Welke visjes bij garnalen?


Yilleke

Well-known member
Lid geworden
9 november 2014
Berichten
1,169
Locatie
Hengelo ov
In het topic van phong werd de vraag gesteld welke visjes er bij garnalen kunnen. Nu vraag ik me dat zelf ook steeds weer af. Omdat visjes ook wel een goede invloed hebben op een garnalen aquarium, denk maar aan het opeten van wormen en ander ongedierte, wil ik er graag garnalenvriendelijke visjes bij zetten. Voor mij is de deskundigheid van ervaringsdeskundigen belangrijker dan wat je kunt googelen of wat ze in de winkel zeggen. Steeds krijg ik daar de optie endlergup, nou dat is dus een visje dat je hele garnalenbestand om zeep kan helpen. Dus hebben jullie visjes bij je garnalen en welke? Bij welke garnalen? Hoe gaat de kweek? Het zou fijn zijn als er een lijstje van zou zijn maar die kan ik eigenlijk nergens vinden.
 
Is ook afhankelijk van welke soort garnalen en hoe groot de bak is met welke inrichting,dat maakt het dat het de ene keer wel kan met een bepaalde combi van vissen en de andere keer met dezelfde vissen niet bv.
 
Het is lullig , maar garnaal vriendelijke visjes zijn er nou eenmaal niet ...elke "zwemende" vis eet garnaal . Wat er in hun bekje past gaat er in .....baby gup , eet baby garnaal ....
En tuurlijk bij de Neo soorten zal het niet zo opvallen en al helemaal niet als de bak dicht beplant is ....maar er zullen garnalen sneuvelen .
 
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de cory's hier nog nooit heb zien jagen op de garnalen.
En de kkweek (orange sakura) gaat zo goed, dat ik er laatst weer 100 heb weggebracht naar de lfs.


Uiteraard heb ik de corys alleen bij de garnalen die in de 60 liter bakken zitten.

@Yilleke, dit filmpje vind je wellicht ook interessant...

 
Ik zou ook geen vissen bij garnalen meer houden tenzij je het niet erg vindt dat de kleintjes worden opgegeten en zo mogelijk ook een grotere garnaal.
 
Mooi filmpje sanneke, het meeste wist ik al behalve het poepgedeelte. Ik heb zelf ook puntslakken in mijn bakken en die heb ik er zelf ingedaan.

Mijn reden dat ik in twee bakken visjes heb gedaan is om van de opstartwormen af te komen. Deze waren in grote getalen aanwezig. Hoe lang ze erin blijven kan ik niet zeggen. De ene bak is een mixbak dus misschien wel voor altijd. Uit Sanneke's filmpje maak ik wel op dat een bak met alleen garnalen veel moeilijker is goed te houden qua balans. Vandaar ook een beetje de vissenvraag.
 
Als er af en toe een garnaaltje sneuvelt moet dat toch geen probleem zijn? Zolang de populatie niet achteruit gaat lijkt me dit aanvaardbaar. Vandaar dat ik het over een garnalenvriendelijk visje heb wat betekent dat er af en toe best een babygarnaal gesnoept zal worden als het maar niet te vaak is. Is het bij garnalen niet net als bij guppen? Ze krijgen honderden nakomelingen en bij guppen zegt men altijd laat ze maar gewoon zwemmen dan overleven de sterksten. Door voor de garnalen een omgeving te maken zonder gevaren en zonder dat er eentje sneuvelt in het bekje van een visje krijgen we toch ook zwakke groepen? De garnaal is toch ook een prooidier en staat onderaan de voedselketen?
 
Gaat er gewoon om dat sommige mensen heel zuinig op hun garnalen zijn en bv alle moeite doen om speciale varianten te kweken.
Moet je niet hebben dat een visje net dat ene bijzondere garnaaltje opeet natuurlijk! ;)
 
Gaat er gewoon om dat sommige mensen heel zuinig op hun garnalen zijn en bv alle moeite doen om speciale varianten te kweken.
Moet je niet hebben dat een visje net dat ene bijzondere garnaaltje opeet natuurlijk! ;)

Kijk dat snap ik nu helemaal. Ik heb geen cr en cb etc dus in dat geval is het logisch.
 
Ik heb sinds de kerst het vuurzalmpje, erg leuk en klein en mooi visje.

Hyphessobrycon amandae
 
Wat was het probleem dan toen de guppen je garnalen opaten? :juggle: ik snap je niet helemaal met al die tegenstrijdige berichten ;)

Daar was niets tegenstrijdigs aan hoor. Als ik garnalen koop met de bedoeling om deze te gaan houden dan ben ik er niet blij mee dat ze ALLEMAAL opgegeten worden en dat deden mijn guppen. Ik schreef ook dat het geen probleem is dat er af en toe een garnaaltje gesnoept wordt en dat de populatie niet achteruit moet gaan. Jij neemt ineens twee uitersten of alles opeten of niets, gelukkig zitten daar nog heel veel andere mogelijkheden tussen. :D

Al schrijvende begon ik me af te vragen of als er af en toe een garnaal gesnoept zou worden er dan een sterkere gezondere groep over zou blijven. Net als bij guppen zou je dan de sterkere garnalen overhouden.
 
Ik was je maar aan het plagen Yilleke,snapte best wat je bedoelde met alles! :D

Heb geen idee of het zo bij garnalen ook werkt wat betreft zwakkere,denk van niet en blijkt ook niet uit kweekverslagen of ervaringen van een hoop kwekers maar zeker weten doe je het volgens mij nooit.
 
Sanneke merk je dat er iets veranderd is sinds je dit visje hebt? Ik heb eens gegoogeld en ik ken dit visje van toen ik nog een gezelschapsbak had. Het visje dat ik nu in mijn bak heb is de:
Rasbora Erythromicron
Of deze jonge garnalen eet kan ik helaas niet zeggen, daarvoor moeten er eerst weer zwangere garnalen zijn.
 
Ik was je maar aan het plagen Yilleke,snapte best wat je bedoelde met alles! :D.

Weet ik toch John Seabait. Mijn reactie was ook weer meer als vlooien afvangen bedoeld.

Het onverklaarbaar omvallen van hele groepen garnalen bv zou misschien hierdoor kunnen komen.
 
Het onverklaarbaar omvallen van hele groepen garnalen bv zou misschien hierdoor kunnen komen.

Ja dat gaat over een hele groep en is volgens sommige te wijten aan de gevolgen van jaren en jaren inteelt,staat natuurlijk los van een jong zwak garnaaltje dat af en toe door een visje verdwijnt volgens mij.
 
Ja dat gaat over een hele groep en is volgens sommige te wijten aan de gevolgen van jaren en jaren inteelt,staat natuurlijk los van een jong zwak garnaaltje dat af en toe door een visje verdwijnt volgens mij.

Dat idee had ik zelf ook dat het wel eens door inteelt kon komen. Als je nu kijkt naar de guppen en je zet de jongen apart tot ze zo groot zijn dat ze niet meer opgegeten worden door de ouders en daarna terug dan krijg je ook inteelt, kromme guppen, nog krommere jongen als je dit maar blijft doen en uiteindelijk zullen er geen jongen meer geboren worden. Misschien zijn de jonge garnaaltjes die opgegeten worden ook wel krom op een bepaalde manier en blijven ze zonder vijanden wel leven en planten zich voort.
 

Terug
Bovenaan