat je interesseert het volgende. Chocogourami's zijn muilbroeders en de kweek schijnt echt lastig te zijn. Trichopsis pumila zijn schuimnestbouwers, maar ook deze kweek schijnt niet al te eenvoudig te verlopen. Apistogramma borellii is een holenbroeder. Betta imbellis een schuimnestbouwer.
Ik denk dat in het aquarium dat jij voor ogen hebt de kans op nakomelingen (of in ieder geval larfjes) bij de Apistogramma borellii veruit het grootst is. Nadeel is dan weer dat je niet alles kan zien, want een deel van de magic gebeurt in een holletje, waar dat bij de andere drie soorten als het gebeurt gewoon voor je neus kan zijn.
 
Inderdaad, ik snap wat je bedoeld met het hout. Was ook inderdaad mijn planning, om gewoon de verhoudingen kloppende te hebben. Dus een grote bak, maar dan klein, dus ook kleiner, dunner hout.

Inuz zei:
Eventueel om te kweken, maar niet het hoofddoel. Ik wil daar niet allemaal moeilijke handelingen voor uit halen.
Kweken zie ik als een leuke bijkomstigheid eventueel. Daar heb ik de middelen en tijd denk ik ook niet voor. Dat is iets voor later, als de kids groot zijn
 
Maar dat is dus de grap: als borellii's het naar hun zin hebben gaan die vanzelf aan een nestje werken. Met regenwater zullen de eitjes ook wel uitkomen, maar de larfjes zullen waarschijnlijk wel als voer voor andere visjes of papa eindigen. Heb je er wel gratis het hele schouwspel van imponeren, verleiden en eitjes en later larfjes beschermen erbij, zonder dat je bang hoeft te zijn voor een overbevolkte bak.

Ik meen trouwens dat de Choco's van Roy diepvries muggenlarven vanaf pincet eten. Net als zijn kogeltjes.

Is dit niks voor je? :D :sorry:
 
Ja klopt, daarom begon ik ze ook steeds leuker te vinden.
 

Terug
Bovenaan