Welke vissen kunnen een aquarium delen met zwarte goudvissen ?


Herbstnebel

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2015
Berichten
999
Locatie
Provincie Oost-Vlaanderen
Hallo,

Heb hier een Juwel Rio 180 met internal Bioflow 3.0 filter en een externe Fluval 206 filter.
Alles moet nog geinstalleerd worden en ingedraaid etc...

De toekomstige aquariumbewoners zijn 3 moor goudvissen van ongeveer 6cm lang (op dit moment) en een common pleco ook van die lengte. Deze zitten voorlopig nog in een 25 literbak.

In het nieuwe aquarium zou ik het waterverwarmingselement willen instellen op 22�C. Kampertemperatuur is overdag meestal tussen de 20 � 21�C. Bij een warme zomer kan dit oplopen tot 26�C en 's nacht in de wintermaanden kan die dalen tot 18�C. Bij lagere temperatuur schiet de centrale verwarming in gang.

In het aquarium zou ik ook wat waterplanten willen houden zoals

- Vallisneria
- Cabomba
- Waterpest
- Javamos

eventueel aangevuld met rode lotus (als het lukt)

Nu is mijn vraag of ik daar nog andere aquariumbewoners kan/mag bijplaatsen zoals de paradijsvis en/of garnalen. Zijn er mensen die enige ervaring hebben met deze combinaties ? Heb gelezen dat de paradijsvis tamelijk agressief is naar andere (kleinere vissen) en dat garnalen door de meeste vissen aanzien worden als voer.
 
De instelling van het verwarmingselement op 22� heb ik gekozen opdat ik er zeker van wil zijn dat de temperatuur minstens 20� blijft (voor de pleco). Heb ergens gelezen dat je staafverwarming altijd 2� hoger moet instellen dan de gewenste watertemperatuur afhankelijk van de plaats en omgevingstemperatuur van het aquarium. Ik moet daar nog wat mee experimenteren hoe ik deze best afstel. Er hangt een digitaal thermometertje in aan de andere kant dan het verwarmingselement dus ik zie wel hoe dat verloopt.
 
Je kan geen andere dieren meer plaatsen.

Deze vier vissen vervuilen allen behoorlijke worden behoorlijk groot.

Inhoud: 180 liter
Afmetingen aquarium:
Lengte: 101 cm
Breedte: 41 cm
Hoogte: 50 cm

Paradijsvisen worden fel in te warme bakken omdat ze dan constant in de paarstand staan. Bij 16-22 graden heb je geen enkel probleem met deze sub-tropische soort.
 
Oke het zijn enorme vervuilers. Maar wordt dit probleem niet grotendeels verholpen door mijn 2 filters of doet het er niet toe hoeveel er ge�nstalleerd zijn ?
 
Het helpt wel iets maar voor elke vis die je hebt moet je minimaal 50 liter rekenen maar liever meer.

De netto inhoud van jou bak is 180 liter en daar gaat nog makkelijk 20 liter vanaf ivm de bodem en decoratie, en dan blijft er nog 160liter over. En dat is 40 liter per vis dus vrij krap.
 
Garnalen zou gewoon voer worden denk ik, aangezien de goudvissen een flinke bek hebben!
 
Qua decoratie zal het miniem zijn. Enkel de waterplanten en een groot stuk drifthout. Mss 2 middelgrote da zie ik nog wel. Ben er wel nog niet uit welke bodembbodembedekking ik zal nemen. Beide vissoorten houden van zand maar kweetnie of dat werkt met de beplanting. Mss een combinatie van half zand en half grind of enkel grind als het voor de vissen niet uitmaakt.
 
Ik zou enkel zand doen, dat is voor de sluiers het beste en ook planten willen daar best in staan. Houd er wel rekening mee dat sluiers plantenslopers kunnen zijn ;)

Qua vissen zou ik zeker niks meer er bij doen. Alhoewel de nieuwe bak al veel beter is dan die 25L bak, vind ik ook dat eigenlijk te klein voor sluiers, ook voor telescoopogen die toch behoorlijk groot kunnen worden. Dus nee, zou er niks meer bij doen.
 
Ik heb ze wel groter gezien dan deze.
40bFhPSXdT1qNvOtxSiGRJmbpl1zMivn.jpeg
 
Als je er drifthout in doet,kijk dan uit voor scherpe randen.
Door hun bolle ogen kunnen ze zich goed bezeren.
Ik zelf heb 2 rio 180 staan.
In elke bak zitten 3 sluiers.
In de ene bak laten ze me planten wel staan en de andere bak kan ik elke
dag weer de planten re organiseren pfff(de donderstralen)
Heb daar ook wat sterke planten zoals varens en anubias.
Cabomba begin ik niet meer aan,want dat hebben de drommels het binnen een minuut er uit.
 
Bedankt voor de tip van die scherpe randen, had dat ondertussen op een andere site ook al gelezen.
Jammer dat het niet lukt met die cabomba, vind dat net zo een mooie plant.
 
Heb de rio 180 mits bijbetaling kunnen omruilen voor een vision 260. Dat geluk heb je als alles nog in de verpakking is h�.

Nu met 260 liter zullen die 4 sjarels wel genoeg plaats hebben hoop ik.
 

Terug
Bovenaan