Werkdruk co2 wilt niet omhoog….


Mcbram1

Member
Lid geworden
7 maart 2023
Berichten
12
Leeftijd
32
Goedendag,

Ik ben bezig met de opstart van mijn bak. Sinds 3 dagen draait mijn 300L bak nu. Nu heb ik enkel een probleem met mijn co2….

Ik kwam er vandaag achter dat er geen bellen zichtbaar waren op mij “jbl tailfun inline”. Nu heb ik het co2 slangetje losgedraaid en in een beker water gehouden en zag ik co2 bellen.
Nu vermoed ik dat het te maken heeft met mijn werkdruk, deze krijg ik namelijk niet omhoog. En als ik de meter van de co2 fles mag geloven zit de co2 fles zo goed als vol.
Kan iemand mij helpen om dit probleem om te lossen? Alvast bedankt.

(Heb voor de makkelijkheid een foto toegevoegd)
 
Een foto uploaden werkt helaas niet dus ik doe het op deze manier…….

Mijn linker meter wijst 120bar aan
Mijn rechter meter wijst 0,3/0,4 bar aan.

De regelknop aan de voorzijde is helemaal opengedraaid.
Betreft een drukregelaar van JBL
 
Kreeg net een fout melding, maar bij deze
 

Bijlagen

  • EF672135-FADE-4279-ACD2-6691653F978D.jpeg
    EF672135-FADE-4279-ACD2-6691653F978D.jpeg
    171 KB · Weergaven: 54
120 bar is wel erg hoog volgens mij. Mijn fles is iets onder de 60.

Fles heb zelf heb je neem ik aan goed open?
 
De fles is volledig open. Het aantal bar is inderdaad hoog, maar dit zou niks met de werkdruk te maken hebben lijkt mij?

Nu had ik bij toeval nog een co2 diffuser liggen en deze heb ik nu in de bak draaien. Hier komen bellen uit zoals het hoor, een mooie tijdelijke oplossing. Een bellenteller heb ik niet maar dit kan wel even zonder gezien het een startende bak is lijkt mij.
 
De werkdruk stel je in met de drukregelaar. Afhankelijk van hoe je het toedient dien je dit met de drukregelaar in te stellen en vaak is bij een diffuser een druk van tegen de 2 Bar nodig.
 
Co2 geeft een druk van 50-60 bar afhankelijk van de temperatuur 120 lijkt mij niet goed Mano meter klopt niet, fles staat veel te warm of ze hebben de fles veel te vol gedaan ik zou hem even wegen dan kun je zien of het juiste gewicht er in zit. je werk druk moet je toch wel in kunnen stellen tot ongeveer 2,5 bar Heb je het membraam wel ongeveer 24 uur voorgeweekt. als de set nieuw is zou ik even contactopnemen
 
Co2 geeft een druk van 50-60 bar afhankelijk van de temperatuur 120 lijkt mij niet goed Mano meter klopt niet, fles staat veel te warm of ze hebben de fles veel te vol gedaan ik zou hem even wegen dan kun je zien of het juiste gewicht er in zit. je werk druk moet je toch wel in kunnen stellen tot ongeveer 2,5 bar Heb je het membraam wel ongeveer 24 uur voorgeweekt. als de set nieuw is zou ik even contactopnemen
Ik kwam er achter dat ik nog 2 kleine co2 flessen had van 500gram. Nu deze eraan gekoppeld en hij werkt. Heb nu een druk van ongeveer 50 bar en werkdruk op 1 bar ingesteld.

De 2 kilo fles ga ik zo even wegen en kijken wat het probleem is, mogelijk een deel eruit laten lopen en zo doende zorgen dat de druk op 60 bar komt.
 
Alles heeft een klein dagje netjes gewerkt. Tot ik vanmiddag keek en er wederom geen co2 bel te zien was…….
Mijn werkdruk was 0,8 bar en dit was ook de maximale werkdruk. Zodra ik naaldventiel iets opendraaide schoot er weer co2 uit en moest ik hem opnieuw instellen (96bpm). Nu heb ik geen zin/tijd om dit iedere middag te doen dus moet ik gaan kijken naar een andere oplossing.

Op mijn drukregelaar knop zag ik staan 1.2bar (zie foto). Ik ga er vanuit dat dit de maximale werkdruk is die hij kan opbouwen. Nu zit ik er aan te denken om een ander te kopen die meer bar werkdruk kan opbouwen om zo misschien het probleem te verhelpen……

Iemand tips en/of ideeën?
Of weet iemand een goeie regelaar die voor meer werkdruk kan zorgen?

Alvast bedankt!
 
7F386892-E28D-4AC3-9CBC-C4601D6F1EE0.jpeg

Werkdruk ong 0,8bar
Druk in de fles is perfect
Werkdruk 1.2 bar Max
 
Staat ook op de knop he! 1,2 bar.

In princiepe zou dit met een JBL diffuser moeten werken. Deze werken namelijk met een lagere druk.

Naaldventiel gewoon verder open draaien.
 
Alles heeft een klein dagje netjes gewerkt. Tot ik vanmiddag keek en er wederom geen co2 bel te zien was…….
Mijn werkdruk was 0,8 bar en dit was ook de maximale werkdruk. Zodra ik naaldventiel iets opendraaide schoot er weer co2 uit en moest ik hem opnieuw instellen (96bpm). Nu heb ik geen zin/tijd om dit iedere middag te doen dus moet ik gaan kijken naar een andere oplossing.

Op mijn drukregelaar knop zag ik staan 1.2bar (zie foto). Ik ga er vanuit dat dit de maximale werkdruk is die hij kan opbouwen. Nu zit ik er aan te denken om een ander te kopen die meer bar werkdruk kan opbouwen om zo misschien het probleem te verhelpen……

Iemand tips en/of ideeën?
Of weet iemand een goeie regelaar die voor meer werkdruk kan zorgen?

Alvast bedankt!
Denk eraan dat elke wijziging in werkdruk even tijd nodig heeft om zich te stabiliseren. Dus, bijvoorbeeld je ziet dat de bellenstroom te groot is op het eerste gezicht, wacht dan even af om te kijken hoe e.e.a. verloopt na, laten we zeggen, een kwartiertje.
 
Staat ook op de knop he! 1,2 bar.

In princiepe zou dit met een JBL diffuser moeten werken. Deze werken namelijk met een lagere druk.

Naaldventiel gewoon verder open draaien.
De proflora taifun wordt door JBL geadviseerd 1 - 1,5 bar.

 
Denk eraan dat elke wijziging in werkdruk even tijd nodig heeft om zich te stabiliseren. Dus, bijvoorbeeld je ziet dat de bellenstroom te groot is op het eerste gezicht, wacht dan even af om te kijken hoe e.e.a. verloopt na, laten we zeggen, een kwartiertje.
Ga ik morgen proberen zodra die er weer mee kapt! Hopelijk werkt het, heb de co2 droptest nu wel mooi licht groen.
 
Als je een diffuser neemt van Jbl zou die met een drukregelaar van jbl moeten werken toch ? Ik denk als je op de regel knop kijkt je de werk druk op moet kunnen voeren tot 2bar het naald ventiel is er alleen om het aantal bellen te kunnen regelen als je dat helemaal los draait gaat er via dat ventiel alleen maar gas verloren, als je de regel knop voor werkdruk helemaal naar de plus draait en je werk druk loopt niet op is er bij werk druk meter ergens een lekkage volgens mij.
 
Volgens mij staat er duidelijk 1,2 op en het maakt verder niet uit met een inline welke drukregelaar je gebruikt zolang die maar genoeg druk kan leveren voor de inline.
 
Volgens mij staat er duidelijk 1,2 op en het maakt verder niet uit met een inline welke drukregelaar je gebruikt zolang die maar genoeg druk kan leveren voor de inline.
er staat 1 punt twee wat weleens zou kunnen betekenen 1 tot 2 anders hoeft er op de knop ook geen plus en min te staan met een draai richting
 
Er staat ook P1 60 bar en dat is de druk in de fles natuurlijk dus ik vermoed dat deze getallen wel de max zijn en gelet op de schrijfwijze zou ik denken 1.2 want anders zou er denk ik 1-2 staan. Maar goed dat is maar mijn idee.
 
Het is wel duits dat kan verschillen Waar om anders de stelknop met plus en min bij een dergelijke lage druk.
 
Ik denk dat het max 1.2 is en dat je dat kan verlagen met de knop. Voor een gewone taifun kun je best toe met minder druk.
 
Maar er moet toch iets zijn met de opbouw van de werk druk als deze zo laag is Ik heb nog eens gekeken naar de foto het lijkt wel of de fles op zijn kop staat en dat mag natuurlijk niet dan zit het vloeibare gas bij de kraan
 
Ja daar heb je een punt en zo te zien staat hij op die valbeugel. Sommigen denken dat die is bedoeld om de fles mee neer te kunnen zetten maar dat is alleen maar een valbeugel.
Fles moet inderdaad rechtop.
 
Ik weet niet wat voor effect kan hebben als er vloeibaar gas in je meters komt, lijkt mij toch wel een probleem de kraan kan bevriezen. kraan dichten en alles loshalen en recht op opnieuw monteren
 
Volgens mij staat er duidelijk 1,2 op en het maakt verder niet uit met een inline welke drukregelaar je gebruikt zolang die maar genoeg druk kan leveren voor de inline.
De bedoeling tussen een naald instelling en de grote werkdruk knop is dat je met de grotere knop de druk grofweg regelt en met de naald precies afregelt.
 

Terug
Bovenaan