Welke voeding en supplementen mogen niet ontbreken bij Garnalen?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
Ik heb een 60 liter bakje met sinds deze week 50 Vuurgarnalen.
Verder wonen er 4x Appelslak en een hele hoop Torenslakjes in.

Ik wil graag zo'n goed mogelijke zorg geven aan ze.

Momenteel heb ik qua voer alleen nog JBL Novoprawn voor de garnaaltjes.

Welke voeding mag zeker niet ontbreken?
Wil graag afwisselen namelijk.

En qua mineralen/supplementen,....kan ik daar ook iets mee doen?
Of is dat niet nodig?

Verder nog aanraders, tips etc. ?
 
Catappablad is ook wel heel goed om voor ze in de bak te hebben.
Had het al eerder aangegeven maar je kan het beste de temperatuur wat lager zetten hoor.
Kan het artikel niet meer vinden maar hoe warmer het water is hoe meer mannetjes er tussen de nakweek zitten en sneller ze doodgaan.
Weet niet hoe de kwaliteit van je garnalen is maar zou zonde zijn als meer dan de helft van de nakweek bleke mannetjes zijn bv.
 
Mijn garnalen (en vooral de vuurtjes en de taiwan bees) zijn echt gek op brandnetelbladeren. Dat is hier de favoriet qua groenvoer.

Ik droog de bladeren en voor ik ze serveer kook ik ze even. Het koken is optioneel maar ik heb al gemerkt dat ze veel sneller beginnen eten wanneer ik de blaadjes 5 a 10 seconden laat koken.
Ongekookte blaadjes beginnen ze meestal maar de dag erna te eten maar als ik ze 'zacht' kook starten ze onmiddellijk.
Ergens lijkt het me logisch: na een paar seconden koken ruikt het kookwater veel sterker dus niet alleen zijn de blaadjes zachter, ze ruiken ook sterker.

Ook met zaken als wortel, courgette en paprika merk ik dat ze sneller eten van zacht gekookte schijfjes.
Lijkt me ook iets smakelijker dan wanneer ze moeten wachten tot ze zacht worden door in het water te weken....

Ik vind het een kleine moeite dus ja...

:juggle:

En qua mineralen/supplementen,....kan ik daar ook iets mee doen?
Of is dat niet nodig?

Ik voeder zoals aangegeven groenvoer icm "garnalenkorrels". Ik heb een paar varianten gekocht en wissel wat af. Sommige zijn geschikt als hoofdvoer, andere als aanvullend voeder.
Ik denk dat je icm catappa dan wel voorziet in de nodige mineralen en vitamines.
 
En misschien is het niet nodig maar ik verwijder meestal de schil van gekochte groenten (komkommer, paprika, ...) omdat ik wat schrik heb voor resten van sproeistoffen of andere middeltjes die gebruikt worden tijdens kweek en verpakking van de groenten...
Zeker bij zaken die ik rauw in de bak doe let ik daar extra op...
 
Kan het artikel niet meer vinden maar hoe warmer het water is hoe meer mannetjes er tussen de nakweek zitten en sneller ze doodgaan.
Weet niet hoe de kwaliteit van je garnalen is maar zou zonde zijn als meer dan de helft van de nakweek bleke mannetjes zijn bv.

Bleker omdat het mannetjes zijn of zelfs blekere mannetjes door de hogere temperatuur?
Wat vind jij dan ideaal?
22 graden of nog lager? En verschilt dat per soort?
 
Ik heb verschillende potjes voer gestampt en dat gemixed zodat er van alles in zit in elk geval en soms geef ik wat blad.
 
Dat zij bij hogere temp sneller doodgaan is bekend want dan gaat de stofwisseling sneller. Of je dan ook meer mannen krijgt durf ik niet te zeggen.
 
Bleker omdat het mannetjes zijn of zelfs blekere mannetjes door de hogere temperatuur?
Wat vind jij dan ideaal?
22 graden of nog lager? En verschilt dat per soort?

Bleek omdat het mannetjes zijn bedoel ik,is meestal zo vergeleken met de dames. (bij garnalen dan) ;)
22 graden is over het algemeen de temperatuur die kwekers aanhouden maar lager is zeker met vuurtjes geen probleem.

Dat zij bij hogere temp sneller doodgaan is bekend want dan gaat de stofwisseling sneller. Of je dan ook meer mannen krijgt durf ik niet te zeggen.

Kan het artikel niet vinden maar is niet zo lang geleden onderzoek naar gedaan,staat precies bij met welke temperatuur de verhouding man vrouw is.
Lager waren het meer vrouwtjes en dacht rond de 22 graden half om half en warmer meer mannen.
 
Bleek omdat het mannetjes zijn bedoel ik,is meestal zo vergeleken met de dames. (bij garnalen dan) ;)
22 graden is over het algemeen de temperatuur die kwekers aanhouden maar lager is zeker met vuurtjes geen probleem.

Ik dacht het maar begon te twijfelen.
Zie je dat verschil ook bij taiwan bee garnalen of is het kleurverschil daar minder uitgesproken?
Bij mijn vuurtjes zitten een paar blekere mannetjes maar bij de tb's zie ik dat minder...
De temperatuur in mijn huis schommelt teveel in de winter dus heb nu verwarming in alle bakken.
Rond de 22 inderdaad.
Je taiwannertjes zitten toch ook op 22 graden, hé of heb ik het fout?
 
Zie je dat verschil ook bij taiwan bee garnalen of is het kleurverschil daar minder uitgesproken?
Bij mijn vuurtjes zitten een paar blekere mannetjes maar bij de tb's zie ik dat minder...
22 graden klopt.

Ik was net nog een edit aan het doen dus denk dat je dit stuk niet hebt gelezen?

Maar natuurlijk: mocht je het eerder bewust genegeerd hebben is dat geen probleem hoor... :juggle:
 
Ik ga de verwarming vanavond nog lager zetten.
Staat op 26 graden ingesteld, maar in het aquarium wordt het niet warmer dan 24 graden.
Ik hou het dan tussen de 22 en de 23 graden.
Dat is beter lijkt me?
 
De thermometers ( de twee goede) geven beide 23 graden aan.
Is het de hele tijd op gebleven vandaag.

Verder heb ik er een tweede Superfish aquaflow 100 in gedaan.
Nu dus max 400 liter per uur op 60 liter ( bak is 60x30x35 ).
Dat zal na enige tijd vast wat afnemen nog, de doorstroming.
Is nu ook niet mega veel, maar 400 liter per uur lijkt best veel op een aquarium van 60 liter :D

Nu kan ik tenminste ook om en om de filters reinigen ( wees gerust, ik weet hoe het moet :) ).
En heb ik altijd back up.

Plus dat er ook 5 Appelslakken in die bak zitten, deze vervuilen ook natuurlijk.

En er zitten zeker 100 Torenslakjes in.
Deze slakjes spaar ik op voor het grote aquarium wat deze maand nog gaat komen als het goed is.

Dus denk dat dat tweede filter zeker geen kwaad kan.

Er zijn speciale garnalenfilters.
Maar daar kan ik niet mee overweg.
Vreselijk irritant vond ik ze (Dennerle).
Ligt niet aan de filters hoor, maar aan mij.
De Superfish filters zouden niet geheel garnaal vriendelijk zijn las ik.
Er zijn zat planten etc in het aquarium, dus denk dat het wel wat meevalt.

Ik heb wat meer soorten voer besteld voor de garnalen.
Ook voor eventuele baby garnaaltjes .
Van de 50 Vuurtjes heb ik zeker twee zwangere gezien.
Zou mooi zijn als er wat jongen overleven :)
Maar door de dichte beplanting zal ik ze als ze zo klein zijn niet zo snel spotten denk ik.
We zien het wel :)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn speciale garnalenfilters.
Maar daar kan ik niet mee overweg.
Vreselijk irritant vond ik ze (Dennerle).
Ligt niet aan de filters hoor, maar aan mij.
De Superfish filters zouden niet geheel garnaal vriendelijk zijn las ik.
Er zijn zat planten etc in het aquarium, dus denk dat het wel wat meevalt.

Je bent niet de enige die de hoekfilters irritant vindt hoor,ben er zelf ook van afgestapt! ;)
Het beste zijn van die dubbele sponsfilters want er kunnen nog zoveel planten in een bak staan,garnalen hebben altijd de voorkeur om op en in een filter te kruipen.
Er kunnen altijd wel wat garnalen doodgaan natuurlijk en hoeft ook geen ramp te zijn maar is zonde als je dan zo je best doet net als in jouw geval om de garnalen het beste te bieden dat ze door het filter opgezogen worden en in kleine stukjes er weer uitkomen natuurlijk.
 
Ben der ook niet van nee, met garnaaltjes gebruik ik altijd sponzen samen met goede luchtpompen, nauwelijks onderhoud aan ook..
Als je niet houd van luchtpompen zijn er nog andere sponsfilter-opties, zo'n Turbo-pomp van Aquael bv.. aardig goede ervaringen mee.
 
Verder heb ik er een tweede Superfish aquaflow 100 in gedaan.


Ik heb bij de kikkertjes er ook 2 draaien m,aar ze zijn niet garnalenproof. Ze kunnen via de ingang bij het snoer erin komen en dat heb ik afgedicht met een plukje filterwatten en om de bodem een stukje pantykous. Kleintjes kunnen er ook in bij het regelschuifje en daar heb ik een stukje sateprikker in geduwd die er iets uitsteekt.
 
Je bent niet de enige die de hoekfilters irritant vindt hoor,ben er zelf ook van afgestapt! ;)
Het beste zijn van die dubbele sponsfilters want er kunnen nog zoveel planten in een bak staan,garnalen hebben altijd de voorkeur om op en in een filter te kruipen.
Er kunnen altijd wel wat garnalen doodgaan natuurlijk en hoeft ook geen ramp te zijn maar is zonde als je dan zo je best doet net als in jouw geval om de garnalen het beste te bieden dat ze door het filter opgezogen worden en in kleine stukjes er weer uitkomen natuurlijk.

Die sponsfilters heb ik wel eens gezien.
Maar zorgen deze niet voor bubbeltjes aan het oppervlak?
Dan heb je toch ook zo'n lawaaipomp nodig, die voor de lucht zorgt?
 
Ben der ook niet van nee, met garnaaltjes gebruik ik altijd sponzen samen met goede luchtpompen, nauwelijks onderhoud aan ook..
Als je niet houd van luchtpompen zijn er nog andere sponsfilter-opties, zo'n Turbo-pomp van Aquael bv.. aardig goede ervaringen mee.

Heb je daar een voorbeeld van?
 
Verder heb ik er een tweede Superfish aquaflow 100 in gedaan.
Ik heb ook zo'n filter in een bakje waar garnalen in zitten (zonder enige vorm van bescherming moet ik eerlijk zeggen).
Zelf nog nooit vermorselde of fijngehakte garnalen gezien, maar wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren.
Of ik heb gewoon hele slimme garnalen ;)k
 
Ik heb de Aquael Turbo 500 besteld.
Hoe stap ik het beste over met de filters nu?

Ik plaats daarover even een nieuw onderwerp.
Wat makkelijker ;)
 
Zelf nog nooit vermorselde of fijngehakte garnalen gezien, maar wil niet zeggen dat het niet kan gebeuren.

Fijngehakte garnaaltjes (zeker jonkies) zie je doorgaans niet zo snel denk ik... :juggle: (of je moet heel aandachtig kijken) ;)
Lijkt me dat je filter dan gewoon een wolkje fijn stofvoer uithoest dus dat zie je niet altijd.
Ik weet niet als je bvb waaierhandjes hebt, maar dan weet je nu ineens waarom die zo graag voor de uitstroom zitten: Het filter is een beetje een foodblender voor hen.

:D :D

Ongetwijfeld verdwijnen eventuele brokstukken heel snel in allerlei mondjes.
 
Fijngehakte garnaaltjes (zeker jonkies) zie je doorgaans niet zo snel denk ik... :juggle: (of je moet heel aandachtig kijken) ;)
Lijkt me dat je filter dan gewoon een wolkje fijn stofvoer uithoest dus dat zie je niet altijd.
Ik weet niet als je bvb waaierhandjes hebt, maar dan weet je nu ineens waarom die zo graag voor de uitstroom zitten: Het filter is een beetje een foodblender voor hen.

:D :D

Ongetwijfeld verdwijnen eventuele brokstukken heel snel in allerlei mondjes.
Dan even een misschien domme vraag van mij, en ja maak daar ook maar een mental note van, maar hoe weten anderen dan dat dit filter kleine garnalen maalt tot garnalensoep?
 
Ik kan/wil niet voor een ander spreken maar heb in het begin met zo'n filtertje gezeten en kwam ik stukjes garnaal tegen in het uitstroombuisje bv.
 
Ik kan/wil niet voor een ander spreken maar heb in het begin met zo'n filtertje gezeten en kwam ik stukjes garnaal tegen in het uitstroombuisje bv.
Dat waren vast garnalen van de chinees die je zoon niet wou hebben :Dk

Maar jij hebt het dus daadwerkelijk gezien. Heb ook nooit gezegd dat het niet gebeurd, alleen dat ik het nooit heb gezien. Misschien toch tijd voor een bril :!
 
Dan even een misschien domme vraag van mij, en ja maak daar ook maar een mental note van, maar hoe weten anderen dan dat dit filter kleine garnalen maalt tot garnalensoep?

Hehe.
:D

Mijn mental note was eigenlijk al gemaakt en bevat momenteel volgende informatie:

-Er was waarschijnlijk eens iemand die vol enthousiasme zat te kijken naar één van zijn/haar eerste kleine minigarnaaltjes terwijl het zijn eerste stapjes zette. Het kleine dreumesje verkende de bovenkant van het filter. Ineens zag hij/zij het garnaaltje in de opening van het snoer verdwijnen en zag het nooit meer (in één stuk) terugkomen.

-Er was effectief ook eens een genaamde Seabait die blijkbaar het volgende ervoer:
Ik kan/wil niet voor een ander spreken maar heb in het begin met zo'n filtertje gezeten en kwam ik stukjes garnaal tegen in het uitstroombuisje bv.

-er waren vermoedelijk ook wat mensen bij wie de kweek maar niet leek te lukken tot ze wat restjes in de pompkamer van het filter vonden.

-Er zijn daadwerkelijk ook veel mensen die ze in een extern filter vinden waar ze overleven omdat ze niet bij de bewegende pompdelen kunnen komen. Maar ze zitten wel gevangen in de pot.

-...

;)

Maar ik heb een extra mental note aangemaakt die zegt dat bovenstaande mental note vooralsnog gebaseerd is op 'horen zeggen'.
Of ik er perse een eigen ervaring aan wil koppelen?
Daar moet ik toch nog eens goed over nadenken eerlijk gezegd... :D
 
Ik heb nooit gemalen garnalen gezien maar meteen van begin af aan een shrimpguard gebruikt en in andere bakken sponsfilters, waarom het wiel opnieuw uitvinden als anderen dat al hebben gedaan?:brk
 
Ik heb nooit gemalen garnalen gezien maar meteen van begin af aan een shrimpguard gebruikt en in andere bakken sponsfilters, waarom het wiel opnieuw uitvinden als anderen dat al hebben gedaan?:brk

Maar ik zit nu wel safe dus met de Aquael turbo 500?
 

Terug
Bovenaan