Welke waarde heeft de nitrietpiek?


S

Schermwapen

Guest
Hallo,

Een vraagje over de nitrietpiek.
Ik heb mijn aquarium nu 2 weken draaiende. Het meeste nitriet wat ik gemeten heb is <0,025mg/L. Vanavond nogmaals gemeten. Nu is de waarde <0,05mg/L. Niet echt een nitrietpiek, lijkt me. Hier wacht ik nog even op.
In het aquarium ben ik gestart met een beetje voer toe te dienen.
Waar ik nieuwsgierig naar ben, is de hoogte van de nitrietpiek bij anderen tijdens de opstart. Welke kan ik verwachten? Natuurlijk begrijp ik dat er tussen verschillende aquaria verschillen zijn en dat er mogelijk geen "waarheid" bestaat.
Om te testen gebruik ik een koffer van JBL.
Benieuwd naar jullie ervaring.

Jeroen
 
Heb hier zelf nooit een echte piek gemeten, misschien te laat met meten of te vroeg.
Anderen hebben weer een duidelijkere piek.

is naar mijn idee per aquarium weer verschillend.
 
Wel ooit een piek gemeten maar ik weet echt niet meer hoe hoog.
Ik mee nu niet meer, draai langer dan 4 weken in.
 
Hier een piek gehad in de opstart van een bioloog van 2, dag later wastie 0
 
nooit een piek waargenomen, ze kunnen ook erg kort duren.
 
Nitriet is geweest = 0., als Nitraat ook gemeten wordt. op 10,20,30. of meer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tenzij je al vanaf het begin zelf nitraat toevoegt, dan kun je je daar niet aan vastklampen.
 
Ga jij in het begin er nitraat in gooien? Ik niet.
 
Hoe hoog die gaat worden kun je lastig zeggen want dat hangt van veel factoren af hoor. Zoals al is te lezen meten sommigen helemaal geen nitrietpiek.
 
in mijn aquaria ook nooit iers gemeten of gemerkt.

maar begrijp ik nu goed dat de nitriet piek van zelf weer over gaat?
 
Nitriet wordt omgezet in nitraat dus bij een goede bacteriecultuur zul je geen no2 meten.
 
ow okee ik dacht altijd dat je moest verversen. maar dat zal wel met vis zijn.
 
Ja als er vis inzit moet je zo snel mogelijk verversen, om het ''vergif'' te verdunnen
 
Jawel hoor, die mening deel ik.
 
Zal in iedere bak weer anders zijn en naar mijn mening is het ook helemaal niet belangrijk hoe hoog de piek is.
Gewoon geduld hebben en alles lekker de tijd geven,komt het vanzelf in orde.
Is de laatste tijd weer raak hier met mensen die geen geduld kunnen opbrengen en veel te snel vissen in hun bak zetten met alle toestanden tot gevolg bv.
 
Ik heb al verschillende bakken opgestart en nooit een nitriet piek gemeten. Tijdens de eerste dag van de opstart voeg ik altijd Bacto turbo toe. Buiten dat zit ik gewoon ten alle tijden de opstart periode van minimaal 3 weken uit voordat ik voorzichtig wat visjes ga introduceren. Laatste keer met de 2 meter bak zelfs 5 weken gewacht.
 
Om nou in het begin voeding e geven is helemaal niet nodig. Doe je pas na ammoniak.
 
Om nou in het begin voeding e geven is helemaal niet nodig. Doe je pas na ammoniak.
Tenzij je het aquarium vanaf het begin beplant IMHO.
 
Planten houden niet van Ammoniak, Zijn ze binnen 24 uur dood. Behalve zuurstofplanten en bepaalde mossen, die ook zuurstof af geven.
Zoals in heet water geijsers , in IJSland. ,groeien ook mossen in de uitstoott.
 
Planten houden niet van Ammoniak, Zijn ze binnen 24 uur dood. Behalve zuurstofplanten en bepaalde mossen, die ook zuurstof af geven.
Zoals in heet water geijsers , in IJSland. ,groeien ook mossen in de uitstoott.
Helaas kan ik dat niet beamen. Ook in de Home heb ik twee keer meteen planten geplaatst en behalve de Vallisneria hebben ze allemaal geen schade ondervonden.
Ik moet er ook nog bij zeggen dat ik de afgelopen jaren misschien een keer of 5 Vallisneria heb geplaatst, ook in een draaiende bak - en het is bij mij nog nooit aangeslagen. Vraag me niet waarom.
 
Planten nemen wel ammonium op dacht ik maar geen ammoniak. Tenminste dat is wat ik ervan weet.
 
Helaas kan ik dat niet beamen. Ook in de Home heb ik twee keer meteen planten geplaatst en behalve de Vallisneria hebben ze allemaal geen schade ondervonden.
Ik moet er ook nog bij zeggen dat ik de afgelopen jaren misschien een keer of 5 Vallisneria heb geplaatst, ook in een draaiende bak - en het is bij mij nog nooit aangeslagen. Vraag me niet waarom.


Groeit in al de bakken, ook waar ik weinig aan doe, allemaal jonge stekken, zo weinig dat ik daarnet ineens een jonge ancistrus zag van 4 cm. zit vol met andere plantjes .

Moeten boven de bodem gezet zijn.
met de wortel.
 
Helaas kan ik dat niet beamen. Ook in de Home heb ik twee keer meteen planten geplaatst en behalve de Vallisneria hebben ze allemaal geen schade ondervonden.
Ik moet er ook nog bij zeggen dat ik de afgelopen jaren misschien een keer of 5 Vallisneria heb geplaatst, ook in een draaiende bak - en het is bij mij nog nooit aangeslagen. Vraag me niet waarom.
Vallisneria's, behalve de caulescens, zijn eigenlijk planten die middelhard/alkalisch water vragen. Maar ze hebben allemaal een behoorlijk groot tolerantie bereik. Dat tolerantie bereik is vaak zelfs groter dan ons geduld bereik...;) Hoe dan ook, ze komen heel vaak wél door een moeilijke periode, soms zelfs nadat we denken dat ze afgestorven zijn! Slaan ze eenmaal aan dan maken ze heel snel afleggers en wanneer je niet oppast vind je stekken door heel je bak.
 
Groeit in al de bakken, ook waar ik weinig aan doe, allemaal jonge stekken, zo weinig dat ik daarnet ineens een jonge ancistrus zag van 4 cm. zit vol met andere plantjes .

Moeten boven de bodem gezet zijn.
met de wortel.

Inderdaad, boven de grond - en toch niet aan slaan.
 
Tja, zeg ik kleibolletjes. die liggen in elke bak.
 

Terug
Bovenaan