Welke voorgrondplantjes bij grondelende sluiers


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
De Hemianthus callitrichoides is zowieso al een moeilijk plantje om vast te zetten in je bodem en daar dan nog es een paar grondelende sluiers er bij en je ziet je plantjes dagelijks bovendrijven.

Nu staat er een Pogostemon Helferi bij maar die hebben ze toch ook al los gekregen alhoewel ik de pleco er ook van verdenk.

Als ik zo de meeste foto's en filmpjes van goudvis aquaria bekijk op het internet valt het me op dat daar niet al te veel gebruik wordt gemaakt van beplanting. Vooral wsl om de dieren zoveel mogelijk zwemruimte te geven.
Maar zo een paar bodembedekkers die eigenlijk niks aan de zwemruimte afdoen heb ik nog niet gezien.
Zijn er hier aquarianen die met succes bodembedekkers en sluiers (goudvissen) kunnen combineren ? En zoja, welke soort bodembedekkers ?
 
Het ia mij nog noout gelukt om met succes plantjes op de voorgrond te houden. Dat is hun zwem en eetruimte dus ze trekken alles dr weer uit. Gaat dat goed? De combinatie sluiers en pleco?
Het houden van een bodembedekken op de voorgrond is vast mogelijk maar ben bang dat je dat had moeten doen voordat de vissen in de bak zaten hihi
 
Sagittaria subulata hield zich goed staande tussen mijn sluiers, maar werd uiteindelijk een cm. of 30 hoog en kan daardoor niet echt een voorgrondplantje genoemd worden. Het is wel mogelijk om de grotere stekken te verwijderen en de jonge scheuten te laten zitten.

Houd er wel rekening mee dat er veel vuil tussen blijft hangen.
 
Ik heb ze ook in diverse nano bakjes met led van SF erboven en toch blijven ze klein tot max 5 cm.
in de 80 cm met veel meer licht willen ze vreemd genoeg zo 10 cm hoog worden dus de oorzaak is me eigenlijk onbekend.
Je zou denken dat ze door minder licht in de nano bakjes hoger zouden worden.
 
frederika20 zei:
De combinatie sluiers en pleco?

De meeste aquarianen zullen het afraden deze 2 samen te houden om 2 belangrijke redenen :

- Een pleco durft zich vastzuigen op een goudvis omdat die z'n slijm lekker vindt
- Een pleco is een warmwatervis en een goudvis een koudwatervis.


Nu mijn 3 sluiers, Chinese moren en zwarte telescoop zijn het ondertussen gewend om in een watertemperatuur te vertoeven van 22� � 24,5�C. Enkel wanneer ik een flinke verversing doe zakt de temperatuur tot 21�C. De kampertemperatuur waar het aquarium staat bedraagt amper 20,5�C en de verwarming van het aquarium staat uitgeschakeld (stekker uit stopcontact). Dus ik kan sowieso geen koudwater aan mijn sluiers geven. Volgens een engelstalige site voelen sluiers zich wel goed in een watertemperatuur tussen de 18�C en 24�C en zouden ze het zelfs enkele weken uithouden in water van meer dan 30�C als het moet dus op dat vlak zijn het flexibele sterke visjes.

De pleco van zijn kant houdt het liever boven boven de 20�C en ideaal zou tussen de 23�C en 26�C zijn. Tijdelijk zou hij het ook uithouden in water van 18�C maar dan ga je em niet veel meer zien bewegen.

Ooit heb ik tijdens het verversen toen ze nog in een kleiner bakje zaten de fout gemaakt van koud water te gebruiken (13�C). Dus de helft was 13�C en de andere helft 22�C, dus de uiteindelijk temperatuur zal zo ongeveer rond de 17 � 18�C geweest zijn. Voor de sluiers leek dit geen probleem maar even dacht ik dat mijn pleco het loodje ging leggen want die bewoog niet meer, zelfs niet toen ik er met mijn vinger tegen aan tikte. Heb toen wel effe schrik gehad maar na een paar uurtjes toen het water weer boen de 20�C uitkwam begon hij weer te bewegen. Sindsdien ben ik veel voorzichtiger met mijn waterverversingen.
Dit is nu ondertussen al 3 maand geleden en ondertussen is de pleco al 2cm gegroeid dus echt ziek is hij er niet van geworden van die ene keer.

Qua PH, GH en KH kunnen de pleco en de sluiers wel in hetzelfde water leven. Bij mij fluctueert de PH tussen de 7 en 7,5, de GH=8 en de KH=7.

Nu heb ik de pleco nog nooit zien zuigen aan de sluiers, het omgekeerde heb ik wel al gezien. Wanneer ik de pleco een algentablet toegooi of een komkommer zorg ik er eerst voor dat op het wateroppervlak wat voer drijft voor de sluiers. Eens dat op is storten ze zich in de diepte richting de pleco die van zijn tablet aan het genieten is en dan gebeurt het wel eens dat de sluiers aan de pleco zijn kop zuigen :)
Deze schrikt dan eventjes en zwemt een paar cm weg om vervolgens terug te keren naar zijn tablet.

Eigenlijk gaan deze twee soorten wel samen maar je moet het een beetje in het oog houden want er zijn risico's.

Om het nu nog straffer te maken, er zwemmen ook corydoras panda bij (6 stuks). Het gevaar bestaat dat een sluier er zo ��ntje zou willen inslikken en waarbij de panda zich met zijn stekels klem zet in de keel van de goudvis. Heb daar al een filmpje van gezien dus het kan. Doch, de sluiers kijken er niet naar om en de corydoras zijn veel sneller. Eenmaal heb ik eens gezien dat een sluier zat te grondelen vlak naast een corydoras. Deze laaste bleef onbeweeglijk op de bodem liggen en plotseling schrok de sluier van 'iets' en kon die niet rap genoeg weg zwemmen.
Ik vermoed dat de corydoras gif moet uitgescheiden hebben langs zijn kieuwen waardoor de sluier is geschrokken :)

Corydoras panda en pleco gaan wel goed samen, de pleco ligt soms middenin het schooltje te rusten op de bodem terwijl de panda's over hem heen zwemmen. Watertemperatuur voor de corydoras panda is tussen de 18� en 25�C dus dat zit ook snor.
 
Zoek de pleco :) Rechts onderaan zie je nog wat rest van het bosje Pogostemon helferi

IMG_0113.JPG


De Cabomba rechts ga ik nog verwijderen en vervangen door een ander mooi middengrondplantje dus als iemand suggesties heeft.

Sluiers, pleco en corydoras in strijd voor een tabletje :)

IMG_0114.JPG


IMG_0115.JPG



IMG_0116.JPG


IMG_0117.JPG
 
Je hebt mooie vissen maar vind de combinatie van corydoras, sluiers en een pleco wel gevaarlijk..
 
Het is gewoon iets wat ik in de gaten moet houden en bij problemen zal ik een partij moeten wegdoen...
 
De combinatie van koud watervissen en tropische vissen in een aquarium met tropische planten is wat mij betreft een hele slechte. Je Plecostomus heeft een hogere temperatuur nodig en je Corydorassen hebben ook liever 25 graden. Je sluierstaarten hebben het liefst een temperatuur die onder de 20 graden ligt. Je kan afwachten tot er problemen komen maar ik denk dat je altijd ervoor moet zorgen dat je vissen in een zo gunstig mogelijke situatie door jou gehouden worden. Die zie ik hier niet.

Maak een keuze en ga op een goede manier koudwatervissen houden of kies voor tropische vissen die je verantwoord houdt. Lees je daarbij van te voren goed in . Je Plecostomus kan 35 cm worden en de Corydoras panda blijft klein. Is niet een geweldige combinatie!

Succes en hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik geef je gelijk hoor Jos maar hoe kan je je aquariumwater onder de 20�C houden ? Dan moet je al een soort koelinstallatie bouwen ofzo...
Ik denk dat goudvissen sowieso geen aquaruimvissen zijn maar in een vijver horen. Nu heb ik een nicht die in haar tuin een enorme vijver heeft waar ze eventueel wel in zouden kunnen maar dan vraag ik me af of chinese sluiers onze winters zouden kunnen overleven ? In die vijver zitten nu een paar ko�en maar ik vermoed dat die combinatie wel geen probleem zal zijn.

Wat de corydoras en pleco betreft, heb ergens gelezen dat de maximum levensduur van corydoras rond de 3 � 4 jaar is, dan gaat mijn pleco nog geen 35 cm zijn hoor :)
 
Ik heb ook zo'n pleco en ik heb hem gekocht toen hij 3 cm was, ik heb hem nu 2 jaar en nu is hij al 25 cm en hij blijft groeien.
Hij zit nu in de bak van mijn vader .
En graven kunnen ze als de beste.
En ik heb je pleco gevonden op die foto :p
 
En ik heb Corydorassen die al zeker 12 jaar oud zijn......


Hobbygroet,
Jos Hut
 

Terug
Bovenaan