Welke verwarming voor Rio 400 (discusbak)?


Y

YinYang

Guest
Zoals in de titel aangegeven: welke verwarming kan ik het beste kopen voor een Rio 400 discusbak? Zit zelf te denken aan 300W, maar maakt het merk nog wat uit?
 
Het merk maakt zeker wat uit, duurdere thermostaten zijn over het algemeen effici�nter en kunnen dus met hetzelfde verbruik een groter aantal liters water opwarmen. Voor mijn 160x60x50 bak gebruikte ik 2x 150W j�ger thermostaten welke de temperatuur makkelijk op 29 graden hielden. De reden voor 2 thermostaten te kiezen was om de bak helemaal dezelfde temperatuur te laten hebben en bij uitval van 1 thermostaat heb je in ieder geval nog de warmte van 1 thermostaat waardoor de temperatuur niet zomaar zal kelderen.

Terugkomend op je vraag: ik denk dat 1 300W thermostaat van j�ger wel moet voldoen (is voor aquaria tot 600 liter.) Ga je bijvoorbeeld voor een superfish verwarming dan zul je meer dan 300W nodig hebben(300W superfish is voor aquaria tot 300 liter).

Mondeo zei:
Jonge of volwassen discus?

Dat maakt voor de verwarming niet uit he ;)
 
@Mondeo: waarschijnlijk wat jongere van zo'n 8cm. Maar maakt voor de verwarming niks uit inderdaad ;)

@Deny: ik was eigenlijk van plan om 1x 300W en 1x 150W te kopen als back-up. Maar 2x150W kan ik misschien wel beter doen inderdaad. Daalt de temperatuur niet snel onder de 28 graden, mocht er 1 kapot gaan en je dan dus nog maar met 1x150W verwarmd?
 
Bij de verwarmingen van Eheim/Jager heb je als voordeel dat je ze niet uit hoeft te zetten als je water ververst. Ze knappen namelijk niet als ze droog komen te staan.
In jouw geval zou ik zeker kiezen voor twee verwarmingen van 200 watt van dit merk. Die zijn ook gemakkelijker weg te werken dan zo'n grote verwarmingsbuis van 300 watt. Als die namelijk stuk zou gaan en blijft hangen dan wordt je water veel te heet, bij een 200 watt verwarming loop je op dat gebied minder risico.
Het maakt natuurlijk wel wat uit hoe je aquarium ge�soleerd is en hoe meestal de omgevingstemperatuur is. In een ruimte waar de temperatuur standaard 22 graden is hoeft de verwarming minder bij te verwarmen als in een ruimte van 18 graden.

Hobbygroet,
Jos Hut
 
Ik heb wel gelezen dat de Eheim wat minder nauwkeurig is, maar bij bijvoorbeeld de superfish de sensoren weer gevoelig zijn voor vuil..?

Raden jullie toch Eheim aan of Superfish? En dan 2x een lager wattage (150W of 200W) of 1 hoge (300W)?

Met 2 verwarmingselementen heb je wel weer meteen zoveel techniek in de bak hangen....
 
Heb de Superfish gehad en helaas vrij vlot kapot!

Gebruik nu al weer geruime tijd de J�ger verwarmingen en ben daar zeer tevreden mee.
Zou zoals Jos al aangeeft er twee van 200 watt inhangen of evt 1 van 3oo watt.
 

Terug
Bovenaan