Wet communicerende vaten doorstroom snelheid

Discussie in 'Filters, bioloog en pompen' gestart door Wesleymha, 9 nov 2018 om 14:57.

View Users: View Users
  1. Wesleymha

Wesleymha

Lid geworden:
    21 okt 2018
    Zo, een hersenspilsel waar ik zelf geen antwoord op kan vinden.

Er zijn hang-on overflow boxen die werken met een transparante buis (waar de lucht uit is getrokken) die er voor zorgt dat het waterniveau in het bakje aan aquarium kant hetzelfde niveau heeft als het bakje wat buiten het aquarium valt.

Nu is mijn vraag: hoe kan ik de capaciteit berekenen van een ronde buis die er voor zorgt dat 2 bakken via 'wet communicerende vaten' op gelijk waterniveau blijft?

Een slangetje 6x4mm stroomt natuurlijk minder doorheen dan een slang (of buis) van 50x46 (buitendiameter x binnendiameter)

Reden waardom ik dit weten wil, is dus dat als je een opvoerpomp hebt die 2000l/u van Sump naar aquarium kan pompen, je er dus voor moet zorgen dat de overloop dit aankan. (dus bijvoorbeeld 2500l/u garanderen)

2. benvo

benvo

Lid geworden:
    28 mei 2014
    Vroeger hebben we daar wel eens iets over gehad. Dat viel toen onder het kopje "Stromingsleer" meen ik. Maar het was niet mijn richting. Hoe dan ook, ik zou het proefondervindelijk uitzoeken. Er is sprake van drukverschil wat opgevangen moet worden, zoals je zelf al constateert, door een dikkere buis.

3. Mafkees

Mafkees

Lid geworden:
    3 mrt 2018
    Wat is de slangmaat die op jouw pomp hoort? Je kunt aannemen dat die slangmaat zeker 2.000L/u doorstroming aankan.
    Dan denk ik dat 2.500L/u terug geen problemen gaat opleveren want ze zullen die maat niet op de limiet zetten. Maar anders dus 1 slangmaat omhoog ;)

4. tuinkabouter

tuinkabouter

Lid geworden:
    18 jan 2010
    Pijp 40 kan dit Sws aan.
    Maar waarom zou je dit willen weten?
    Je kan overflow boxen gewoon kant en klaar kopen

5. RichD1011

RichD1011

Lid geworden:
    3 dec 2015
    32 ook nog wel :)

6. Nicolientje-W

Nicolientje-W

Lid geworden:
    30 jan 2018
    Wij werken met 5 bakken met een overflow en 1 bioloog en hebben jouw probleem getackeld door een een afsluiter tussen te zetten (tussen de spraybar en de toevoerleiding), grote voordeel hiervan is dat je ook onderhoud per bak kan plegen zonder dat je bioloog droog pompt

7. TS
    TS
    Wesleymha

Wesleymha

Lid geworden:
    21 okt 2018
    Allemaal bedankt voor de reacties.
    Dit gaat helaas niet op omdat je verschil hebt tussen doorstroomsnelheid met druk (na een pomp) en doorstroomsnelheid zonder druk (Dus vrije doorstroom)

Ik wacht nog wel even op meerdere reacties! Of in ieder geval onderbouwde reacties :br: