Welke vissen kan ik erbij zetten?


TheLuckeyMan

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2018
Berichten
212
Leeftijd
26
Beste medeleden,

Ik heb zelf een aquarium met schildpadden en corydorassen. Het aquarium heeft een inhoud van 400 liter en is 150 CM breed. Nu wil ik graag gouramis erbij zetten. Mijn voorkeur gaat uit naar de diamant gourami en naar de honing gourami. Echter vind ik het zo lastig kiezen dat ik me afvraag of ik ze niet allebei bij elkaar kan zetten. Dus bij deze: is dat mogelijk?

PS. Als je nog een andere mooie gourami soort weet mag je dat zeker even vermelden ;)
 
Eten die schilpadden geen vissen of planten? Gourami's hebben veel drijfplanten nodig.
Over welke schildpadden hebben we het?



Een totaaltje van je bak zou handig zijn om met jou mee te kunnen kijken.


Twee soorten combineren zou ik niet doen, ondanks dat je bak vrij groot is. De Honinggourami kan een felle opdonder zijn, waar de Diamantgourami eigenlijk een goede sul is. Bovendien kunnen er territoriumproblemen ontstaan als een van beiden een nest aan het blazen is. De Diamantgourami zal dan het onderspit delven.
 
Het gaat hier om muskus schildpadden ( 4 stuks) en corydoras (30-40 stuks). De schildpadden zullen dode vissen denk ik wel opeten maar ze zijn simpelweg gewoon te traag om een vis te grijpen. Daarbij komt ook dat mijn schildpadden voornamelijk op de grond blijven. Ze komen eigenlijk alleen met ademhalen naar boven. Alleen is er 1 die s'nachts nog wel eens aan land komt en 1 die de hele tijd in de filter (fluvel fx6) aan het klimmen is. Muskus schildpadden hebben een schildlengte van 10-12 CM. Ongeveer even lang als een diamant gourami dus. Bedankt voor je reactie en welke soort van de 2 zou jij aanraden.


Ik kan helaas geen foto van de bak sturen want ik ben een paar weken op zakenreis maar als ik terugkom kan ik eventueel wel een fotootje sturen. Voor zover ik weet moet ik alleen nog Drijfplanten in mijn aquarium stoppen. Want heb nu een mix en kunstplanten en gewone planten. Dit omdat de schildpadden er anders nog wel eens aan willen knagen ;). Nogmaals bedankt voor je reactie.
 
Bedankt voor je reactie en welke soort van de 2 zou jij aanraden.
Eerlijk gezegd zou ik er geen bijsteken, er is iets in mij wat zegt 'niet doen'.
Misschien dat een foto van je bak mijn mening zou veranderen.

Als ik dan moest kiezen ging ik voor de de Honinggourami, die hebben niet de lange franjes en zijn een stuk sneller. Maar nogmaals, het lijkt me geen goed idee.
 
Oké, weet je misschien nog een andere leuke schoolvis die ik erbij kan steken?
 
Oké, weet je misschien nog een andere leuke schoolvis die ik erbij kan steken?
Ik heb geen idee, ben niet thuis genoeg in schildpadden.
Er is hier wel iemand die veel schildpadden houdt, dat is @Little.
Ik heb haar/hem al een tijdje niet meer op het forum gezien maar je zou deze persoon eens kunnen benaderen. Zij is hier echt de schildpadden expert op het forum.
 
Zal ik doen, misschien kan ik ook ff een nieuwe topic aanmaken, misschien heeft iemand anders er ook verstand van.
 
Beste medeleden.

Ik heb nu een aquarium van 400 liter met de afmetingen van 150*50*70. Hier zitten 4 muskusschildpadden in en 40-50 corydoras julli ( zo heb ik ze gekocht ).
Echter blijven corydorassen voornamelijk op de bodem en ook de schildpadden zitten heel vaak op de bodem. Nu had ik het idee er een of meerdere vissoorten bij te zetten. Ik dacht zelf eerst aan gouramis maar iemand zei mij dat dat misschien fout kon gaan met de voelsprieten. Dus bij deze: welke vissen kan ik er bij zetten zonder dat er problemen ontstaan. Ik zou zelf graag een groepsvisje willen hebben maar misschien is dit niet mogelijk. Ik sta open voor suggesties! :)
 
Het landgedeelte is niet zo groot maar er kunnen 2/3 schildpadden op, ik heb een eilandje waar ik zand in kan doen waar ze eventueel eitjes in kunnen leggen maar aangezien ik 4 vrouwtjes heb zal dat niet zo snel gebeuren.
 
Het landgedeelte is niet zo groot maar er kunnen 2/3 schildpadden op, ik heb een eilandje waar ik zand in kan doen waar ze eventueel eitjes in kunnen leggen maar aangezien ik 4 vrouwtjes heb zal dat niet zo snel gebeuren.
Hoe hoog staat het water? En welke temperatuur heeft dat (dag/nacht?)
 
Ik laat de temperatuur schommelen tussen 24 en 27 graden.
 
Schiet me nog een vraag binnen. Hoe lang is het water gedeelte?
 
Ik had eerder altijd een waterlengte van 120 CM maar ze zaten zo weinig aan land dat ik maar gewoon een klein rusteilandje heb gehaald een een legeilandje voor eventuele eieren.
 
Beste medeleden

Ik heb een aquarium van 400 liter met 4 muskusschildpadden en 40-50 corydoras. Maar aangezien de corydoras een bodembewoner is (en daar ook blijft) en mijn muskusschildpadden ook relatief veel op de bodem te zien zijn. Wilde ik graag een nieuwe vissoort in mijn aquarium introduceren, die de middelste en bovenste laag bedekken. Ik zat zelf aan gourami's te denken. In een ander topic vroeg ik of ik de honing gourami en de diamant gourami bij elkaar kon zetten. Het antwoord hierop was nee, maar ook werd mij verteld dat het misschien fout zou kunnen gaan. Dus bij deze: kan ik gourami's bij mijn muskusschildpadden zetten en zo nee, welke andere schoolvis(sen) kan ik er wel bij zetten. Mijn aquarium is 400 liter en heeft afmetingen van 150*50*60 (ik weet dat ik in mijn andere topic had gezegd dat het aquarium 70 CM was maar was een typefoutje).
 
Nee. Alles wat bij de schildpadden komt wordt opgegeten.
Daarbij willen schildpadden rust, en dat krijgen ze met 40-50 corydoras niet, laat staan met meer vissen erbij.
Eigenlijk zou je de Cory's en schildpadden moeten scheiden.
 
Maar mijn cory's zijn rustig en mijn schildpadden zijn juist de drukkere beestjes in mijn aquarium.
 
Muskusschildpadden zouden heel rustig moeten zijn, eigenlijk net stenen. Misschien worden ze door de corydoras gestoord, en zijn ze daardoor heel druk.
Sowieso zijn 50 corys in 150cm wel heel veel, zelfs zonder medebewoners.
 
Maar ik heb de schildpadden gehaald bij een man die 20 jaar ervaring had en die zei dat er best cory's bij konden.
 
Maar ik heb de schildpadden gehaald bij een man die 20 jaar ervaring had en die zei dat er best cory's bij konden.
Door opgedane ervaringen zijn mensen tot nieuwe inzichten gekomen. Het klinkt niet alsof deze man met zijn tijd is meegegaan. Ik ben het met @MaestroCygni eens dat het wel erg veel cory's zijn op 150 cm. Denk eerder aan een stuk of 15.

Mijn kennis over schildpadden is nihil, ik kan je wel aanraden de adviezen van @MaestroCygni ter harte te nemen.
 
Maar ik heb de schildpadden gehaald bij een man die 20 jaar ervaring had en die zei dat er best cory's bij konden.
Ik heb 45 jaar ervaring maar als Christian is zegt neem ik hem zeker serious.
Inzichten veranderen en de nieuwe generatie serieuze aquarianen heeft veel kennis.
 
Oké, bedankt voor jullie reacties. Ik zal er wel een paar wegdoen.
 
Ik heb het aan @Little gevraagd en die zei dat het inderdaad een beetje vol is maar niet dat ik ze moest scheiden. Maar ik haal er wel een stuk of 20-30 uit.
 
nou beter wel scheiden, maar is aan jou de keus of je die risico wilt nemen.
+1 zo denk ik er ook over en neem aub de gouden raad van @MaestroCygni ter harte want hij weet waarover hij spreekt en heeft een enorme brede kennis op gebied van aquaria en hun bewoners alsook terraria.
 
Het landgedeelte is niet zo groot maar er kunnen 2/3 schildpadden op, ik heb een eilandje waar ik zand in kan doen waar ze eventueel eitjes in kunnen leggen maar aangezien ik 4 vrouwtjes heb zal dat niet zo snel gebeuren.
Leggen schildpadden, net als kippen, niet ook gewoon eieren ondanks dat deze dan wellicht niet bevrucht zijn? Althans, zoiets staat me bij. Heb niet de ervaring dus kan er naast zitten hoor
 
Ik zou bij muskusschildpadden niets van vissen bij zetten en al helemaal geen bodembewoners want das vragen om problemen.
 
Dit hoor ik vaker hier. Maar het gaat zo al 1,5 jaar goed
 
Dat het goed gaat is zeker geen garantie voor de toekomst. Weet je dat Corydoras aan de zijkant van hun kop stekels kunnen uitzetten ter verdediging?
Een van je schildpadden al zeker de eerste niet zijn die zich 'verslikt' in een Corydoras en overlijdt.

Je hebt gedegen advies gekregen van @Little en @MaestroCygni, waarom dat in de wind slaan? Ondanks dat dit niet is wat je graag wil horen?
 
Dit hoor ik vaker hier. Maar het gaat zo al 1,5 jaar goed
1,5 jaar is niks. En het gaat niet goed, want je zegt zelf dat de schildpadden heel druk zijn, terwijl ze heel rustig zouden moeten zijn. De schildpadden hebben duidelijk last van de vissen.

Dat ze niet dood zijn betekent niet dat het goed gaat.
 

Terug
Bovenaan