welke water waardes

  • Onderwerp starter patrick uit oss
  • Startdatum

P

patrick uit oss

Guest
ik wil eigenlijk mijn planten bestand wat uitbreide

maar heb eigenlijk geen idee welk water waardes ik moet hebben
 
Stukken makkelijker om eerst te kijken of planten passen bij je huidige waardes.
Heb je paraat wat de waterwaarden zijn in je aquarium?
 
De meeste planten kunnen wel uit de voeten met de waarden die een gemiddelde bak heeft, maar toch handig om even je waarden te melden en ook info over de verlichting misschien.
 
lampen dien vervangen teworden dus die keuze heb ik vrij en sta open voor advies

planten die er staan

rode tijgerlotus
Echinodorus Bleheri
Echinodorus Amazonicus
mosbal

en een soort kroost
en een andere kleine drijfplant

ik zou graag nog wat javamos willen

welke waterwaardes zijn van belang?
 
Nitraat, fosfaat, kh en de ph.

Ik vind de kleur rond 4000K wel mooi en dat is iets gelig.
Het ligt aan welke bak je hebt welke buizen je kan gebruiken.
 
ik heb de dunne tl t8 ???
 
patrick uit oss zei:
ik heb de dunne tl t8 ???

Ja dat heet dan de T5 ;),.
Welk merk bak heb je want in een Juwel passen niet de buizen van Philips die ik zelf gebruik in mijn Ferplast bakken. Dan ben je aangewezen op de duurdere merken namelijk.
 
aqualantis 120 60 60
giessman afdeking
arcadia hang lamp er boven met 3 units

ik ga van de week de waterwaardes meten waneer kan ik dit het beste doen ik ververs iedere vrijdag namelijk
 
Of ze daar ook inpassen durf ik zo niet te zeggen dus. Moet je de lengte van de buizen met die van de Philips even vergelijken.
 
Meet anders de lengte van de buizen even (en ook de diameter, just to be sure).
patrick uit oss zei:
ik ga van de week de waterwaardes meten waneer kan ik dit het beste doen ik ververs iedere vrijdag namelijk
Meet een keer een uurtje ofzo voordat de lampen aangaan en dezelfde dag een uurtje nadat de lampen uitgaan.
 
jessicapilon zei:
Of ze daar ook inpassen durf ik zo niet te zeggen dus. Moet je de lengte van de buizen met die van de Philips even vergelijken.

maatje van me heeft een aquarium speciaal zaak
dus niet passen is geen probleem
 
Mascha&Ivo zei:
Meet anders de lengte van de buizen even (en ook de diameter, just to be sure).
patrick uit oss zei:
ik ga van de week de waterwaardes meten waneer kan ik dit het beste doen ik ververs iedere vrijdag namelijk
Meet een keer een uurtje ofzo voordat de lampen aangaan en dezelfde dag een uurtje nadat de lampen uitgaan.

dat word een zaterdag dus

ben ruim voor de lampen aan gaan al weg
 
ik ben nog steeds druk druk druk
nu had ik vanochtend tijd en heb ik water apart gezet in een afgesloten bakje weg gezet in een kast je
kan ik dit gebruiken voor een goede meting of moet ik het echt recht uit de bak halen
 
Je ph zal bijvoorbeeld wijzigen als je het laat staan door de gasuitwisseling met de lucht.
Beste is even vers water te nemen hoor.
 
vandaag vroeg op gestaan water getest
no3 10mg/l
po4 2mg/l
kh 7.6 (teststrip) fles was leeg denk dat dit wel hoger is om dat wij nog al kalkrijk water hebben
ph 7.5
 
Dat zijn geen verkeerde waarden en daar kun je gerust de meeste planten in houden hoor.
Je co2 lijkt niet erg hoog maar met jouw planten hoeft dat ook niet. Die zijn nogal makkelijk.
Alleen de lotus is wat lastiger.
 
wat zou ik moeten verandere voor de lotus ?
 
Of je wat moet veranderen weet ik niet maar de rode Lotus heeft graag wat meer licht en ijzer.
Ik weet je fe waarde niet. maar je kan ook een kleibol bij de wortels doen als extra.
De waarden zijn verder dus voor de Lotus ook wel goed als je naar de no3 en de po4 kijkt.
Hoeveel Fe je hebt weet ik niet zoals ik al zei, dus het is even afwachten of dat voldoende is voor de rode Lotus.
 
net nog gemetenkh ligt rond 10
 
het stukje over de fe had ik gemist /niet gelezen

maar die kan ik wel even meten voor je
 
wat ik meet is tussen de 0.1 en 0.25 mg/l
 
okay we gaan er mee aan het werk
 
Nitraat (NO3) 20ppm per week
Kalium (K) 30ppm per week
Fosfaat (PO4) 3ppm per week
Magnesium (Mg) 10ppm per week
Ijzer (Fe) 0.5ppm per week

Lange post maar ik hoop je echt te bereiken met MIJN ervaring en te voorkomen dat je een pad van schade en algen kunt voorkomen (grotendeels).

HEEL BELANGRIJK:
Maak eerst deze keuze:

Wil ik CO2 gaan injecteren voor de planten of wil ik dat niet doen?

CO2 kost een hoop geld bij eerste aanschaf, maar heeft de voordelen dat je eigenlijk alle planten kunt plaatsen, de mooiste groei ziet plaatsvinden en de mooie kleuren kunt bereiken icm het juiste licht en voeding.

Geen co2:
Langzamere groei en niet alle planten kun je behouden, tevens kunnen kleine schommelingen in de co2 van het kraanwater wat hoger ligt dan de co2 in je bak snel algen veroorzaken.

Begrijp me niet verkeerd! Ik zelf injecteer extreem veel co2 overal en ben praktisch elke alg tegengekomen.
Ook was de weg naar een stabiele, hoge co2 waarde er 1 van veel kosten. Ik heb talloze co2 apparaten versleten om te eindigen met een reactor en een 6kg fles.

Het zijn de schommelingen en instabiliteit van CO2 die de algen veroorzaken, doordat de planten slecht groeien.

De voordelen van geen co2 is dat als er iets fout is, gebeurt het langzaam en heb je genoeg tijd om uit te zoeken wat er mis is. Of wat de oorzaak er van is.

Ook zul je zonder CO2 vaker aan de slag gaan met test kits omdat je niet wekelijks grote waterwissels hoef te doen. Je rekent namelijk op afvalstoffen als bemesting. Deze testkits vreten veel van je tijd en zijn ook duur.

Als je alle benodigde testkits aanschaft heb je al bijna een co2 systeem.

Dus. Co2 injectie of geen co2 injectie.

Verplicht leesvoer:

Geen CO2

http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... o2-methods

Wel CO2

http://www.barrreport.com/forum/barr-re ... urized-co2

De keuze wel of geen CO2 is de belangrijkste keuze die je moet maken.

Als je gewoon maar "wat doet" zonder je aan de bijbehorende richtlijnen van je keuze houdt, zul je HEEL veel alg krijgen en minder plezier van je aquarium en hard werk.

Ik heb het via schade en schande moeten ondervinden en heb honderden euro's uitgegeven aan halfbakken apparatuur, dure co2 sets die je dan achteraf toch nog moet aanpassen met wederom dure onderdelen.

Vloeibare voedingen die peperduur zijn ipv droge poeders te gebruiken op een fractie van de kosten. Name it.

Succes!!
 
Goede uitleg door Cilltyperiod moet ik zeggen. Wel zou ik zeker goed nagaan of de bemesting volgens de EI noodzakelijk is.
Ook zijn er vissen die minder goed tegen deze "vervuiling" kunnen en dan kun je daar beter rekening mee houden. Dwergcichliden zoals de Apisto s hebben er nogal wat moeite mee namelijk en zo zijn er eer te noemen.

De waarden die in de vorige post staan vind ik wat aan de hoge kant wanneer je beschikt over een 60cm bakje met 15W aan licht. Dan heb je aan de helft of 1/3 meer dan genoeg namelijk.
Ik heb zelf enkele kleine van 60 cm staan en doseer daar ook geen co2 en meestal zitten de waarden op 1 mg po4 en 10mg nitraat.
 

Terug
Bovenaan