Welke vis is dit?


tomansky

Well-known member
Lid geworden
6 augustus 2011
Berichten
330
Locatie
Boxtel
Website
vissenpraat.wordpress.com
Ik heb een foto van een vis in het aquarium van een bekende van mij.

Kan iemand vertellen welke dit is.

963717tomansky_0_82_img_3697.jpg
 
Siamese algeneter.

Er zijn er twee, een met de zwarte dwars streep doorlopen tot in de staart.
Bij de andere stopt de streep, voor de staart.
De laatste eet weinig tot geen alg. De eerste wel.
 
Crossocheilus siamensis is de wetenschappelijke naam.
 
Zo dat is geregeld!
Ik ben weer eens te laat maar bovenstaande zitten zoals verwacht helemaal goed ;)
 
Patries schreef:
Zo dat is geregeld!
Ik ben weer eens te laat maar bovenstaande zitten zoals verwacht helemaal goed

Nee hoor, er is nog genoeg aan te merken op bovenstaande.

Siamese algeneter.

Er zijn er twee,

Er zijn tig soorten vissen die je zou kunnen aanduiden als "Siamese algeneter".

Crossocheilus siamensis is de wetenschappelijke naam.

C. siamensis is een wetenschappelijke naam, die nu een synoniem is van Crossocheilus oblongus.
De vis die ik in de geposte foto zie, lijkt mij meer een Crossocheilus langei, Crossocheilus citripinnis of Crossocheilus atrilimes.
 
Mondeo zei:
Siamese algeneter.

Er zijn er twee, een met de zwarte dwars streep doorlopen tot in de staart.
Bij de andere stopt de streep, voor de staart.
De laatste eet weinig tot geen alg. De eerste wel.

de buurman zei:
Crossocheilus siamensis is de wetenschappelijke naam.

Crossocheilus kalopterus is volgens mij de naam van de laatste, die dus bijna geen algen eet.
 
Crossocheilus kalopterus bestaat niet eens ;)

er bestaat wel een Epalzeorhynchos kallopterus maar dat is weer een hele andere vis.

416116_0_82_epalzeorhynchoskalopterus2.jpg
 
Nou, toevallig wel, Buurman.

Crossocheilus oblongus - Siamese algeneter - Hobbykwekers


De Crossocheilus kallopterus lijkt sprekend op de Crossocheilus oblongus maar
dit is geen goede algeneter is en onderling onverdraagzaam. Deze soort heeft ...
www.hobbykwekers.nl/.../610-crossocheil ... -algeneter
 
Het visje dat een klein beetje op een Crossocheilus lijkt waarvan de zwarte streep stopt voor de staartvin heet Garra cambodgiensis.

Het visje van de foto van de buurman heet Epalzeorhynchos kalopterus (met 1 L) en heeft altijd tot het geslacht Epalzeorhynchos behoord.

De vis in kwestie is volgens mij de vis die bij 99,9 % van de aquarianen bekend staat als Crossocheilus siamensis.
Tegenwoordig wordt C. siamensis gezien als synoniem van Crossocheilus oblongus, maar er zijn velen die het hier niet mee eens zijn.
Kortom: nieuw onderzoek is nodig.
Waar velen het wel over eens zijn is dat de visjes die wij hier in de aquariumwinkel kunnen aantreffen als "Crossocheilus siamensis" hoogstwaarschijnlijk verschillende andere Crossocheilus soorten zijn. Veelal de soorten die ik noemde in m'n vorige post.

Meestal is het deze:
http://www.seriouslyfish.com/species/crossocheilus-langei/

Ps. Lees ook even de "Notes" in bovenstaande link.
 
Misschien wel belangrijker dan een exacte naam is: zijn deze soorten allen vergelijkbaar? In die zin dat als we denken dat we visje XX kopen, maar eigenlijk is het Xx, hebben we ons dan mogelijk problemen op de hals gehaald?

~ Ivo
 
Crossocheilus soorten houden van een ruim aquarium met voldoende soortgenoten, het liefst met wat stroming in het water.
De ��n wordt wat groter dan de ander, dus hoe groot het aquarium moet zijn, zal van de soort afhangen.
Ze zijn voor de rest wel vergelijkbaar al heeft ieder soort z'n eigen voedsel/algen voorkeur.
 
Lastige discussie, met zoveel verschillende namen.
Maar zo gaat het in de huidige wetenschap.

Volgens mij is vooral van belang dat er een Crossocheilus siamensis bestaat, die in het algemeen siamese algeneter wordt genoemd en zij naam alle eer aandoet.
En ook een Crossoceilus / Epalzeorynchus kalopterus (eventueel m�t een extra l), die om algen niets geeft maar w�l veel op de C. siamensis lijkt.

Het verschil blijkt eruit te bestaan dat bij de C. siamensis de lengtestreep w�l tot in de staart doorloopt, en bij de andere n��t. Door daarop te letten is te voorkomen dat je een algeneter koopt die geen algen eet. Bij mijzelf bleek dat pas toen dat bij een NBAT-huiskeuring werd gezegd .....
 
@ Kajsa
Is het zo dat de agressie tegen soortgenoten, waar vaak over gesproken wordt, vooral veroorzaakt wordt door een onvoldoende grote bak en onvoldoende soortgenoten? Hierdoor wordt weleens geadviseerd om ze solitair te houden, maar het zijn wel scholenvissen, toch?
 
@ Jones : Het zijn niet zozeer scholenvissen, maar wel vissen die het samenzijn met soortgenoten waarderen, net zoals veel barbelen.

@ Paddy:

Lastige discussie, met zoveel verschillende namen.
Maar zo gaat het in de huidige wetenschap.

Dat er vaak vissen verkeerd ge�dentificeerd worden in de aquariumwereld ligt niet aan de wetenschap.


Volgens mij is vooral van belang dat er een Crossocheilus siamensis bestaat, die in het algemeen siamese algeneter wordt genoemd en zij naam alle eer aandoet.

Dat is maar de vraag. Het visje is beschreven als Epalzeorhynchos siamensis en later door Banarescu(1986) naar het geslacht Crossocheilus overgebracht. Een tijdje later(2000) zag Kottelat dat de vis van Banarescu niet dezelfde was als de originele E. siamensis en beschreef Banarescu's vis als Crossocheilus atrilimes. Daarbij is natuurlijk de overplaatsing van E. siamensis naar het geslacht Crossocheilus ook niet geldig.
Dus ik trek hieruit de conclusie dat Crossocheilus siamensis geen bestaansrecht heeft.

Het verschil blijkt eruit te bestaan dat bij de C. siamensis de lengtestreep w�l tot in de staart doorloopt, en bij de andere n��t. Door daarop te letten is te voorkomen dat je een algeneter koopt die geen algen eet.

Zoals je duidelijk kunt zien op de foto van de buurman, loopt de zwarte streep bij E. kalopterus ook door tot in de staartvin.

Maar ik hou op met deze discussie; wanneer men hier alle algenetende visjes uit Thailand e.o. wil aanduiden als "C. siamensis" , dan zij het zo.
Wel zou ik het op prijs stellen dat wanneer men zich in een discussie mengt, men zich eerst goed laat informeren.
 
Dat vind ik jammer, Henri. Ik stel je inbreng zeer op prijs en vind het erg leerzaam.
 
Jammer van de negatieve ondertoon, Henri, en dat terwijl het er toch volgens mij juist verdacht veel op leek dat hier mensen bezig waren zich goed te laten informeren .....
 
Door deze discussie ben ik eigenlijk wel benieuwd welke soort ik eigenlijk heb!
ook gekocht als Siamese algeneter zal morgen is een foto plaatsen .

Ben nu niet thuis;)
 
@ Paddy

Ja, de meeste mensen wel, maar ik kreeg de indruk dat jij mijn posts niet gelezen had en zomaar wat lukrake opmerkingen plaatste, die door het lezen van mijn gegeven links en opmerkingen niet geplaatst zouden hoeven worden.
Zo komen we niet vooruit in de discussie en dat zou ik wel graag willen.

Ook zouden we mijns inziens de discussie niet moeten voeren over het verschil tussen Epalzeorhynchos kalopterus, Garra cambodgiensis en de "Crossocheilus siamensis" (want dat verschil zou men wel moeten kunnen zien bij een duidelijke foto), maar ik ben meer benieuwd naar de verschillende Crossocheilus soorten die hoogstwaarschijnlijk hier allemaal onder de naam "Crossocheilus siamensis" verkocht worden.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan C. oblongus, C. sp. 'citripinis', C. atrimiles, C. langei etc.
 

Terug
Bovenaan