Welke verlichting


D

Dennis1994

Guest
Goeiedag,

Ik heb het advies gekregen mijn lampen te vervangen om de plantengroei te bevorderen en de algengroei te verminderen.
Nu heb ik een Juwel Vision Aquarium - 92x55x41 cm - 180L - Zwart.

Op internet staan veel verschillende lampen, maar wat is de juiste combinatie ?
 
Hierbij een foto van het aquarium

015A9F67-3FB0-491A-863F-BB280064F7DE.jpeg
 
Wat zit er nu in?

ik heb het aquarium een half jaar geleden overgenomen en toen zaten de lampen er al in.
Ook staat er niks meer op de lampen zelf, wel zijn het 2 verschillende soorten lampen. 1 is feller dan de andere.
 
De juiste combinatie is ook een kwestie van persoonlijke smaak,kan heel wit licht zijn of juist geel bv.
Tegenwoordig heb je ook nog led met verschillende kleuren.

Zitten er T5 16 mm of T8 26 mm buizen in?
 
Bij een Juwel bak zul je niet de goedkope bouwmarktbuizen kunnen gebruiken. Wellicht zijn ze al oud maar door meer licht te gaan gebruiken kun je juist meer algen krijgen omdat de vraag naar voeding groter wordt en dan moet je opletten dat je geen tekorten hebt of krijgt.

Staat die Javavaren in het midden met de wortelstok in de bodem?
 
Bij een Juwel bak zul je niet de goedkope bouwmarktbuizen kunnen gebruiken. Wellicht zijn ze al oud maar door meer licht te gaan gebruiken kun je juist meer algen krijgen omdat de vraag naar voeding groter wordt en dan moet je opletten dat je geen tekorten hebt of krijgt.

Staat die Javavaren in het midden met de wortelstok in de bodem?

Ja, deze staan volledig in de bodem. Wat dan?
 
Maar voor je verlichting...

Als je nu niet weet wat er in zit en niet het verschil kan bepalen tussen T5 of T8 moet je ff een foto van de lampvoet maken en deze posten.

Het schijnt zo te zijn dat bij juwel bakken met T8 je “gewone” buizen kan gebruiken maar bij T5 heb je kans op speciale buizen
 
Maar voor je verlichting...

Als je nu niet weet wat er in zit en niet het verschil kan bepalen tussen T5 of T8 moet je ff een foto van de lampvoet maken en deze posten.

Het schijnt zo te zijn dat bij juwel bakken met T8 je “gewone” buizen kan gebruiken maar bij T5 heb je kans op speciale buizen

CB2EC2DB-CF3C-4C71-9E92-C5C1A38718E5.jpeg


83B53AFB-86FA-433E-8762-B90A498E9E99.jpeg


85B7FFDD-AAC9-4448-ADFD-B81B085040E7.jpeg
 
Lijkt t5, ik heb zelf T8 gehad maar daar was de wand van de dop dunner dacht ik.

Hoe dik is de buis?

Als je meer licht wilt kan je trouwens ook reflectoren erop zetten
 
De juiste combinatie is ook een kwestie van persoonlijke smaak,kan heel wit licht zijn of juist geel bv.
Tegenwoordig heb je ook nog led met verschillende kleuren.

Zitten er T5 16 mm of T8 26 mm buizen in?
Dan is het T5 zoals hier te lezen valt

Maar denk dat je pech hebt met de buislengte en gebonden bent aan gruwel buizen.
https://www.budgetlight.nl/philips-tl5-ho-master
 
je kan proberen om de voetjes te verplaatsen, het scheelt maar heel iets volgens mij.

Wel even kijken naar het vermogen van de Esva.
 
Ga mee met T5, wat verder prima is overigens.

Ben geen plantenkenner, maar wat ik ervan weet:

voor plantengroei heb je lampen met een Kelvin waarde tussen de 3000 en 8000K nodig.
wat je neemt is maar wat jij mooier vind, vind je een wat gelig ogende bak mooi dan neem je 3000k.
vind je een "ziekenhuis" witte bak mooi dan ga je naar 6500-8000k.
je kan ook een combinatie nemen v/d 2 zoals je nu ook al hebt zo te zien.

Bij Juwel T5 bakken ben je verplicht om dure lampen aan te schaffen, de gewone Philips T5 TL's die je bij de bouwmarkt kan kopen passen er niet in helaas.
 
Goeiedag,

Ik heb het advies gekregen mijn lampen te vervangen om de plantengroei te bevorderen en de algengroei te verminderen.
Nu heb ik een Juwel Vision Aquarium - 92x55x41 cm - 180L - Zwart.

Op internet staan veel verschillende lampen, maar wat is de juiste combinatie ?
Maar ff hierop terug komen.
We hebben inmiddels een goed idee van de lampen en van de planten, maar je hebt ook nog een stukje voeding nodig voor de planten willen ze lekker gaan groeien.

Als je CO2, NO3, PO4 en sporen op peil zijn kan je altijd nog opteren om reflectoren op je lampen te zetten om zo meer licht in je bak te krijgen.

Vervangen hoeft in een zoetwater aquarium pas als er echt geen licht meer uit komt.
 
Goeiedag,

Ik heb het advies gekregen mijn lampen te vervangen om de plantengroei te bevorderen en de algengroei te verminderen.
Nu heb ik een Juwel Vision Aquarium - 92x55x41 cm - 180L - Zwart.

Op internet staan veel verschillende lampen, maar wat is de juiste combinatie ?
De eerste vraag die je bij dit soort adviezen zou moeten stellen is: Welke planten heb ik, of zou ik willen hebben, en hoeveel licht vragen die? Dit soort adviezen komen in de regel te vaak van die mensen die graag iets aan je willen verkopen. Pas als blijkt dat je planten hebt, of dus zou willen hebben, die een hogere lichtintensiteit vragen, eerst dan is het nodig om nieuwe verlichting aan te schaffen. Wanneer je planten het minder goed doen dan wat jou voor ogen staat en je hebt voldoende licht voor je gewenste (planten-)bestand dan licht het probleem eerder in je voeding! Ik zou dus adviseren om vooreerst deze mogelijkheden te bezien.
 
Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken en en helpen!
 

Terug
Bovenaan