welke vissen kunnen bij vuurgernalen?


rowanman

Well-known member
Lid geworden
14 januari 2019
Berichten
130
Leeftijd
21
ik heb net een nieuw aquarium en heb al wel wat ervaring met aquaria.
ik wil daar graag vuurgarnalen in doen, en dan nog wat vissen die makkelijk voortplanten en een vissengroep.
wat grotere vissen of uniek vissen zou ik leuk vinden, wat raden jullie aan?
de bak is 60 cm en 80L en op de achterwant zit mos (dat moet nog groeien, net geplant)

Foto op 14-01-19 om 15.12.jpg
 
oh.... weet jij grotere garnalen waar meer bij kan die ook makkelijk voortplanten?
 
oh.... weet jij grotere garnalen waar meer bij kan die ook makkelijk voortplanten?
naar mijn weten niet in zoetwater. Tenzij je naar de echt grote garnalen uit Kameroen gaat. Of waaiergarnalen maar die planten zich niet echt voor in de bak. Wat bedoel je met grote vissen? want er kunnen niet echt grote vissen in een 80liter bak.
 
Naar mijjn idee kan er best veel bij vuurgarnalen. Al zal er wel eens een jong opgegeten worden. Als je veel mos hebt en verstop plekjes houden ze zich wel in stand.

Zeker kleine visjes die in zon bak kunnen hebben niet zon grote bek.

Soorten Rasboras en boraras kunnen. Corydoras ook of otocinclus. En ringbandsnoekjes. En kleine bijlzalmpjes ook wel.

Betta of goerami hangt beetje af van het karakter maar met veel garnalen en verstopplekjes heb ik goede ervaringen. Ze eten bij mij geen grote garnalen.
 
kjell ik wil ff zeggen dat ik je een goeie hulp vind! zeker omdat de info die je geeft niet gebaseerd is op dingen die mensen denken maar omdat het gebaseerd is op jouw ervaring lokaal gaat het recht tegen wat alle anderen zeggen in. echt top!!
 
Haha dankjewel! Nu heb ik nog lang niet zoveel ervaring als anderen hier hoor.
Maar als je net van je maanvissen afgestapt bent en nu dan ook niets bij vuurgarnalen kan werkt het wel erg demotiverend.

Als je dure garnalen wil gaan kweken zou ik er zeker geen vissen bij zetten. Maar vuurgarnalen kweken nog harder als guppen.

Voor een leuk gezelschapsbakje is dat dus prima te doen. Zeker als je met een flinke groep garnaaltjes begint. Ik heb zelf als eerste de garnalen erin gedaan en pas later de visjes. Maar sommige doen het andersom.

Het is ook beetje proberen en zoals je al aangaf wil je wel iets aan risico nemen.
 
Ik sluit mij aan bij de mening van Kjell. Ik heb in tijde gestart met 10 vuurgarnaaltjes in een bak met rasboras, tetras, corys, plattys en een ansistrus. Intussen is de populatie garnalen geëxplodeerd (ontelbaar). Als je de garnalen voldoende schuilplaatsen heeft in de vorm van planten en spleten tussen stenen komt dat zeker goed.
Met gouramis en bettas heb ik minder ervaring. Maar die garnaaltjes zijn verdomd rap, ik betwijfel of een betta ze kan bijhouden.
 
hahaha ja het mos moet nog groeien, dan kan ik beter even wachten met garnalen of niet?
 
Natuurlijk zullen er best een aantal kleine garnaaltjes overleven als je die met vissen houdt maar ja zelf heb ik de garnalen apart zonder medebewoners. Hou er rekening mee dat alles wat in de bek past als prooi zal worden gezien;)
 
hahaha ja het mos moet nog groeien, dan kan ik beter even wachten met garnalen of niet?

Ik zou de bak sowieso 4 weken laten in draaien. Dan is je mos wss wel gegroeit. En dan garnalen erin. En dan 1 a 2 weken later de eerste visjes. Alles tegelijk is niet zo handig ipv nitriet etc.
 
Naar mijn ervaring hangt ook echt heel erg veel af van de omstandigheden in het aquarium en het `karakter` van de vissen. Ik heb nu een bak met cory`s, oto`s en een flinke school zwarte neons en de garnalenpopulatie groeit nog steeds hard. Maar ik heb ook citroentetra`s gehad, die qua formaat vergelijkbaar zijn met de zwarte neons, die in groepsverband zelfs op volgroeide garnalen gingen jagen. Bij een kennis, die ook citroentetra`s heeft, laten ze de garnalen juist weer met rust. Mijn citroentetra's kwamen net uit de winkel, dus het kan bijvoorbeeld best dat ze te weinig te eten hebben gehad en door de honger achter prooien aangingen, waar ze normaal niet op zouden jagen.

Als je vissen voldoende ander voer hebben en de garnalen genoeg plekjes om zit te verstoppen moet het m.i. goed mogelijk zijn om ze samen te houden.
 
ik wil daar graag vuurgarnalen in doen,

Nog niet aan bod gekomen maar het filterhuis èn het filter zijn ongeschikt voor garnalen.
Ze kruipen je massaal in het filterhuis en dit filter is zonder aanpassingen een soort 'shredder' voor garnalen.
Ik raad je aan het filterhuis te verwijderen en een garnalenproof filter aan te schaffen, alhoewel je het bijgeleverde filter ook kunt aanpassen.


ik bedoel gouramies ofzo
Welke gouramies? Volgens mij is alleen de Colisa chuna geschikt voor dit bakje.



Corydoras ook of otocinclus
Otocinclus niet in een 'verse' bak zetten, een maand of 6 wachten zodat zich aufwuchs kan ontwikkelen. Ze zijn zeer lastig over te wennen op commercieel voer. Bijvoeren met bv courgette kan maar is niet afdoende.
 
Ik raad je aan het filterhuis te verwijderen en een garnalenproof filter aan te schaffen, alhoewel je het bijgeleverde filter ook kunt aanpassen.


Dat huis heb ik als een ramp ervaren en doe kun je het beste verwijderen inderdaad. Dat is wel een nadeel van deze bakken.
 
Hier gingen garnalen met de meeste kleinere vissen wel goed samen. Mijn betta heeft daarentegen vrij rap mijn hoeveelheid vuurgarnalen volledig uitgeroeid, ook in een vrij beplante bak
 
Je vroeg om unieke vissen toch? alle aangeraden vissen zijn niet echt uniek maar dat is mijn mening. Er kan best veel bij garnalen maar alles zal uiteindelijk ze eten. ALs ze genoeg jonkies maken en er zijn genoeg verstop plekken is dat geen probleem. Ik zou je bestand als je er vissen bij stopt langzaam per vissoort opbouwen. Dan kan ze zien hoeveel garnalen er verdwijnen en hoeveel erbij komen. Ook misschien eerst de garnalen aan de kweek krijgen is handig. Dus een maandje wachten is wel slim.
kjell ik wil ff zeggen dat ik je een goeie hulp vind! zeker omdat de info die je geeft niet gebaseerd is op dingen die mensen denken maar omdat het gebaseerd is op jouw ervaring lokaal gaat het recht tegen wat alle anderen zeggen in. echt top!!

Niks mis mee, maar zoals als jij het noemt: 'ervaring lokaal' geldt niet altijd. Vissen gedrag verschilt per vis. Zoals sommige ook aangeven zullen beta's / gourami's best je hele populatie garnalen kunnen uitroeien. Dit verschilt echter per vis. Sommige zijn gewoon agressiever.
Ook otocinclus en ringbandsnoekjes eten wel eens garnalen. Hetzelfde geldt voor neon tetra's die de eieren onder de garnalen hun buik eten. Lokale ervaring is opzicht goed advies maar het verschilt per bak. Dus in het algemeen eten alle vissen garnalen. Je kan het uitproberen en heel vaal zal het goed gaan.
 
Je vroeg om unieke vissen toch? alle aangeraden vissen zijn niet echt uniek maar dat is mijn mening. Er kan best veel bij garnalen maar alles zal uiteindelijk ze eten. ALs ze genoeg jonkies maken en er zijn genoeg verstop plekken is dat geen probleem. Ik zou je bestand als je er vissen bij stopt langzaam per vissoort opbouwen. Dan kan ze zien hoeveel garnalen er verdwijnen en hoeveel erbij komen. Ook misschien eerst de garnalen aan de kweek krijgen is handig. Dus een maandje wachten is wel slim.


Niks mis mee, maar zoals als jij het noemt: 'ervaring lokaal' geldt niet altijd. Vissen gedrag verschilt per vis. Zoals sommige ook aangeven zullen beta's / gourami's best je hele populatie garnalen kunnen uitroeien. Dit verschilt echter per vis. Sommige zijn gewoon agressiever.
Ook otocinclus en ringbandsnoekjes eten wel eens garnalen. Hetzelfde geldt voor neon tetra's die de eieren onder de garnalen hun buik eten. Lokale ervaring is opzicht goed advies maar het verschilt per bak. Dus in het algemeen eten alle vissen garnalen. Je kan het uitproberen en heel vaal zal het goed gaan.

allemaal helemaal gelijk in, en zoals u zegt zijn de genoemde visjes allemaal wat gewoontjes. weet u wat bijzonderdere leuke vissen?
 
Aangezien je wat grotere vissen wil ~5 cm die wat specialer zijn en ook in je aquarium kunnen zou je kunnen kijken naar killivissen. Zijn echt super veel soorten van maar aangezien ik het gevoel heb dat je nog niet mega veel ervaring hebt met aquaria zou ik het bij de makkelijkere soorten houden zoals de aphyosemion australe(maar zoals bij bijna elke vis wat in zijn bek past eet die op en hij zal dus garnalen eten)
 
allemaal helemaal gelijk in, en zoals u zegt zijn de genoemde visjes allemaal wat gewoontjes. weet u wat bijzonderdere leuke vissen?
Wellicht eens kijken op de site van een groothandel zoals www.ruinemans.com Daar halen veel winkels (hier in de buurt wel in ieder geval) hun vissen vandaan. Kun je zien wat je leuk vind en daarop verder googelen en hier vragen stellen over specifieke soorten. Bij je LFS kun je dan vragen of ze te bestellen zijn en hoe duur ze zullen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik ken niet veel kleine unieke vissen die ook met garnalen gaan. Er is een zoetwaternaaldsoort van rond de 2cm die ik bij garnalen aandurf. maar je ziet ze niet vaak en ze zijn erg lastig om te houden omdat ze non stop levend voer moeten kunnen eten.
 
oke
wat zijn mooie uniek vissen (hoeft iet perse samen te kunnen met garnalen)
 
Voor killivissen die beschikbaar zijn zou je even op Ruinemans kunnen kijken dit is de groothandel van de meeste aquariumwinkels in mijn ervaring.(https://www.ruinemans.com/nl-NL/195/tandkarper.html)
Wil je voor andere soorten kijken dan is aquabid een goede plek om te zoeken alleen dan moet je wel zelf de vissen op laten groeien omdat je dan eitjes koopt.
Daarnaast moet je opletten dat sommige killivissen wat meer aandacht nodig hebben met verzorging.
 
Ik heb hier:
8x corydoras julii;
35 tetra's (mix tussen neons en vuurtetra's);
1 honinggoerami.

In juli 2018 kocht ik 25 garnalen bij een hobbykweker. Ik heb er nu meer dan 200 in het aquarium zitten. Als je genoeg planten hebt dan overleven de baby's het echt wel. Daarnaast fokken ze als konijnen. Op elk willekeurig moment kan ik zo drie bevruchte garnalen aanwijzen. Je gaat je op een gegeven moment afvragen of je geen grotere roofvis nodig hebt om op ze te jagen. Met andere woorden: houd er niet teveel rekening mee. Zorg dat de volwassen garnalen niet opgepeuzeld kunnen worden. Een beetje anticonceptie in de vorm van roofvisjes is juist gewenst.
 
Ik ken niet veel kleine unieke vissen die ook met garnalen gaan. Er is een zoetwaternaaldsoort van rond de 2cm die ik bij garnalen aandurf. maar je ziet ze niet vaak en ze zijn erg lastig om te houden omdat ze non stop levend voer moeten kunnen eten.

Wel, ik heb deze zoetwaternaaldjes. En juist omdat ze veel levend voer nodig hebben, handig om ze te houden in een bak met een goed kwekend groepje garnalen.
Je ziet ze niet vaak, maar ze zijn wel.héél leuk om te observeren.
Dario Dario of dwergknorgoerami vind ikzelf ook wel leuke visjes om te zien.
 

Terug
Bovenaan