welke vissen bij honinggoerami


kaan

Well-known member
Lid geworden
17 juni 2018
Berichten
64
Leeftijd
44
ik ga een paar honinggoeramies nemen maar ik weet niet welke vissen ik er bij wil doen mijn aquaruim is 61cm lang en de inhoud is 70 liter misschien kunnen jullie mij helpen met vissen uikiezen

ik zie graag reacties terug
 
Voor de bodem zijn de C. Panda wel leuk denk ik.
 
@jessicapilon kan je misschien indische modderkruiper (pangio kuhlii sumatranus) houden bij deze soort algeneters
 
kan zeker goed, Cory's zijn geen algeneters hoor
 
ik ga denk ik een Aziatische vissen gebruiken ik denk
2x honinggoerami
10x Microrasbora Sp. Galaxy
3x indische modderkruipers

ik denk dat er nog een soort algeneter bij moet weten misschien iemand welke\

EDIT: dacht zelf aan beaufortia leveretti
 
Laatst bewerkt:
Galaxies zijn prachtige visjes, zijn ook complete vreedzaam en schijnen makkelijk te kweken (bij mij nog geen aanstalten maar we wachten af)
Qua algeneters zijn otoclinus leuk, niet te groot en doen niet vervelend, als je er maar 1 zou willen kun je voor een Gastromyzon punctulatus kunnen gaan
 
beaufortia leveretti
Gastromyzon punctulatus

Beiden zo zogenaam hillstream loaches die snel stromend water verlangen. De honinggourimi wil juist amper stroming in de bak.


3x indische modderkruipers
Ik denk dat je weinig zult zien in deze aantallen. Ik kan me vergissen maar ik dacht dat deze ook in een school gehouden moeten worden.
Zal het zo nog eens opzoeken.

https://www.seriouslyfish.com/species/pangio-semicincta/
Minimum 5-6 als je deze bedoelt.
 
Beiden zo zogenaam hillstream loaches die snel stromend water verlangen. De honinggourimi wil juist amper stroming in de bak.



Ik denk dat je weinig zult zien in deze aantallen. Ik kan me vergissen maar ik dacht dat deze ook in een school gehouden moeten worden.
Zal het zo nog eens opzoeken.

https://www.seriouslyfish.com/species/pangio-semicincta/
Minimum 5-6 als je deze bedoelt.
ik ga denk ik 5 nemen als zij ook algen eten
 
ik ga denk ik 5 nemen als zij ook algen eten
Nee dat eten ze niet.

De link die ik je gaf vermeldt

Chiefly a micropredator sifting mouthfuls of substrate through the mouth and gills from which insect larvae, small crustaceans and suchlike are extracted with a proportion of the natural diet also likely to comprise organic detritus and plant material from the gut contents of prey.

In the aquarium it will accept sinking dried foods but should also be offered regular meals of live and frozen Daphnia, Artemia, bloodworm, micro worm, grindal worm, etc.

Hoofdzakelijk dus dierlijk voedsel.

Waarom wil je zo graag een algeneter? Een algeneter gaat je bak echt niet vrij houden van algen en doorgaans zijn het de wat grotere vervuilers.
 
Ik heb zelf dwerggoeramies, kies voor een wat rustigere vis (geen drukte makers), zelf heb ik er marmerbijlzalm en zwarte fantoomzalm bij zitten. Geeft een erg rustig visbestand en vindt dat prettig.
 
Zorg vooral dat de bijvissen niet te druk zijn of te warm moeten voor de Chuna's.

Wat bijv leuk is:
Corydoras Panda voor op de bodem
Neontetra's voor middenlaag

Die panda kan natuurlijk ook wel de pangio semintica zijn, maar voor alle bodembewoners geld: geen grof/scherp grind, liefst zelfs zand.


De temperatuur mag dan wel rond de 22 zijn. (S winters zelfs wel 20, 's zomers mag het wel warmer hoor, maar constant warme temperatuur put de goeramies ontzettend uit..)
 
Mocht je voor meer biotoop getrouwe vissen en planten willen gaan, kijk dan eens in het artikel over de Dooars in Noord Bengalen (zie link in mijn onderschrift). :book:
 
Je praat enkele malen over algeneters maar waarom wil je juist die? Je kan algen beter voorkomen. De meeste vissen eten geen of amper algen namelijk.
 
Je praat enkele malen over algeneters maar waarom wil je juist die? Je kan algen beter voorkomen. De meeste vissen eten geen of amper algen namelijk.
En die dat doen beperken zich vaak tot een enkele soort alg en ja dat zijn vaak niet de naarste soorten alg.

Neem nu wat ze in België ruitenkuisers noemen.
Klinkt mooi maar ook dat werkt in de praktijk niet.
 
Ik heb zelf dwerggoeramies, kies voor een wat rustigere vis (geen drukte makers), zelf heb ik er marmerbijlzalm en zwarte fantoomzalm bij zitten. Geeft een erg rustig visbestand en vindt dat prettig.
is een parel danio dan geen rustige vis?
Zorg vooral dat de bijvissen niet te druk zijn of te warm moeten voor de Chuna's.

Wat bijv leuk is:
Corydoras Panda voor op de bodem
Neontetra's voor middenlaag

Die panda kan natuurlijk ook wel de pangio semintica zijn, maar voor alle bodembewoners geld: geen grof/scherp grind, liefst zelfs zand.


De temperatuur mag dan wel rond de 22 zijn. (S winters zelfs wel 20, 's zomers mag het wel warmer hoor, maar constant warme temperatuur put de goeramies ontzettend uit..)
ik had gelezen dat honinggoeramies tussen de 23 en 25 graden moeten.
 
En die dat doen beperken zich vaak tot een enkele soort alg en ja dat zijn vaak niet de naarste soorten alg.

Neem nu wat ze in België ruitenkuisers noemen.
Klinkt mooi maar ook dat werkt in de praktijk niet.
ik denk als ik dit lees een algeneter geen must is en ik dacht van wel
 
De temperatuur mag dan wel rond de 22 zijn. (S winters zelfs wel 20, 's zomers mag het wel warmer hoor, maar constant warme temperatuur put de goeramies ontzettend uit..)
Bedoel je dat de een hoge temperatuur ze uitput of het feit dat het constant is?
 
ik denk als ik dit lees een algeneter geen must is en ik dacht van wel
zeker geen must, de meeste algen die echt vervelend zijn eet een algeneter niet eens. De meeste algeneters eten voornamelijk komkommer in het aquarium:D

De beaufortia of gastromyzon zou ik zeker niet nemen. Mocht je toch nog steeds een algeneter nemen.
 
ik denk als ik dit lees een algeneter geen must is en ik dacht van wel
Ja dat idee leeft nog bij veel mensen.
Maar alg uit je aquarium houden is meer en kwestie van goede balans in alles wat je planten aan voeding nodig hebben en licht.
Hier zijn genoeg topics over op dit forum.
 
Bedoel je dat de een hoge temperatuur ze uitput of het feit dat het constant is?


Eigenlijk beide, de hoge temperatuur zorgt (veelal) voor paarstand van het mannetje. Dit zorgt voor agressie in de bak en uitputting van het mannetje(nest verdedigen, nest maken&onderhouden). Vrouwtje wordt ook vaak in het nauw gedreven, wat toch wel wat stress opleverd.

In de natuur doen ze dit alleen zomers, maar als wij ze constant op de zomerse temperatuur houden, duurt de zomer wel erg lang voor hen..

(Daarbij heb ik nooit slechte ervaringen gehad met lage temperaturen met neons gehad, ooit eens s winters de thermostaat vergeten terug aam te zetten na de schoonmaak, bak was 17 gtafen voor +/- 2 dagenuur(met afkoelen erbij gerekend.) Ik heb geen verschil in gedrag kunnen merken. )offtopic
 
Eigenlijk beide, de hoge temperatuur zorgt (veelal) voor paarstand van het mannetje. Dit zorgt voor agressie in de bak en uitputting van het mannetje(nest verdedigen, nest maken&onderhouden). Vrouwtje wordt ook vaak in het nauw gedreven, wat toch wel wat stress opleverd.

In de natuur doen ze dit alleen zomers, maar als wij ze constant op de zomerse temperatuur houden, duurt de zomer wel erg lang voor hen..

(Daarbij heb ik nooit slechte ervaringen gehad met lage temperaturen met neons gehad, ooit eens s winters de thermostaat vergeten terug aam te zetten na de schoonmaak, bak was 17 gtafen voor +/- 2 dagenuur(met afkoelen erbij gerekend.) Ik heb geen verschil in gedrag kunnen merken. )offtopic
welke temperatuur raad je dan aan of welke temperaturen
 
Rond de 22-23 is prima voor langere tijd. Het is niet dat warmer dodelijk is hoor! Alleen moet je zorgen dat de man gewoon niet gedurende maanden in paarstand zit.
 
ik had gelezen dat honinggoeramies tussen de 23 en 25 graden moeten.

Rond de 22-23 is prima voor langere tijd. Het is niet dat warmer dodelijk is hoor! Alleen moet je zorgen dat de man gewoon niet gedurende maanden in paarstand zit.
Ik had ze hier in de winter inderdaad op 22 graden. In het voorjaar liep de temperatuur in het bakje al snel op. Vanaf 24 graden kwamen ze in paarstemming.
 
weet iemand misschien of je Puntigrus tetrazona met 2x honinggoerami 10x Microrasbora Sp. Galaxy en 3x Indische modderkruipers in een 70 liter aquarium
 
kan en Trigonostigma heteromorpha of Gymnocorymbus ternetzi dan wel, ze zitten wel met een ander soort in de middellaag
Ik adviseer je in de middenlaag maar 1 soort te nemen. Het oogt al gauw erg druk met twee scholen en ze zitten elkaar snel in de weg. Voor een 60 cm bakje zou je ook eens kunnen kijken naar de trigonostigma espei, die zijn een stuk kleiner. Zou je een leuk aantal van in de bak kunnen zetten.
 
Ik adviseer je in de middenlaag maar 1 soort te nemen. Het oogt al gauw erg druk met twee scholen en ze zitten elkaar snel in de weg. Voor een 60 cm bakje zou je ook eens kunnen kijken naar de trigonostigma espei, die zijn een stuk kleiner. Zou je een leuk aantal van in de bak kunnen zetten.
dan ga ik toch denk ik voor alleen Microrasbora Sp. Galaxy in de middellaag
 
Ik denk dat het rustiger oogt om 1 grotere school te nemen van 1 soort dan 2 kleinere scholen van 2 soorten. Stimuleert het school gedrag ook beter
 
kan je ook meerdere honinggoeramies nemen bijv 2 paren of 1 man en 2/3 vrouwen
 
kan je ook meerdere honinggoeramies nemen bijv 2 paren of 1 man en 2/3 vrouwen
In een bak van 70 liter absoluut niet, daar kan 1 man 2 vrouw al een probleem leveren. Ik zou het bij 1 man en 1 vrouw houden.
Dicht aanplanten en veel drijvers.
 
kunnen corydoras met Pangio kuhlii
 
is dit mogelijk 2 honinggouramies 10 Microrasbora Sp. Galaxy 3 indische moedderkruipers 10 corryboras mix kleine soorten in een 70l bak van 61 cm
 
3 indische moedderkruipers
Nee, ze moeten minimaal met 5-6 gehouden worden

10 corryboras mix kleine soorten
Er zijn heel veel verschillende kleine soorten, nog kleinere dan de panda, maar met een heel ander gedrag dan je bij de panda ziet.
Wat voor gedrag verwacht je van de Corydoras?

Of de kuhli en de cory's samen gaan weet ik niet, maar voor een 61 cm bak is het aantal vissen wat je noemt wel erg groot.

Wat gebruik je voor filter?
 
Nee, ze moeten minimaal met 5-6 gehouden worden


Er zijn heel veel verschillende kleine soorten, nog kleinere dan de panda, maar met een heel ander gedrag dan je bij de panda ziet.
Wat voor gedrag verwacht je van de Corydoras?

Of de kuhli en de cory's samen gaan weet ik niet, maar voor een 61 cm bak is het aantal vissen wat je noemt wel erg groot.

Wat gebruik je voor filter?
Ik hoef de indische modderkruiper niet perse maar kunt u met de rest misschien de aantal zo zetten dat ze wel in mij aquaruim kunnen
 

Terug
Bovenaan