Welke vissen in mijn op Zuid-Amerika gebaseerde biotoop


N

Niels Brakenhoff

Guest
goedendag allemaal,

Ik ben met mijn eerste biotoop bezig en deze draait nu een aantal weken al. Ik heb al 5 oto’s(ja eigenlijk is mijn aquarium nog re schoon voor ze maar ze doen het nu al een week heel goed.) en wil graag nu mijn Visbestand uitbreiden. Mijn vraag is dus welke vissen raden jullie aan in deze 54l bak?

6B8702B7-26E8-47F4-86EA-00A5D6E9CB2E.jpeg
 
Is er een reden dat de bak niet volledig gevuld is ???
Die algenmagneet heel erg mee uitkijken, je trekt zo een mooie kras in je glas :)

Ja.. hoewel 60cm "beperkt" is heb je alsnog legio's aan keuze.

dusja... wat vind jij mooi?
 
Is er een reden dat de bak niet volledig gevuld is ???
Die algenmagneet heel erg mee uitkijken, je trekt zo een mooie kras in je glas :)

Ja.. hoewel 60cm "beperkt" is heb je alsnog legio's aan keuze.

dusja... wat vind jij mooi?

Nee geen speciale reden. Heb hem aangevuld al. Ja die gebruik ik ook eigenlijk helemaal niet dus die ga ik eraf halen maar bedankt voor de tip

Ik heb toevallig vandaag van een vriend van me 10 vuurneons gekregen. Wat zou daar nog bij kunnen?
 
Hemigrammus erythrozonus (vuurneon) is een heel leuke scholenvis die in het midden en net daaronder zwemt, 10 stuks daarvan is een leuk groepje.
Wel zit die graag wat warmer dan je Otocinclus, maar bij 24 à 25 graden kunnen ze allebei.
Voor aanvullende soorten zul je ook binnen die temperatuur moeten zoeken.

Gelet op de verdeling over waterlagen is er vooral nog ruimte bovenin en op de bodem.

Verder heb je nu 2 slankgebouwde soorten, zodat ik vooral naar wat hoger gebouwde soorten zou kijken.

Voor bovenin is de marmerbijlzalm (Carnegiella strigata) de meest voor de hand liggende soort. Maar als je interessant gedrag en/of opvallende kleuren wenst valt die eigenlijk direct af.
Nannostomus trifasciatus (driestreeppotloodvis) is wat dat betreft interessanter, maar die is óók slank van bouw. Net als Nannostomus beckfordi (gouden potloodvis) of N. marginatus (dwergpotloodvis) die makkelijker en goedkoper te krijgen zijn en Nannostomus eques (penseelvis) die wat meer aan de oppervlakte zwemt.


Onderin kun je natuurlijk voor een Corydoras-soort gaan, leuke en niet te moeilijke meervalletjes die altijd voor beweging in de bak zorgen.
Als je het iets spannender wilt maken zou je ook aan een koppel of haren (1m 2v) Apistogramma borellii kunnen denken.
 
Zouden we toch eerst moeten weten welke soort Otocinclus hij in de bak heeft :)
veel Otocinclus houd je namelijk best subtropisch (20-22 graden)

10 vuurneon, wat ik weet is dit een heel klein visje toch?
zou ze uitbreiden naar 15 stuks.

Veel plek houd je nu nog over op de bodem, vind je corydora's leuk?
 
Ik zou nu hooguit 1 soort toevoegen, gezien vuurneons vrij groot zijn. De bak is klein, en vuurneons zijn groot, dus een tweede school zoals Nannostomus of Carnegiella zou ik persoonlijk niet doen. BodembewonerS zoals Apistogramma borelli of een groep Corydoras kan wel.
 
De vuurneons zijn een cm of 4 lang volgens mij. Wel ietsje groter als een neon of kardinaal tetra. De aquariumspeciaalzaak hier in de buurt gaf aan dat gezien het klimaat waar ze uit komen, de temperatuur best wat hoger mocht zijn, richting de 28 graden en nu lees ik dat Apistogramma borellii toch wel wat kouder gehouden moeten worden als dat wat moet ik nou dan qua temperatuur aanhouden? Het lijkt me wel een prachtige aanvulling namelijk
 
En op veel sites geven ze zelfs aan de temperatuur op 20 te zetten zodat het water echt meegaat in het nacht/dag ritme alleen gaat dat dan weer niet met m’n vuurneon’s
 
Denk dat 4cm wel het uiterste is, maargoed dat even ter zijde.

Ja... wat niet bij elkaar past, dat past niet :)

als je een middenweg gaat zoeken doe je ze beide te kort.
 
Klopt maar het ging me er meer om of 28 graden niet überhaupt veel te hoog is. En of de temperaturen wel kloppen die ze aangeven op die sites waarop de apistogramma borelli gehouden moet worden volgens hun. Paddy geeft namelijk aan dat die er wel bij zouden kunnen op 24-25 graden
 
Je kan ze zelfs op 30 graden houden, zullen alleen geen heel lang leven hebben.

Het min max verhaal moet je zien als: word gevonden in water van zoveel graden.
En dat verschilt van seizoen tot seizoen.
.
Borelli op 20 graden houden met zomerse opwarming doen ze het t beste op
 
Oké bedankt voor de toelichting. Dan vallen die af dus aangezien die vuurneon’s dus een hogere temperatuur nodig hebben
 
Ik denk inderdaad dat 28 graden Celsius absoluut te hoog is.

Ik zoek mijn informatie meestal op SeriouslyFish.com en Fishbase.com, en denk dat de info op die sites aardig betrouwbaar is.
Volgens SeriouslyFish kan A. borellii gehouden worden op 20 tot 26 graden Celsius; volgens FishBase op 24 tot 25 graden Celsius.
Verder zijn er vrij veel argumenten die erop wijzen dat veel aquariumvissen vaak te warm gehouden worden, bijvoorbeeld doordat veel soorten het makkelijkst (op de type-locatie) te vinden zijn bij de hoogste temperaturen van het jaar.
Hemigrammus erythrozonus wordt volgens SeriouslyFish het best gehouden bij 20 tot 26 graden Celsius en volgens FishBase bij 24 tot 28 graden Celsius.

Bij 24 of 25 graden Celsius zouden beide soorten dus kunnen.

Ik voel trouwens ook veel voor de vaker geopperde theorie dat veel vissen te warm worden gehouden. Met name doordat veel soorten vooral worden waargenomen in de warmste perioden van het jaar. Dit versterkt mijn keuze in mijn eerdere post.

Verder is Hemigrammus erythrozonus (vuurneon) een zeer algemene aquariumvis die ik al vaak in de handel èn bij liefhebbers heb gezien, maar nog nooit groter dan 2,5 à 3 centimeter. Vaker zelfs tussen 2 en 2,5 cm. Ik zou ze dus niet "groot" willen noemen.

Naar mijn mening zouden beide soorten dus in het aquarium van Niels kunnen. Ook naast de Otocinclus sp. (waarschijnlijk O. macrospilus).
En volgens mij is er dan ook nog ruimte voor meer.

Er zijn daarvoor meerdere vuistregels, die allemaal niet kloppen doordat verschillende soorten verschillende eisen stellen en er ook nog eens wisselwerkingen tussen verschillende soorten gelden. Zelf ga ik meestal uit van 1 gram vis per 3 liter water, wat uiteraard ook helemaal niet klopt (doordat de ene vis de andere niet is), maar je moet ergens van uit gaan.
Van de 54 liter bruto inhoud van de bak wordt sowieso ongeveer 10%, dus 5,4 liter, ingenomen door zand, stenen, hout en planten.
Er rest dus ongeveer 50 liter water, dus 17 gram voor de vissen.

Op dit moment wordt daarvan:
- 5 maal 0,75 gram, dus 3,75 gram, ingenomen door de Otocinclus sp.
-10 maal 1 gram, dus 10 gram, ingenomen door H. erythrozonus.
Totaal dus 13,75 gram.
Rest een belastbaarheid van 3,25 gram.

Dan zou een koppel A. borellii nog mogelijk zijn. Een trio zou echt al op het randje zijn.

En dan is de bak dus eigenlijk al vol.
Waar ik eerder zei dat een klein schooltje bijlzalmen nog zou kunnen, moet ik dat nu terugnemen.

Maar met het bovenstaande heb je wèl een heel mooi bestand, goed voor vele uren kijkplezier, en wat mij betreft biedt de TV minder .....
 
Heel erg bedankt voor deze zeer duidelijke en uitgebreide uitleg. Ik ga dan denk ik rustig aan op zoek naar een koppel apistogramma borelli en dan houd ik het daarbij. De temperatuur zal ik ook aanhouden zoals jij aangeeft, het klinkt namelijk erg logisch dat je nooit de vissen, continu, op de maximum temperatuur waarin ze in het wild leven moet houden.
 

Terug
Bovenaan