Wie heeft de oplossing? (Algen)


R

Reingoos

Guest
Beste mensen van aquaforum ik ben benieuwd of iemand mij kan helpen met mijn algen probleem. Ik heb vrij recentelijk een nieuw planten bestand toegevoegd aan mijn bak en ben met militaire precisie is gaan kijken of ik ze mooi en sterk kan houden. Week 4 is nu voorbij en merk toch dat er algen zichtbaar zijn. Dit is voornamelijk baardalg

Om een beetje context te bieden hier mijn setup:

Setup aquarium: 125 liter

Filter Oase Biomaster 350 thermo

Licht: 1x 60cm tl verlichting

1x 60 cm led verlichting 18w

10 uur per dag


Planten voeding : (vloeibaar) flora carbo co2 en flora Grow toevoeging stoffen op basis van 150 liter


Wekelijkse waterverversing van 30 liter.

Filter nog niet schoongemaakt net een maand oud. (Oude vervangen wel oud filter wol gebruikt)


Visbestand:


10 x 5streper barbeel

2 x algeneters ancitrus lemon

1 x gestreepte botia

1 x mannelijk Antennebaarsje bred electric blue

1x vrouwelijk Antennebaars natuurlijke kleur

1 x synodontis petricola/ koekoeksmeerval (soort 8cm meerval blijft klein)

2x Kakadu-dwergcichlide

Vis paartje

2x diamant gourami

1x Albino Labeo(nog kleintje) (vuurstaartlabeo)

2613427C-A88A-4B2C-8DC7-E869958FEDF7.jpeg


B965D302-E116-4049-9B0A-9E35653F81D3.jpeg


15589A70-2E98-421B-9349-073A16BFC132.jpeg


FBA26C8F-E36B-4106-995E-CA045B143E63.jpeg
 
Als eerste zou ik de tijdsduur van de verlichting minderen of misschien beter 1 buis uitdoen.
Verder is je visbestand en inrichting ook niet ideaal om eerlijk te zijn.
 
Denk dat visbestand wel wat aangepast mag worden inderdaad, alhoewel ze allemaal echt prima samen leven nooit problemen! zit hier in een studenten huis dus iedereen heeft zo zijn vissen. Verder licht dus eerder minderen? Ipv meer voeding? Heb je iets meer context overinrichting?
 
Zoals John al zegt minder licht qua intensiteit of duur. Je hebt geen co2 toevoeging en met dit licht heb je denk ik een co2 tekort. Weet je de waterwaarden?

Je kan ook drijvers toevoegen om het licht te dempen.
 
Ik zie dat je bak nog mar 4 weken draait? Hoelang heb je deze laten indraaien. In de opstartfase heb je snel nh3/4 en dat is een boost voor algen.

Het is mooier als je alle waterwaarden meet omdat we zo iets kunnen zeggen over tekorten.
 
Ik voeg vloeibare co2 toe op basis van 150 liter. Of is dat echt niet te vergelijken met gas?
 
De nieuwe filter draait net een maand maar zit wel het filter materiaal in van de oude interne filter. Verder staat de bak al een jaar te draaidnt kort geleden de led aangeschaft met de nieuwe planten en nieuwe voeding zodat ik de planten lekker kon laten groeien. Verder liet ik me waardes vorige week checken bij de aquarium speciaalzaak. De precieze waardes ken ik niet maar hij gaf aan dat het allemaal helemaal goed zit
 
Dank voor alle reacties alvast trouwens! Als ik jullie zo hoor zit het probleem vooral in de hoeveelheid licht?
 
Carbo is een vervanger voor echte co2. Maar het is geen echte co2.
Sommige planten kunnen er ook slecht tegen en het is eigenlijk een gemeen en chemisch goedje.
 
Licht speelt idd een grote rol maar denk ook wel de voeding die je toevoegt maar daar heb ik weinig verstand van.
Zeker rode planten hebben aardig wat ijzer nodig bv dus zou je even naar kunnen kijken of dat in je voeding zit.
 
heeft iemand dan nog een goede tip voor een betaalbare co2 set waar ik eventueel mee zou kunnen starten?
 
Je kan eens op MP kijken voor een niet te dure set. Als het om de kosten gaat dan kun je ook drijvers gaan gebruiken en het licht verkorten/dempen.
 
Mijn ervaring met baardalg is veel minder licht geven.
De aangegeven hoeveelheid voeding op de verpakking is 9 van de 10x gebaseerd op 8 uur licht.
Geef je meer licht dan moet je ook meer voeding geven omdat de planten dan ook meer verbruiken.
En zorg voor voldoende stroming in je water.
 
Dank ga zeker het licht wat terugbrengen en is even kijken of die vloeibare co2 Deruit moet
 
Ondertussen al meer kennis van zaken?
 

Terug
Bovenaan