welke vissen bij honinggoerami


2 honinggouramies 10 Microrasbora Sp. Galaxy en 10 corrydoras mix

Dit is wat je zelf al aangaf maar dan zonder de Indische modderkruipers. Corydoras moet je niet mixen, maar bij 1 soort houden. Verschillende soorten scholen niet samen en bieden ze daarom geen veiligheidsgevoel.

Zelf vind ik de Corydoras panda een erg leuke voor een 61 cm bak. Anderen worden al gauw veel te groot en de nog kleinere soortjes hebben een heel ander gedrag.
Dat combineren met 1 man en 1 vrouw honinggourami, die zitten elkaar niet in de weg.

Dus wat ik zou doen, rekeninghoudend met wat jij leuk vindt.

6 Cory's op de bodemlaag,
Honinggourami 1 man 1 vrouw bovenlaag (en ook wat naar het midden van de bak)
En dan de Galaxy als je die erg leuk vindt voor in de middenlaag.

Je zou dan een leuke bezetting hebben.
Lekker veel plantjes, ook aan de zijkanten en de Galaxy's zullen zich veilig voelen en zich meer laten zien. Voor de gourami's lekker wat drijvers, dat dempt het licht voor ze en kan de man gebruiken om een bubbelnest te maken.


Wat had je ook al weer voor filter?
 
Ik weet het niet precies volgens mij bioflow ONE filter
 
Ik weet het niet precies volgens mij bioflow ONE filter
Wat is het voor een aquarium? Zat het filter daarbij?

Is het een intern filter of heb je een pot naast de bak?
 
Het zit in de bak ik krijg het bij de juwel primo 70 led
 
Welke winkel verkoop veel verschillende aquaruimplanten
 
Houd je er rekening mee dat een zandbodem wordt aangeraden bij cory's.
 
Maar ik heb gehoord dat het zand moeilijk te verzorgen is het word elke keer een rookwolk
 
Hier op het forum zijn veel leden die een zandbodem hebben en daar erg tevreden mee zijn. Belangrijkste is volgens mij dat je het zand zeer goed spoelt voordat je het in je bak doet.
 
Maar ik heb gehoord dat het zand moeilijk te verzorgen is het word elke keer een rookwolk

Ik had vroeger ook een grindbodem, nu zand en ik wil niks anders meer.

Voor de corydoryas is het een feestje en wat betreft schoonmaken nog makkelijker dan grind. Alle vuil blijft erop liggen en als de stroming goed is verdwijnt alles in het filter of op zijn hoogst verzamelt het zich op 1 plek en daar kun je het dan af hevelen met een slang.
Er is geen vuil dat zich verzamelt tussen het grind.

De stofwolk valt erg mee hoor. Voordat je het in de bak doet moet je het goed wassen/spoelen. Dan leg je het in het aquarium en strijk je het zoveel mogelijk glad, bijvoorbeeld met een bankpasje, ik gebruik hiervoor de gratis klantenkaartjes die je in heel veel winkels krijgt.
Dan leg je een bord op het zand in je aquarium en vul je het aquarium met water. Door het bord blijft het zand vrij rustig liggen. Een beetje stof krijg je altijd, maar je zet het filter aan en binnen 24 uur is dat stof eigenlijk helemaal weg.

Ik zie nou nooit meer stof, ook niet als ik plantjes eruit trek. Ik lieg... wat ik dan aan stof zie is van oude voedingstabletten maar niet meer van het zand.

Corydoras zou je niet op een grindbodem moeten willen houden. Met zand spoelen ze hun kieuwen en laten ze hun natuurlijke gedrag zien. Dit kunnen ze op een grindbodem niet. Veel grind is ook nog eens heel scherp voor ze (ook als wij het niet scherp vinden aanvoelen) waardoor hun baarddraden slijten en die hebben ze heel hard nodig om eten te kunnen vinden.
 
Ik had vroeger ook een grindbodem, nu zand en ik wil niks anders meer.

Voor de corydoryas is het een feestje en wat betreft schoonmaken nog makkelijker dan grind. Alle vuil blijft erop liggen en als de stroming goed is verdwijnt alles in het filter of op zijn hoogst verzamelt het zich op 1 plek en daar kun je het dan af hevelen met een slang.
Er is geen vuil dat zich verzamelt tussen het grind.

De stofwolk valt erg mee hoor. Voordat je het in de bak doet moet je het goed wassen/spoelen. Dan leg je het in het aquarium en strijk je het zoveel mogelijk glad, bijvoorbeeld met een bankpasje, ik gebruik hiervoor de gratis klantenkaartjes die je in heel veel winkels krijgt.
Dan leg je een bord op het zand in je aquarium en vul je het aquarium met water. Door het bord blijft het zand vrij rustig liggen. Een beetje stof krijg je altijd, maar je zet het filter aan en binnen 24 uur is dat stof eigenlijk helemaal weg.

Ik zie nou nooit meer stof, ook niet als ik plantjes eruit trek. Ik lieg... wat ik dan aan stof zie is van oude voedingstabletten maar niet meer van het zand.

Corydoras zou je niet op een grindbodem moeten willen houden. Met zand spoelen ze hun kieuwen en laten ze hun natuurlijke gedrag zien. Dit kunnen ze op een grindbodem niet. Veel grind is ook nog eens heel scherp voor ze (ook als wij het niet scherp vinden aanvoelen) waardoor hun baarddraden slijten en die hebben ze heel hard nodig om eten te kunnen vinden.
kan iemand misschien een link geven voor goedkoop zand
 
en moet je je filter pas laten draaien wanneer de zand gezakt is?
 
Je moet ook geen zand nemen met een hele fijne korrel. Korrel 0,4-0,8 mm is erg goed en wordt door de Hornbach en Wilskamp verkocht.
 
hoeveel kilo is denk u nodig om een bodem van 61 bij 30 te vullen
 
is 1 tot 3mm ook goed of is dat ook goed
 
Nee dat heb je niet perse nodig, sterker nog, ik zou het je als beginnende aquariaan afraden.

Door CO2 in combinatie met voldoende plantenvoeding en licht zullen de planten sneller groeien, maar je hebt een plantenpakket in gedachte dat het ook zonder CO2 heel goed zal doen.
Alles komt neer op de balans vinden tussen voeding en licht. Dat is iets waar we je mee kunnen helpen.
 
zijn deze soort cory te groot voor mijn aquaruim
Corydoras aeneus
 
Het klopt wat iedereen hier zegt over algeneters, maar er is wat mij betreft 1 uitzondering op, namelijk de Septaria porcellana slak. Dit zijn niet al te grote slakken, die zich in zoet water niet kunnen voortplanten, waardoor ze geen plaag worden. Als je een paar van deze slakken (stuk of 3) in je aquarium zet, houden ze je ruiten volledig schoon. Dus erg nuttige diertjes en ook nog leuk om te zien :).
 
ik ga de cory niet als algeneter houden maar gewoon voor de onderstelaag
 
Ik heb enkele 60cm bakjes staan maar niet een met co2. Met wat makkelijke planten is dat prima te doen. Afhankelijk van je verlichting kun je het dimmen door wat drijvers te gebruiken.
 
ik heb al iemand waar ik drijvers kan ophalen
 
zijn deze soort cory te groot voor mijn aquaruim
Corydoras aeneus
Volgens mij kan dat nog net, maar een betere keuze zou de Corydoras panda zijn, die zijn een stukje kleiner.

https://www.seriouslyfish.com/species/corydoras-aeneus/ zegt vanaf 80 cm. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze in mijn eerste bakje wel had, dat was er ook 1 van 60 cm. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen zullen we maar zeggen. Aangezien jij nu nog kiezen kunt zou ik zelf voor de panda gaan.
 
ik denk dat ik wel voor aeneus ga want ik kan de panda in mijn buurt bij hornbach halen en door kosten ze Ong 8 euro per stuk (vind ik duur) en de aeneus kan ik halen voor 1.25 euro per stuk en als ze te groot worden kan ik ze misschien door verkopen
 
Visjes die te klein worden gehouden zullen vergroeien, kleiner blijven dan wat ze zouden kunnen worden. Van buiten lijkt er dan weinig aan de hand maar de organen groeien verder waardoor de vis gezondheidsproblemen kan krijgen.
Ik snap je overweging wel.

8 Euro is wel een forse prijs voor de panda, hier kosten ze 6.

Ik zou even afwachten wat anderen zeggen.
 
ik denk dat ik dan in plaats van corydoras oto gaan halen maar hoeveel stuks?
 
ik denk dat ik dan in plaats van corydoras oto gaan halen maar hoeveel stuks?
Oto's vind ik om eerlijk te zijn geen verstandige keuze. Je kunt ze sowieso niet plaatsen in een nieuwe bak, daarvoor moet de bak minstens 6 maanden oud zijn, liefst nog ouder. Het zijn erg lastige eters die commercieel voer maar zelden accepteren. Het is wildvang en ze komen hier meestal in zeer slechte conditie aan. De kans dat er uitvallen is behoorlijk groot.
 
misschien andere vis voor op de bodem
corydoras habrosus is ook klein
 
corydoras habrosus is ook klein

Deze visjes zitten wel op de bodem maar zwemmen ook veel vrij. Ik heb ze zelf nooit gehad maar wel filmpjes bekeken op Youtube, ze hebben een heel ander gedrag dan de panda en aeneus.
Weet ook dat ze heel erg klein zijn.
 
Deze visjes zitten wel op de bodem maar zwemmen ook veel vrij. Ik heb ze zelf nooit gehad maar wel filmpjes bekeken op Youtube, ze hebben een heel ander gedrag dan de panda en aeneus.
Weet ook dat ze heel erg klein zijn.
heeft dat nadelen?
 

Terug
Bovenaan