Welke TL buis


Patrix

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2014
Berichten
5,986
Leeftijd
52
Locatie
Rheden
Dag allen,

Even een vraag over de verschillende soorten tl buizen.

Ik wil een andere TL in mijn aquarium plaatsen omdat het toch wel wat gelig is met een TLD835.
Hoeveel graden kelvin is nog goed genoeg voor de planten? 4000K is goed lees ik, maar kan het nog hoger?

En ook nog een vraag over de 800 en 900 serie van Phillips,

De 900 serie is een fullspectrum maar geeft ruim 600 lumen minder (4600) dan de 800 serie tri-band, die geeft 5240 lumen.
Met de Fullspectrum zouden de kleuren mooier uitkomen, maar geeft dus wel minder licht.

Na wat google werk schijnt dit voor de planten niet uit te moeten maken, want die hebben niets te doen met Lumen maar juist met PAR, klopt dit? Iemand ervaring mee toevallig?

Het meest neig ik nu naar een TLD950
 
Ik ken ook bakken met 6000K die op grote wedstrijden in de prijzen zijn gevallen. Inderdaad is rond de 4500 een prima waarde en het is afhankelijk van wat je mooi vindt. Je kan ook voor de wittere 865 gaan.

https://lumeco.nl/lux-en-lumen/
 
En weet je dan ook toevallig of het nog verschil maakt tussen de 800 en 900 serie? de 900 heeft een betere kleurweergave namelijk.
 
Oké, ja ik dus ook al jaren, maar soms wilt een mens wat anders hé;)
 
Iemand is zo aardig geweest om van alle mogelijke kleuren een foto te maken,
http://saurama.aqua-web.org/index.htm

De 830 heb ik nu, één van de overige drie moet het gaan worden,
LiTqZXG.jpg
 
Je vraagstelling is niet compleet. Om hem goed te kunnen beantwoorden zou je moeten weten wat er zoal in je bak zit, dus je verlichting hardware, geef je CO2, etc,, en wat er leeft qua fauna en flora. Ben je veel licht qua plantenbestand? Of is daar geen sprake van? Misschien houden de aanwezige dieren niet van veel licht, hebben ze dan schuilmogelijkheden? Als het alleen om de kleur gaat en de intensiteit maakt niet uit kun je ook mengen, bijvoorbeeld een buis 830 of 930 met 865 of 965 maar misschien heb je maar één buis boven je bak? Toch zou ik uitgaan van je hard ware mogelijkheden daar je planten op aanpassen en de rest van je levende have.
 
Ben absoluut geen plantenman, maar wat ik begrijp is tot 8000k geschikt.
4000 & 6500 zijn veelgebruikte.

800 & 900... geen idee eigenlijk.
 
Je vraagstelling is niet compleet. Om hem goed te kunnen beantwoorden zou je moeten weten wat er zoal in je bak zit, dus je verlichting hardware, geef je CO2, etc,, en wat er leeft qua fauna en flora. Ben je veel licht qua plantenbestand? Of is daar geen sprake van? Misschien houden de aanwezige dieren niet van veel licht, hebben ze dan schuilmogelijkheden? Als het alleen om de kleur gaat en de intensiteit maakt niet uit kun je ook mengen, bijvoorbeeld een buis 830 of 930 met 865 of 965 maar misschien heb je maar één buis boven je bak? Toch zou ik uitgaan van je hard ware mogelijkheden daar je planten op aanpassen en de rest van je levende have.
Ik heb maar beschikking tot één tl buis, en gebruik bio co2, verlichtings-sterkte is minimaal voor het aantal liters, maar het groeit goed genoeg, ik heb ook niet al te moeilijke planten
Verder is het een gezelschaps bak, maar wel met veel planten, dus een enigzins goede lichtkleur is wel belangrijk, met name door de beperkte hoeveelheid licht.

ik zoek dus en goede compromis tussen groei en aanzicht.
NI3TuTZ.jpg
 
800 serie heeft een CRI van 80
900 serie heeft een CRI van 90
CRI=color rendering index, ofwel hoe natuurgetrouw de kleuren worden weer gegeven.

Alles boven de 60 schijnt al okee te zijn en hoger dan 80 is volstrekt onnodig.

Meeste plantenbakken gebruiken 840/830 en 865
Met 840/830 achterin en 865 voorin
 
Waarschijnlijk wordt het een 840, vind ik dat nog te geel kan ik altijd nog hoger gaan, zo'n buisje kost 6,95.

Wel opmerkelijk dat de veel duurdere lampen minder goed presteren qua groeirendement, zag ik niet op een tabel online.
 
Je kan eventueel ook 2 buizen kopen zodat je kan wisselen als de kleur je toch niet bevalt. Duur zijn ze zoals je zegt namelijk niet.
 
Wel is het zo dat rood licht, in een buis van 835/935 aanwezig vandaar de geliger uitstraling ook wel warmwit genoemd, minder ver doordringt in het water. De kleur blauw dringt dieper door. Deze kleur vind je bijvoorbeeld in een buis van 865/965. Hier spreekt men dan ook over koelwit. Bij licht met rood erin zullen planten gaan "rekken" naar het licht. Bij koelwit blijven ze wat compacter.
 
Ja, dat blauw licht dieper doordringt had ik ook nog gelezen ergens, heb er inmiddels een 840 in geplaatst, is maar iets koeler, maar oogt toch een stuk frisser:)
En hij lijkt veel feller, maar die andere buis was ook al ruim 2 jaar oud.
 
Ja klopt, maar met verzending duurder, ik heb er ook maar één nodig, die haal ik hier op loopafstand
 
Laatst bewerkt:
Ik lees mee met je topic omdat ik ook bezig ben met je vraag. Alleen ben ik over gegaan naar LEDpeertjes. Ik heb nu 4000K en de kleur bevalt goed. Hiervoor had ik Aquarelle waar ik heel tevreden over was, maar die worden niet meer geleverd en LED is goedkoper. De vraag die ik heb, en misschien sluit dat ook aan bij die van jou, is of 2 lampen kleur 4000K net zo goed voor de planten is als 1 lamp kleur 2700K en 1 lamp kleur 6500K.
 
Wat ik inmiddels heb begrepen (hier op het Forum en op Google) is dat alles tussen de 3000 en 6000K goed is voor plantengroei, dus met 4000K zit je daar redelijk tussenin.
 

Terug
Bovenaan