Welke vis is dit?


Lein

Well-known member
Lid geworden
23 juni 2018
Berichten
83
EF3CEFB6-F4C0-48AF-B1A5-F32B57692031.jpeg
009045E6-D27A-448E-A5CE-FA8F66136821.jpeg
in de bak van mijn schoonzus zit de volgende vis. Graag wil ik weten welke dit is.
 
Ik ben geen enorme viskenner, maar puntius titteya (sherry barbeel)?
 
Bedankt voor het meekijken en meedenken.
 
Deze vis is in de loop der jaren steeds opnieuw beschreven waardoor hij van de ene geslachtsnaam naar de ander is verhuist. Inmiddels is hij weer teruggeplaatst in het geslacht Puntius. Nu heet hij dus officieel Puntius semifasciolatus.

Fishbase en Seriouslyfish lopen bij deze soort nog wat achter in de naamswijzigingen.
 
Inmiddels is hij weer teruggeplaatst in het geslacht Puntius. Nu heet hij dus officieel Puntius semifasciolatus.

Fishbase en Seriouslyfish lopen bij deze soort nog wat achter in de naamswijzigingen.

Heb je daar een referentie van? Ik weet dat Catalog of fishes van CAS ze als Puntius weergeeft, maar ik zou zo graag weten waarom.:engel:


Deze vis is in de loop der jaren steeds opnieuw beschreven

Dit visje is maar één keer beschreven en wel door Günther in 1868. Voor een verplaatsing naar een ander genus hoeft er niet een nieuwe beschrijving van het visje te volgen.
Overigens is het visje op de foto van de topicstarter nooit beschreven; het is een kweekvorm van B. semifasciolatus en kweekvormen worden nooit door de wetenschap beschreven.

Voor de duidelijkheid zou je hem zo kunnen noemen: B. (of P. als u wilt) semifasciolatus var. 'Schuberti' .

De echte B. semifasciolatus zien er toch wel anders uit ( in ieder geval in mijn bakje).:daisy:
 
Heb je daar een referentie van? Ik weet dat Catalog of fishes van CAS ze als Puntius weergeeft, maar ik zou zo graag weten waarom.

CoF verwerkt de nieuwe namen van de gepubliceerde papers bijna realtime. Het geeft echter alleen de nomenclatuur aan, niet meer dan dat.....referentie: Fishbase :) http://www.fishbase.org/Nomenclature/FBCofFNames.php

Dit visje is maar één keer beschreven en wel door Günther in 1868. Voor een verplaatsing naar een ander genus hoeft er niet een nieuwe beschrijving van het visje te volgen. Overigens is het visje op de foto van de topicstarter nooit beschreven; het is een kweekvorm van B. semifasciolatus en kweekvormen worden nooit door de wetenschap beschreven. Voor de duidelijkheid zou je hem zo kunnen noemen: B. (of P. als u wilt) semifasciolatus var. 'Schuberti'. De echte B. semifasciolatus zien er toch wel anders uit ( in ieder geval in mijn bakje).

Hier heb ik me wat ongelukkig uitgedrukt. Door nieuwe beschrijvingen, papers en onderzoek is hij inderdaad diverse keren verplaatst van geslacht, niet zelf opnieuw beschreven.

Verbeteringen in het artikel zijn natuurlijk altijd welkom, net als foto's van de wildvorm.
 
Ik ben zelf maar op zoek gegaan naar wat relevante, recente wetenschappelijke artikelen na 2013 toen Kottelat ze nog bij Barbodes indeelde. zie https://www.researchgate.net/public..._occur_in_freshwaters_mangroves_and_estuaries

Ik ben terecht gekomen bij Yang 2015 zie https://www.researchgate.net/public...n_of_Cyprinine_Fishes_Teleostei_Cypriniformes

Hier wordt een nieuwe classificatie voorgesteld voor de familie Cyprinidae, subfamily Cyprininae d.m.v. moleculair onderzoek.
De subfamily Cyprininae wordt onderverdeeld in tribes.

Veel van de bekendere barbeeltjes zoals Dawkinsia, Desmopuntius, Haludaria, maar ook Barbodes en Puntius worden bij de tribe Smiliogastrini ingedeeld.
Het visje waar wij het hier in dit topic over hebben wordt ingedeeld in de tribe Poropuntiini.
Vissen uit verschillende tribes kunnen natuurlijk niet tot hetzelfde genus behoren. Yang heeft het dan ook over ´Puntius´ (tussen aanhalingstekens!) semifasciolatus en 'Puntius' snyderi, een zeer vergelijkbaar visje.
Nader onderzoek zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot een nieuw genus voor beide hierboven genoemde visjes.

Dat CoF ze indeelt als Puntius semifasciolatus en Puntius snyderi - tribe Smiliogastrini is mij een raadsel- dat is in tegenspraak met Yang 2015.
Het lijkt mij op z'n minst wat onzorgvuldig.

Ik zal binnenkort een mailtje sturen naar CoF

Wordt vervolgd. :sorry:
 
Edit: Ik zie dat CoF ze zelfs als Puntius semifasciolatus Cyprinidae; Smiliogastrinae indeelt.
Dus subgenus Smiliogastrinae i.p.v. Cyprininae.
Hmm, ik heb nog een hoop vragen voor ze.
 

Terug
Bovenaan