Werkt ph controller/elektrode goed?


R

rms90

Guest
Ik heb me Dupla twin Control set nu draaien, alleen vraag ik mij af of de aangegeven waarden op de ph controller in deze stappen mogen verspringen?

Hij verspringt van/naar 6,92/6,94/6,93/6,96/6,90/6,94/6,91/6,90/6,94 enz

Is het normaal dat dit in deze stappen gebeurt of is het normaal dat het bijvoorbeeld maar in stapjes van 0,01 verspringt? Zie video voor opname van mijn controller.

[video]http://youtu.be/_pnWqIV_aZQ[/video]
 
niet normaal

waar zit hij in het aquarium

en wanneer geijkt ??
 
idd , niet normaal .
Dat gaat heel geleidelijk aan met stapjes van 0,01 .
Heb je hem toevallig niet vlakbij de uitstroom van je reactor hangen ?
Want daar krijg je misschien wel veranderlijke C02 gehaltes waar je pen op reageert .
 
De elektrode is nieuw. Het is een hervulbare elektrode van Dupla. In het begin deed hij het niet goed. Na een paar keer kalibreren en gisteren vervangen van de KCL vloeistof, kalibreerde hij wel goed.

Dus gisteren gekalibreerd en opgehangen in het aquarium (zie foto).
De uitstroom zit in de andere hoek aan de rechterzijde.

896667_0_82_20140420_214633.jpg
 
hang hem eens in een glas met leidingwater

zie of hij het dan nog doet dat geflipper

mocht dat niet zo zijn ligt het aan de plaatsing

(volgens mij mag hij wel iets dieper)
 
Dieper plaatsen gaat niet want dan komt de vulopening onder water, deze moet max 1 cm boven water blijven wat nu het geval is. Ik ga het nu testen in leidingwater.
 
rms90 zei:
Dieper plaatsen gaat niet want dan komt de vulopening onder water, deze moet max 1 cm boven water blijven wat nu het geval is. Ik ga het nu testen in leidingwater.

zelf heb ik er een uit china weg en die is gewoon waterdicht
was daarmee in de war
 
[video]http://youtu.be/LUyM32SUQFU[/video]

Dit is aan de voorruit van het aquarium. Heb ook een opname gemaakt van het leidingwater, alleen die is nu nog aan het uploaden.
 
De uitstroom zit in de andere hoek aan de rechterzijde.

zit die toevallig aan de oppervlakte
gericht naar je elektrode

vind nl de video aan de voorruit redelijk
 
Hierbij de meting van het leidingwater.
Enkele minuten na het stoppen van het filmpje stond hij op ph 8,04.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=uNGgtq9_E-o&feature=youtu.be[/video]
 
Ja de uitstroom zit aan de oppervlakte, maar dan vanaf de achterwand recht/schuin voorruit naar de voorruit. Maar niet in de directe richting van de elektrode. Gaat wel iets die kant op maar merendeel gaat recht vooruit richting de voorruit
 
bleef hij daarna redelijk stabiel op die 8.04

vind namelijk dat hij wel mooi liep in het kraanwater

zo ja zit het toch in de plaatsing

kaatst de stroming toevallig vanaf de voorruit naar de electrode


ps als het niet beter kan

valt er toch nog best de co2 met te regelen

op welk ph setpoint heb je hem staan ?
 
Ik zal even kort vertellen hoe de filteruitstroom bij mij is. Ik heb 2 aftakkingen. Ik heb de uitstroom van de pomp die met een t-split (afknijpen) naar de externe reactor gaat. vanuit de externe reactor gaat het gemengde water/co2 via een aparte slang de bak in, naast de uitstroom van de filter. Maar de co2 gaat recht naar beneden de bak in en de uitstroom van de filter blaast het water aan het oppervlak de bak in.

[video]http://youtu.be/r5U_cBVd1fI[/video]
 
Ja de stroming van de filter gaat via de voorruit richting de elektrode, althans toen de elektrode aan de voorruit bevestigd zat.
maar de co2 blaast diep het water in en wordt dan via de onderwaterstroming door de bak verspreidt.
De setpoint heb ik op 6,9 staan.
 
net de manual doorgebladert

hysterese voor schakelen is .1

op zich kun je ermee werken

waarde 8.04 bleef die stabiel ?
 
Met die 8,04 heb ik hem eruit gehaald omdat die al ruim 5 minuten in dat leidingwater zat. Ik doe morgen nog wel een test, laat ik hem 10 min zitten in het leidingwater.
Maar het is dus gewoon ok� wat de elektrode aangeeft als hij in de bak hangt ondanks het (steeds) verspringen van bijv 0,01/0,02 of 0,03 of adviseer je me ermee terug te gaan naar de winkel.
 
als hij in het leidingwater niet constant blijft adviseer ik je terug te gaan naar de winkel

daar zijn de omstandigheden zo dat dat zeker niet mag
(of in ph 7 stoppen ) moet hij ook constant zijn
 
Ik ga hem zo nogmaals calibreren. Kijken wat die aangeeft. Heb hem vanmorgen nogmaals aan de voorruit nogmaals bevestigd en even een uur laten zitten. Na enkele minuten begon die ook weer van die grotere verschillen aan te geven. Filmpje is nu nog aan het uploaden.
Nog iets raars. Om 23uur wanneer mijn dagverlichting uit gaat, schakelt de ph controller ook de co2 uit totdat 's ochtends het licht weer aan gaat.
Is vannacht mijn ph waarde opgelopen van 6,90 naar bijna 7,20???
heb de setpoint nu maar weer op 7,10 gezet zodat ik geen grote schommelingen krijg.
 
[video]http://youtu.be/nC6AE9dfqXw[/video]

Video van vanmorgen aan de voorruit.
 
zou net vragen wat die 7.1 links op het display was

laat hem eens een 15 minuten in je ijkvloeistof ph 7 zitten
als hij dan niet constant blijft naar de winkel toe

heb je in de nacht een luchtpompje aan ?

ps zomaar een vraag wat is je kh ?
 
Heb 2x gekalibreerd. Wel met dezelfde ijkvloeistof maar wel elke keer tussentijds gereinigd met gedestilleerd water.

441264_0_82_20140421_121155.jpg


184929_0_82_20140421_121325.jpg


287732_0_82_20140421_121825.jpg


512837_0_82_20140421_121932.jpg
 
Mijn KH is 3, getest met druppelset.
maar ik heb geen luchtpomp in me aquarium.

Ik zal hem eens 15min in ijkvloeistof ph 7 zetten.
 
rms90 zei:
Heb 2x gekalibreerd. Wel met dezelfde ijkvloeistof maar wel elke keer tussentijds gereinigd met gedestilleerd water.

441264_0_82_20140421_121155.jpg


184929_0_82_20140421_121325.jpg


287732_0_82_20140421_121825.jpg


512837_0_82_20140421_121932.jpg

op zich ziet dit er goed uit
 
Nu in nieuwe kalibratievloeistof ph7.

In het begin gelijk ph 7,00 a 7,01
Na 5min ph 7,03
na 10min ph 7,06 a 7,07
Hij meet nu nog steeds. Kijk het nog even 10min aan
 
5min later stond die op ph 7,05 a ph 7,06
 
denk dat je zonder gevaar deze kunt gebruiken

zie trouwens nu aan mijn eigen dat deze beide die ik heb niet op.01 uitlezen maar op .1 zou best kunnen zijn dat hij dus ook flippert op .01
 
Oke is dus blijkbaar gewoon goed wat die aangeeft. Ik ga het nog even aankijken. Zal morgen zowiezo dit ook telefonisch navragen bij de winkel. Blijft alsnog vreemd dat de ph waarde afgelopen nacht wel van 6,9 naar 7,2 gestegen was. Misschien vanwege het vele verplaatsen ed gisteravond. Iedergeval bedankt voor het antwoorden.
 
De winkel gebeld, die zijden dat het normaal is.
Ik twijffel er nog over. De ph waardes blijven steeds verspringen met 0,04/0,06 of zelfs 0,08.
Als ik op Youtube bv filmjes kijk van ph controllers verspringen ze maar minimaal met 0,01 of 0,02.
Mijn ph waardes blijven steeds verspringen met 0,04/0,06 of zelfs 0,08.

Sinds gisteren bijna elke minuut schiet nu kort het magneetventiel open en doseert steeds heel kort co2. Vaak 1x per min of 2min. Soms is het eff 10min rustig. De nachtmodus heb ik sinds gisteren uitgeschakeld, heb van 11:00 tm 1:00uur zitten monitoren (11:00uur licht uit) en de hele tijd regelmatig aanschieten. Me vriendin moest om 5uur vanmorgen der bed uit en ook toen sloeg die regelmatig aan. Zit dus eigenlijk sinds gister steeds meer in het geknal van me magneetventiel......

Heb de CO2 afstelling ookal veranderd via het naaldventiel maar ook dat helpt niks.
Van het weekend even elders me ph elektrode in een bak hangen waar ook een ph monitor draait. Zien of ze van elkaar afwijken en hoe mijn elektrode daar reageert.

Als die afwijkt ga ik er toch maar mee terug naar de winkel.
 
Inmiddels heb ik de set goed werkend :D

Heb de elektrode vanmorgen in een ander aquarium getest en daar werkte die wel goed. Dus het lag niet aan de elektrode.

De elektrische kabels van de elektrode kwamen tegen de verlichtingskabels aan aan de achterzijde van mijn aquarium, dat heb ik nu veranderd, nu raken ze elkaar niet meer aan.

Ook heb ik de co2 slang van de bellenteller naar de externe reactor afgeknipt en een nieuwe erop gezet, zat wat aanslag in bij de ingang van de reactor.

�en van deze twee veranderingen of beiden was dus de oplossing. Nu verspringt de ph waarde steeds met 0,01 en soms met 0,02.
Tevens schiet het magneetventiel nu niet steeds open en dicht om de paar minuten.

Nu heb ik nog wel een andere vraag. Met het kalibreren gaf die niet exact ph waarde 7,0 en 4,0 aan. Bij ph7 kwam die op 6,95 a 6,96 en bij ph4 kwam die op 3,98. Moet dit ook exact ph7 en ph4 zijn of is de ijkvloeistof nooit exact die waarden?
 

Terug
Bovenaan