Wie gebruikt er een UPS in zijn aquarium voor noodstroom?


E

--EasY--

Guest
Hallo,

Omdat mijn paludarium electronica zichzelf zal "bevochtigen" als de stroom uitvalt, zocht ik naar een oplossing voor het geval de stroom uitvalt.

Zelfbouw is een optie, maar in de winkel kun je kant-en-klare UPS systemen kopen. Een soort accu in het lichtnet simpel gezegd. De UPS monitored de stroom, als het lichtnet uitvalt maakt hij 230VAC uit de accus (tot ze leeg zijn). Zie b.v. dit:

APC UPS system for aquarium

Normaal bedoeld voor computers, maar het lijkt me ook een pracht oplossing voor bijvoorbeeld je filter. Heerlijk als je bij stroomuitval je filter door kunt laten pompen.

Heeft iemand dit in gebruik? En zo ja, welk vermogen UPS, wat hangt erachter en hoelang doet hij het bij uitval?
 
Ja,inderdaad.
Alleen doen ze het maar voor 60 tot...minuten.

Is voor stand-by,he.
Om apparatuur op tijd uit te schakelen.
 
Ik heb er ook wel eens aan zitten denken.
Als je het alleen voor je filter wilt gebruiken dan is een redelijk eenvoudige UPS een oplossing om een uurtje te kunnen overbruggen.
Zelf vind ik het grootste nadeel dat de batterijen een beperkte levensduur hebben.
En de afmetingen van zo een apparaat zijn ook behoorlijk.

Wij gebruiken ze op het werk van professionele merken als Eaton en zelfs deze kwalitatief goede producten moeten iedere vijf jaar nieuwe batterijen krijgen.

Kijk eens hier voor een overzicht van veel soorten: http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/041 ... puter-UPSs
 
@Bertus: Ja bedoeld voor standby, maar bij lage belasting kunnen ze behoorlijk lang stroom leveren. Bij belasting van slechts je pomp kan een behoorlijke UPS volgens mij makkelijk uren of zelfs een halve dag overbruggen, al word een dergelijke unit wel al snel heel groot inderdaad.

@pauolo: Die levensduur van de batterijen is inderdaad wel iets om te bedenken. Aan de andere kant koop je een behoorlijke ups (1000VA) voor zo'n 90 euro, dat over 5 jaar valt wel mee. Losse accu's vervangen word nog goedkoper. Ik zit alleen een beetje te kijken naar de capaciteit. Ik zit te denken aan zo'n 1000VA, maar hoelang diehet nu echt doet bij een belasting van b.v. 35watt is nauwelijks te achterhalen. Ik hoopte dat iemand hier een UPS in gebruik had en dat een keer getest had met b.v. alleen een filter.
 
Hallo hier jan, zelf heb ik een accubank van 800 amp met hierop een kleine omvormer en een acculader die continu laadt .Regelmatig is er een stroomstoring hier Turkye. Er draaien 4 pompen op dus vier aquariums,de CO2 en verlichting is niet aangesloten aan de accubank.

gr jan
 
Interessant! 800VA of 800W, of echt accus tot op 800Ah? En hoe lang draaien de vier pompen als de stroom uitgaat voordat de accus leeg zijn?
 
Het is afhankelijk van je stroom verbruik dus aantal pompen dat je wil laat werken.
Mijn ervaring is dat je met 800 amp accubank gerust twee dagen de pompen kan laten werken zonder enige probleemen,maar ook de accus niet beschadigd.
Als de accubank nieuw is en de stroom 11Volt is of lager,kan hij het hebben maar als je dit een 2de keer meemaak dan gaat je accubank naar de filestijnen.
Dat word een duur grapje.Maar als je zuinig bent op je accubank dan heb je er minstens 6jaar plezier van of zelfs 8jaar. Gewoon een goedkope stroom meter continu aansluiten op de + en de - en desnoods een zoemer die aangaat als er 11,3 volt in de accu zit.

Sinds mijn accubank werkt heb ik geen last meer van dodebacterien op mijn watreoppervlak van alle bakken.
Vrgr jan
 
Bedankt voor de info! Dit was inderdaad mijn eerste plan... Accu(s) druppel laden 24/7. Daar gaan ze niet van stuk, maar zijn wel altijd vol. Dan een relais as laten vallen oid als de stroom eraf gaat en daarmee de accubank inschakelen. Toen kwam ik de UPSsen tegen, ken dit zeer goed ivm werk wat ik vroeger deed, maar zag dat ze tegenwoordig behoorlijk betaalbaar zijn geworden, daar klus je zelf haast niet tegenop... Ik zoek ook geen oplossing die dagen kan overbruggen, maar een halve dag zou welkom zijn...
 
Mijn ervaring met een UPS is dat de accu klein is en na 20 min uitgaat,ook als hij niet belast is,heb 2 grote en 2 kleine units draaien al 2 jaar voor bescherming van computer en dergelijke is goed maar voor een aquarium is het in mijn ogen niet goed genoeg.

Wat je niet moet vergeten is dat als je niet thuis bent je toch met je gedachten naar je aquarium uit gaat,of alles goed gaattijdens een stroom uitval. Met een degelijk systeem en simpel kan je met een gerust hart weg blijven. Dit is mijn ervaring tot vandaag de dag. Maar wie ben ik?
vrgr jan
 
Ik had vroeger een UPS van APC van 1500VA, en die kon gewoon uren doorlopen als de belasting maar laag genoeg was. Maar helaas heb ik daar nooit echt aan getest met heel kleine belastingen en ik heb nu geen idee hoelang een pomp zou lopen op 650, 1000 of 1500 VA.

Probleem dat ik heb is dat ik WEET dat het niet goed gaat bij mij als de stroom uitvalt. Ik heb een paludarium waar een hoop electronice in de lichtkap zit. Als alle fans uitvallen die erin zitten kruipt de vochtige lucht door het ventialtierooster omhoog en vormt druppels op de electronica. Herinschakeling daarna geeft niet zo'n fijn effect zeg maar.

Dus ik moet of iets doen met accu's zodat ik een stroomuitval overleef (iig moet een fan blijven lopen, liefst dan ook de pomp), of ik moet via een relais zorgen dat als de stroom uitvalt, de stroom niet meer automatisch inschakelt op de lichtkap om kortsluiting te voorkomen. Of een combinatie (dus de UPS neemt stroom over, als de UPS uitgang dan eindelijk toch ook uitschakelt dan onderbreken via een relais).

Ja ik weet waar ik aan begonnen ben, het is allemaal niet heel eenvoudig maar dat is voor mij ook een deel van de hobby.
 
Hallo hier Jan, ik wil niet je topic vervuilenmet deze info,maar om duidelijkheid te verschaffen word dit een iets lange antwoord.
Ik ben 12 jaar kaptein van een zeevarend yacht en ben verantwoordelijk voor alles en iedereen dus ook de stroom voorziening aan boord. Mijn ervaring en advies is het volgende.Hou de oplossing sinpel en overzichtelijk.
ik zie 2 oplossingen.

A) sluit alle electronica aan de 220Volt van het huis net en plaats een dubbel werkende relay van 220 volt voor de stekkerin het stopcontakt gaat,b.v.een verlengsnoervan 30cm lang bij stroom uitval word de nood systeem ingeschakeld, en alles werkt zonder zorgen mits je accu buffer genoeg ampere heeft.

B) Je zou een accubank maken van 6 volt accus golfkarbatteryen dat zijn diepcycle accus en gemaakt om bijna helemaal leeg te trekken sluit ze aan in serie zodat je 12 volt heb en sluit een omvormer aan van 12volt naar 220volt en laat alle electronica en verlichting en ventilator aan de omvormer.je kan een zonnepaneel of windgenerator of een knappe acculader aansluiten zodat je bank continu wordt geladen.De accubank kan je in de bv.garage of schuur plaatsen en de 12 volt kabels (ik gebruik laskabels) naar je omvormer te brengen in huis waar je bak staat een 12 volt meter ertussen om je accu bank te monitoren.
De 2de oplossing pas ik al jaren toe zonder onderhoud of storing en werkt prima.
De eerste oplossing is een goedkopere oplossing voor accu kan je een vrachtwagen accu gebruiken.

ik hoop dat je hier wat aan hebt, sorry voor het lange antwoord.

vrgr jan.
 
Je kunt bij de meeste serieuze APC ups-en instellen wat er gebeurt als de accu volledig is leeg getrokken en de stroom weer terug is. Je kunt hem dus ook zo instellen niet in te schakelen als de stroom terug inschakelt.
 
@W0uter: Deze bedacht ik me dus ook onlangs, maar ik wist niet 100% zeker dat UPSsen dit zouden hebben... Het zou mijn probleem zeker oplossen. De UPS neemt bij spannings uitval over "voor zolang het duurt" en als alles dan uitschakeld gaat het in ieder geval niet meer aan totdat ik "groen licht" geef... Thanks!
 
Kan het uberhaupt kwaad als je aquarium paar uur zonder stroom zit?

Vandaag viel de stroom uit, heeft van half 9 tot 13:00 geduurd... Water bleef rond de 21 graden(wat aan de koude kant).
 
Normaal gesproken niet direct. Voor een aquarium zijn er twee risico's: 1) afkoeling en 2) bacterien die dood gaan in een stilstaand filter.

Ik heb er nog eentje bij omdat ik een paludarium heb: condens vorming op de electronica in de lichtkap. Normaal waait hier lucht doorheen dmv fans. Maar als de stroom uitvalt "kruipt" de warme lucht via roosters de kap in en vormen druppels op de electronica... Dat moet drogen voordat ik weer kan/mag inschakelen. Vandaar :)
 
hipy zei:
Kan het uberhaupt kwaad als je aquarium paar uur zonder stroom zit?

Vandaag viel de stroom uit, heeft van half 9 tot 13:00 geduurd... Water bleef rond de 21 graden(wat aan de koude kant).
Heb je een witte waas uit het filter zien komen toen die weer aansloeg op het moment dat de stroom het weer deed?

~ Ivo
 
Als je een beetje gaat rekenen. Hier kan je bijv ook de webpagina van apc voor gebruiken.

En je neemt een gebruik van 50 watt. Dan moet je wel wat doen zodat bij stroomuitval je verwarming uitvalt. Dan heb je met een ups van 1500 kva een runtime van 340 minuten. Dan draait wel alleen de pomp. Dit is dan in de meeste aquaria ook het belangrijkste. Je kan dan zeggen dat je het relais contact op de ups zo programmeert, dat die bij uit al van de spanning een vermogens relais inschakelt zodat je verwarming geen spanning meer krijgt. Ook krijg je van de apc een mail zodra de spanning afvalt.

Het gebruik is dus goed mogelijk. Dit ook met kleine vermogens. Het is een uitgave maar ga maar eens rekenen wat een nieuwe aquarium inhoud kost.

Nu heb ik de 50 watt afgerond de gemiddelde flinke eheim pomp voor ongeveer 600 ltr vraag 16 watt hier zit dan dus speling in.

Een kant tekening is dus wel een aquarium op ups waar je de filters en verlichting en verwarming wilt behouden is onmogelijk voor langere tijd. Hier is een ups wel een oplossing om een korte tijd te overbruggen en dan overschakelen naar een aggregaat
 
Ja ik heb even gekeken naar een Bluewalker UPS (de BlueWalker PowerWalker VI 1000 LCD) voor 99 euro. Deze is 1000VA, redelijk compact en heeft eigenlijk alle functies die ik zoek... De belangrijkste voor mij is dat als de UPS uitschakelt bij stroomstoring en een lege batterij, hij uit *blijft* als de stroom terug komt. Verder kan hij nog een aparte uitgang eerder uitschakelen na power verlies en de andere uitgangen aanhouden tot de batterij echt leeg is. Dat zou voor mij perfect zijn, daarmee kun je dus bepalen wat er eerder uitvalt en wat doorloopt tot het bittere eind ;)

emailen bij stroomuitval is een andere uitdaging; dan moet je UPS wel je eventuele switch, router en modem onder spanning houden... (en aangenomen dat het "internet verdeel doosje op de hoek van de straat" nog wel spanning heeft). In een thuissituatie is het minder aannemelijk dat dat blijft werken, maar is ook niet wat ik zoek.

De Raspberry Pi die ik gebruik voor de automatiresing kan vast niet direct interfacen met deze UPS (hoewel ze wel een Linux CLI tool hebben maar die is vast niet voor de PI's CPU geschikt). Daarom wil ik via een script elke x minuten mijn router of switch pingen. Geen ping reply -> stroom is weg. Dan kan de Pi de verlichting en onnodige pompen uitchakelen en zo nog veel langer overleven.
 

Terug
Bovenaan