Welke vissen in mijn vijver?


B

Blub1234

Guest
Hallo,

Vorig jaar september heb ik een vijver aangelegd van ongeveer 5m x 3m x 1m (lxbxd).
Ik vroeg me af wat ik allemaal voor vissen hierin kan houden.
Het is een bosvijver, dus geen strakke koivijver, ik wil ook dat de natuur voor het grootste gedeelte bepaald wat erin zit, alleen wil ik er dus wel wat vissen zelf in doen :)

Ik zat zelf te denken aan voorntjes, stekelbaarsjes, grondels, goudvissen/goudwindes, zoetwatermossel, (niet allemaal waarschijnlijk, maar gewoon vissen die ik er eventueel in zou kunnen doen) ;)

Weet er dus iemand misschien nog leuke vissen om in mijn vijver te houden?

Ik hoor het graag,

Mvg
 
(goud)elritsen?
En dan een mooie grote school.
 
Of pseudorasbora parva en goudrietvoorns
Zeelt kan ook, alsmede bittervoorns.

Goudrietvoorns ga je denk ik nergens ander vinden dan hier: koidream.com
 
Olympus zei:
Of pseudorasbora parva en goudrietvoorns
Zeelt kan ook, alsmede bittervoorns.

Goudrietvoorns ga je denk ik nergens ander vinden dan hier: koidream.com

pseudorasbora parva : ik heb ze gehad in het aquarium , supermooie visjes , echter vind ik dat je ze niet in een bos moet loslaten (zijn geen inheemse)

Goudrietvoorns : mooie vissen , ideaal voor een reiger .
Overigens heel makkelijk te koop .
 
erwin2 zei:
Goudrietvoorns : mooie vissen , ideaal voor een reiger .
Overigens heel makkelijk te koop .

Dat laatste wist ik niet.. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval
 
Rikkert zei:
(goud)elritsen?
En dan een mooie grote school.

Dit lijkt mij ook inderdaad mooi. Dit zou je dan bijvoorbeeld icm goudrietvoorns kunnen doen.

pseudorasbora parva is niet leuk voor zo'n grote vijver, die zul je dan weinig zien. Ik heb dit visje in de vijver gehad, deze kwam mee met waterplanten of iets dergelijk. ik heb deze verwijderd uit de vijver aangezien deze makkelijk zorgt dan andere vissen ziek worden. Tevens eet deze kuit op van de andere vissen.
 
Bedankt voor de antwoorden! Ik zal eens even gaan kijken hoe de vissen eruit zien e.d. die jullie hebben opgenoemd :)
 
Check notropis chrosomus op google, de allermooiste vijvervis die er is. Ik heb er 6 in de vijver.
 
Jeetje, dat zijn inderdaad mooi gekleurde vissen! :)
Maar ik ben bang dat ik ze niet veel zal zien in mijn vijver, want dat visje wordt volgens mij niet zo heel groot toch? +/- 8cm...
 
Je hebt het over een bosvijver, hoe moeten we dat precies zien?

Want Erwin heeft hier een terecht punt:
erwin2 zei:
(...) echter vind ik dat je ze niet in een bos moet loslaten (zijn geen inheemse)
Als het risico van faunavervalsing op de loer ligt bij jouw bosvijver kun je alle niet inheemse soorten die zijn genoemd meteen een streep door zetten.

~ Ivo
 
Nou ja, bosvijver, het is meer dat ik het net als in een bos de natuur de gang wil laten gaan.
 
Stekelbaarsjes , Goudelritsen , Goudwinde , Zilverwinde, Chinese danio's.
Allemaal erg geschikt voor een "natuurlijke" vijver. En je kan natuurlijk gewoon goudvissen nemen.
 
Vandaag naar de Ranzijn gegaan en daar een 30-tal vissen gehaald :)
Ik heb zo'n 10 goudwindes/goudelritsen, 10 (volgens mij) goudvissen en nog 10 een beetje blauw-grijsachtige vissen. Ze doen het tot nu toe erg goed :)
Omdat er ongeveer een jaar lang geen vis in heeft gezeten zitten er ontzettend veel kleine watervlooien en andere waterbeestjes, dus de komende tijd nog genoeg voedsel voor ze :p
Brengt echt meteen een stuk meer levendigheid in je vijver, die vissen :)
 
Hoe zorg ik er eigenlijk voor dat de algen verdwijnen? Ik heb er heel veel zuurstofplanten in staan en de vijver ligt ook niet de hele dag in de zon. Toch ontstaat er elke keer weer een nieuwe 'wolk' van algen en ander glibberig materiaal... Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Er zitten wel eens eenden in, en die poepen veel organische meuk uit, dus dat zou het misschien wel kunnen zijn, al heb ik de eenden al een hele tijd niet meer gezien...
 
Heb je de blauwe winde?
blauwwinde.jpg


Of Shubunkins?
HDWEMbryO5hqMhLijeX8q8nnIhtQUYZz.jpeg


Goudvissen en elritsen fokken enorm snel. Voor je het weet heb je wat teveel levendigheid. ;)
 
Hahah zou best kunnen dat het blauwe windes zijn :)
Gelukkig heb ik een flinke vijver, dus ze kunnen lekker doorgaan met wat ze doen XD. Als het er teveel worden, kan ik ze altijd nog aan buren etc. geven, de hele buurt schijnt hier een vijver te hebben :rolleyes:

Ik heb trouwens ook al 2 grote salamanders ontdekt en ook zijn de kikkers er al :D
 

Terug
Bovenaan